"Art
i Propaganda. Cartells de la Universitat de València"
presenta una àmplia selecció dels millors affiches
de guerra que formen l'esplèndida col·lecció de cartells republicans que
conserva la Universitat de València. Aquestes obres gràfiques, juntament
amb uns interessants dissenys publicitaris de les acaballes del segle xix,
han estat rescatades d'un oblit prolongat gràcies a la tasca de catalogació
del patrimoni universitari que el projecte Thesaurus duu a terme.
El
cartell bèl·lic, com a instrument artístic i propagandístic, capaç
d'arribar a un ampli públic i d'anar al davant de la renovació de la plàstica
segons els postulats i les demandes d'una societat immergida en una dinàmica
revolucionària, va concentrar l'atenció d'un gran nombre d'artistes dels
anys trenta. També esdevingué una de les empreses artístiques més
important d'aquests anys de contesa, que va ser impulsada per diverses
institucions, organitzacions polítiques i centrals sindicals. La necessitat
de llançar consignes, orientar i conscienciejar el ciutadà davant la
situació excepcional que es va produir durant la Segona República, va fer
que gran part de corporacions promoguessen l'edició de cartells.
Aquesta
selecció d'obres demostra la vitalitat i maduresa del grafisme valencià i
forà i de vegades posa en relleu les connexions que va tenir amb les tendències
artístiques més avançades de cada etapa. El cartell polític, com també
el comercial en el qual està plenament imbricat, combinà múltiples
recursos i estilitzacions art decó,
components d'origen expressionista, i una accentuada tendència al realisme
que en la recerca de noves vies de més objectivitat conduí des del dibuix
a la fotografia i al fotomuntatge.
L'exposició
s'articula mitjançant tres seccions principals: un conjunt de cartells que
no contenen una referència explícita a València, realitzats en gran part
per signatures de primer ordre en els àmbits del cartellisme i de la il·lustració
gràfica espanyola dels anys trenta (Josep Morell, Bardasano, Oliver,
Pedrero, Yes, Cluselles, Parrilla, Bagaría, Puyol, etc.). La segona secció
està constituïda per cartells dels més destacats artistes valencians, on,
juntament amb obres mestres del cartell bèl·lic, que pertanyen a Renau,
Artur Ballester o Vicent Ballester, hi ha creacions notables d'Alcaraz Cortés,
Josep Espert, Amérigo Salazar, Garcia Escribà, Vicent Canet, Lluís Dubon
o Mauricio Amster. La mostra clou amb una secció breu dedicada a dissenys
publicitaris i als cartells institucionals o diplomes promoguts per la
mateixa institució acadèmica amb motiu del IV i el V Centenari de la seua
fundació. I és, precisament, aquest estens arc cronològic el que dóna
ocasió d'observar a grans trets l'evolució de tot un segle de cartells,
que parteix del pictoriscisme de Sorolla o de l'Art Nouveau de Josep
Mongrell, passa després pels millors artífexs dels cartells de guerra i
arriba fins la més palpitant actualitat sota el guiatge de Xavier Mariscal.
|