L'Art Làtex. Imatge, reflexió i SIDA
L'Art Làtex
Reflexió,
imatges i SIDA
Del 4 d'abril al 4 de juny de 2006
Sala Thesaurus - La Nau
Horari: de dimarts a dissabte de 10 a 13.30 hores i de 16 a 20 hores. Diumenge de
10 a 14 hores. ENTRADA LLIURE |
Visita visual |
 |
|
L'Art Làtex: imatges,
reflexió
i
SIDA aplega més d’una desena d’artistes provinents de
diversos corrents contemporanis i que treballen en
diferents suports plàstics.
Des del començament, la malaltia ha estat tractada tant
per artistes americans com europeus, i la manera com
s’ha abordat –des del punt de vista clínic, social i
cultural– ha variat substancialment des dels anys 80
fins a l’actualitat.
La mostra, si bé reflecteix el sentiment d’aquestes
primeres intervencions –mitjançant l’obra de l’espanyol
Pepe Espaliu, amb obres com El nido,
Carrying o la sèrie Patrones, i els
argentins Alejandro Kuropatwa, amb la sèrie
Cóctel i Liliana Maresca, amb el vídeo
Frenesí–, se centra en la visió actual de la
pandèmia, visió sintetitzada de manera contundent en les
creacions dels fotògrafs Alicia Lamarca i
Eduardo Nave, els projectes dels quals comparteixen
la contraposició a reportatges que mostren la sida com
una malaltia terminal i sense esperança, i accentuen el
reflex de la quotidianitat en la vida de les persones
afectades pel VIH/SIDA.
|
|
 |
 |
|
D’altra banda, s’ha tractat de reunir-hi figures de la
talla de Pepe Miralles –fundador del Colectivo
Local Neutral i del projecte «1 de Desembre»– i
Javier Codesal, que destaquen per haver-se acostat
de forma continuada a la malaltia a través de les seues
creacions. Pepe Miralles ha anat fins i tot més lluny i
n’ha abordat també una faceta divulgativa i didàctica,
materialitzada en l’exposició en forma de centre de
documentació, lloc de consulta i acció, on el visitant
podrà analitzar la realitat de la sida en la societat
actual amb la perspectiva de 20 anys de pandèmia.
Codesal ens ensenya per mitjà dels seus Días de SIDA
la seua manera de mirar la sida. Reivindica el rebuig a
imatges que plasmen la por, però alhora és contrari a
les icones on la por ha desaparegut, però també
qualsevol empremta de la malaltia. |
|
 |
 |
|
La cultura artística espanyola s’ha vist esguitada
d’exposicions puntuals i accions aïllades sobre la sida:
En 1995 va tenir lloc a Sevilla 50 artistas contra el
SIDA, i en 1996, la fundació madrilenya Art Reale va
acollir Frente al SIDA, on setanta participants
reflexionaven sobre la pandèmia. Paco de la Torre
va participar en aquesta multitudinària mostra i reprèn
el tema en
L'Art Làtex mitjançant sis
pintures en què reflexiona sobre el no–contact i
indaga en el destí dels sentits i l’esdevenir del
contacte sexual.
Les accions artístiques enfront de la sida al territori
llatinoamericà també tindran representació en aquesta
mostra mitjançant l’obra de la veneçolana Liliana.
En 1997 va presentar la instal·lació
Give-see-take i nou
anys després torna a tractar aquesta temàtica en
L'Art Làtex, amb la instal·lació Protecting since
1564, on sorprèn la rotunda visió que té sobre
l’actitud de l’església enfront de la sida.
La pluralitat serà una constant en la mostra i per això
també s’hi podran trobar noves participacions
artístiques de creadors que afronten el tema per primera
vegada, al costat d’obres realitzes amb anterioritat.
|
|
 |
 |
|
Entre els artistes que han fet la primera immersió en la
sida hi ha Antuan, artista d’origen cubà
establert a Miami, amb una trajectòria artística
impregnada d’obres amb un marcat rerefons social. La
seua instal·lació Testimonios se serveix de la
lletra com a instrument d’acostament a l’espectador, i
es val d’una cullera i una forqueta perquè ens
«asseguem» en aquesta peculiar
taula a assaborir el sentit dolç i
amarg de les paraules.
Així mateix, s’han reprès obres d’artistes pel seu
missatge punyent i la capacitat de reflexió que poden
provocar en l’espectador, pel seu ric contingut visual.
És el cas de les caixes de ressonància i de música
de Patricia Gómez, la poètica de la qual
coincideix perfectament amb el món de sensacions que
volem transmetre.
Maldita Bendición,
obra de Fernando Bellver, personalitza en forma
de nuesa de dona –i ací coincideix amb l’artista
esmentada adés– la temàtica que ens ocupa, des del
vessant de la prevenció. Ambdues obres es complementen i
contraposen: la figura femenina de Bellver provoca, es
mostra agosarada i aventurada, mentre que la de Patricia
Gómez es replega sobre ella mateixa, s’amaga. |
|
 |
 |
|
Finalment, per ampliar la informació al visitant i també
la visió social de la sida, s’han realitzat dos
audiovisuals. Un serà el motor d’engegada de
l’exposició, en què s’abordarà sobretot el tema de la
prevenció –principal preocupació a escala mundial. S’hi
succeiran testimonis reals
de persones entrevistades que coincideixen amb el sector
de la població més susceptible de contagi. Imatges de
campanyes i retalls de premsa dinamitzaran i enriquiran
aquests testimonis, i provocaran, sens dubte, una
reflexió sobre l’estat de la qüestió.
El segon audiovisual inclou escenes cinematogràfiques
contundents, que aborden la temàtica de la sida des dels
orígens fins a l’actualitat.
L'Art Làtex
pretén acostar-se a la sida des de diferents estratègies
artístiques. S’hi podrà escoltar, veure, aprendre i
reconèixer la sida de forma global, i la informació serà
ampliada amb el catàleg sobre la mostra, que no solament
tracta de temes artístics i culturals sinó també de
mèdics i psicosocials.
Ens motiva sobretot el fet que la mostra no deixe
indiferent i que, davant la realitat de la sida,
l’espectador senta que
a ell també l’afecta.
Comissàries: Sofía Barrón i Judith
Navarro |
|
 |
|
|
|