Accedir a la pàgina principal de la UniversitatImatge decorativa
Vicerectorat de Cultura

Anatomia de les Ombres

Anatomia de les Ombres

Obres de Rossana Zaera

Del 14 de novembre de 2005 al 15 de gener de 2006

Sala Estudi General - La Nau

Horari: de dimarts a dissabte de 10 a 13.30 hores  i de 16 a 20 hores. Diumenge de 10 a 14 hores. ENTRADA LLIURE

Visita visual

Animografies. Animografia núm. 2. 2005. Caixa de llum

 

Fragments sobre l’ombra

Un mite llunyà, que va ser traduït amb l’heracliteu “la natura estima amagar-se”, va recórrer el món antic. Podria interpretar-se de formes diverses: que tot allò que naix tendeix a morir; que la natura es desenvolupa a través de formes sensibles que ens amaguen la seua realitat més profunda; o, fins i tot, que el seu estat és el d’una contracció que uns anomenaran potència i d’altres moviment. Per als primers filòsofs, resultà ser una qüestió central i es van anomenar a si mateixos físics. Tot depèn del concepte que tinguem de la natura.

 

Ferides i fantasmes. Fantasma núm. 5. 2001. Mixta sobre paper

Habitacions sense número. El llit enguixat. 2001. Mixta sobre paper

 

Tota la història del cos és la de la seua demarcació, la de la xarxa de marques i signes que el parcel·len, per poder presentar-lo després des d’una pretesa unitat que oblida la sutura. Hi ha una segona nuesa. Un límit transitable per a la literatura i l’erotisme. Per a la medicina, el cos de referència és el cadàver. Per a la religió, la referència ideal del cos és l’animal.

Hi ha un abans i un després del cos. Una frontera que es corregeix i es destrueix per tornar a un zero inicial. Hi ha també un mentrestant dominat pel temps. Es presenta amenaçador i és aliè a tota forma. Hi ha combats contra la forma, que des del silenci es resisteixen a l’abdicació. I el desig, encara adormit, està sempre a l’aguait.

 

Habitacions sense número. Sense titol. 2001. Mixta sobre paper

La caixa de vidre. 2005. Caixa de vidre i sabates pintades

 

Altres cossos es despullen. Mostren els signes de la vida com a aparença feliç. S’aturen al llindar perillós del temps. Mort i sexe, en comptes d’enfrontar-se com a principis antagonistes, s’intercanvien en el mateix cicle, en la mateixa revolució. Ni la mort és el preu de la sexualitat, ni el sexe la simple volta de la mort. No són sinó els moments aguts d’una festa que la natura celebra amb la multitud inesgotable dels éssers.

La malaltia és el costat nocturn de la vida. Susan Sontag la interpreta com la metàfora per excel·lència del territori humà. Davant la salut s’aferma com a caiguda, inconsistència o insuportable pes. En el seu descens arrossega el cos i el tomba. Inventa un interior, lloc i nom, en què es revela el límit, potser la impotència.

 

No-nociceptors. Papallona-gubia. 2004. Gúbia d’acer i argent

No-nociceptors. Papallona-gubia. 2004. Gúbia d’acer i argent

 

Hi ha cossos transfigurats. Naixen de la metamorfosi de les seues ombres, dolor o mort. Ací el temps queda anul·lat en el zero temporal que és l’instant únic. Cap representació de la mort no podrà acostar-se mai a la del Crist de Holbein. La seua extrema rigidesa, l’angoixa, la pell ja groguenca, el despullament que només la imatgeria alemanya va saber donar a la mort. Per què aquella mà indicant el lloc, gest absolut de l’irreparable, cadàver i destí. Només el relat podrà superar el silenci. Però què difícil resistir-se a la temptació de l’al·legorisme.

 

Ferides i Fantasmes. Dibuix núm. 9. 2002. Mixta sobre paper

Animografies. Animografia de tòrax. 2005. Caixa de llum

 

“Veritat diu qui diu ombra” (“Wahr spricht wer Schatten spricht”) havia escrit Paul Celan en el seu Schwelle zu Schwelle (“De llindar en llindar”). Aquesta distància entre la realitat i el llenguatge, mitjançada en Celan pel dir, ens situa davant una ombra que la poesia fa seua, és el seu territori i el seu lloc d’intervenció. Recórrer l’ombra, intentar des de la paraula nomenar/dir la seua veritat, tensament, sense resoldre mai la distància, aquest és el territori del poema, el seu lloc natural.

Qui havia decidit “escriure en les cendres del llenguatge”, que és tant com dir en aquell lloc en què el llenguatge, transformat per una violència nova, esclata amb la seua resplendor i permet enunciar allò que abans havia estat proscrit, s’esmuny ara pel paisatge de “mòbils dunes de paraules errants”, seguint el fil, rastre, llamp, xarxa, vel, estria… que marca la direcció d’un viatge que parteix del sentiment d’una absència. Paraula o imatge és per a Paul Celan el moment en què es troben tremolosament els extrems.

 

No-nociceptors. Libèl·lules. 2004. Agulles hipodèrmiques d’acer i argent

Quadern d’esbossos. 2005. Mixta sobre paper

 

Rossana Zaera tria un altre camí. Busca un interior davant del qual l’aparença es retira per donar lloc a la visió d’un món que guarda els secrets de la vida i de la mort. Estranya llum la que il·lumina aquest mapa interior. La tornada arrossega amb ella un saber insubstituïble que ens situa en l’emoció de qui descobreix l’abraçada de les ombres.

Francisco Jarauta. Comissari de l’exposició

 

No-nociceptors. Libèl·lules. 2004. Agulles hipodèrmiques d’acer i argent

 


 

Més informació: cultura@uv.es