Antonio Bernad. Humanitat, humor i surrealisme
Antonio Bernad.
Humanitat, humor i surrealisme
Del 2 d'octubre a l'11 de
gener de 2009
Sala Estudi General - La Nau
Horari: de dimarts a dissabte de 10 a 13.30 hores i de 16 a 20 hores. Diumenge
i festius de
10 a 14 hores. ENTRADA LLIURE |
|
Amb la col.laboració de l'Ajuntament
d'Elx |
|
|
Comissari Francisco Agramunt
El valencià Antonio Bernad Gonzálvez (Elx, 1917) és un
pintor, dibuixant i caricaturista extraordinari, però
per al gran públic, els mitjans de comunicació i la
crítica d’art, un desconegut i un marginal, potser a
causa de la seua condició de perdedor d’una guerra
civil, del seu exili polític i, per què no, de la seua
peculiar humilitat i del seu caràcter introvertit poc
donat a la publicitat mediàtica.
Un artista que ha creat una obra quantiosa, interessant
i perdurable en el que podem anomenar història del
surrealisme espanyol de l’exili americà. Va formar part
fonamental del grup d’artistes avantguardistes
republicans que es van donar cita a la República
Dominicana després d’un llarg viatge oceànic i el seu
pas pels camps de concentració francesos a l’acabament
de la contesa. |
|
|
|
|
El projecte expositiu “Antonio Bernad. Humanitat, humor
i surrealisme” organitzat per la Universitat de València
en col·laboració amb l’Ajuntament d’Elx, comissariat
per l’especialista en art, Francisco Agramunt Lacruz ,
és la culminació de l’esforç per recuperar i rehabilitar
un dels grans artistes valencians de l’exili republicà i
un adalil del surrealisme a l’Amèrica Central, als anys
quaranta del segle passat.
És el descobriment definitiu i total d’un artista
republicà que, per circumstàncies personals i pel seu
propi caràcter introvertit, mai no ha estat profeta a la
seua terra, tot i que la seua trajectòria personal i
artística l’acrediten com un dels grans creadors
surrealistes de l’exili republicà, de la talla, sens
dubte, d’Eugenio Granell, amb qui va compartir amistat i
avatars a la República Dominicana, on es van establir
ambdós després de la derrota republicana i del seu pas
pels camps de concentració francesos. |
|
|
|
|
La seua obra no es troba en cap museu, el seu nom,
probablement no serà conegut i de segur que si, us el
trobeu pel carrer, us passarà desapercebut com un
venerable ciutadà dels que ja han fet els noranta.
L’estreta línia que separa l’home de l’artista, en el
cas de Toni, que és així com vol que li diguen, cal
traspassar-la constantment, ja que és impossible
descobrir el dibuixant sense parlar de les vicissituds
de la seua vida. |
|
|
|
|
Encara que elxà de naixement (1917), la seua infància i
adolescència transcorren a Albacete. Des de molt jove
tenim constància de les seues inquietuds artístiques, en
publicar caricatures en la premsa d’aquesta ciutat. Però
no serà fins alguns anys més tard, ja a l’exili, quan la
seua personalitat creativa arribarà als més alts cims.
Després dels avatars de la guerra civil, Toni, seguint
les seues profundes conviccions republicanes, agafa el
camí de l’exili. Santo Domingo és la porta d’entrada a
Amèrica, ja no tan sols per als exiliats espanyols sinó
també per a molts europeus que fugen de les atrocitats
de la II Guerra Mundial. |
|
|
|
|
Allà coincideix amb artistes com Bretón, Eugenio Granell
o Vela Zanetti, amb els quals entaula una gran amistat,
que mantindrà al llarg de tota la vida. Aquest influx
surrealista, unit a les seues experiències artístiques
anteriors, van marcar l’estil personal del nostre
artista. Toni Bernad és, sens dubte, el màxim exponent
de la caricatura dominicana al segle XX.
La seua col·laboració diària en el diari La Nación
el farà cèlebre a tota l’illa, on encara és recordat
actualment. A la República Dominicana coneix Esperanza,
la que serà la seua esposa i que l’acompanyarà durant
tots aquests anys d’exili i posterior tornada a Espanya. |
|
|
|
|
Bernad intenta instal·lar-se a Puerto Rico; però, a
causa d’alguns problemes burocràtics que li impedeixen
quedar-se al país, decideix anar-se a Mèxic. A la
capital asteca, Toni treballa com a dibuixant per a
l’editorial UTHEA i sol freqüentar les tertúlies dels
exiliats espanyols al cafè Papagayo. Allà coneix Josep
Renau, el pintor Enrique Climent, els germans Vilalta i
el caricaturista Guasp, qui li ofereix col·laborar en la
revista El Torito.
Encara que gaudeix de bona situació econòmica i
l’ambient cultural i professional és molt bo, decideix
tornar a Espanya el 1953. Ja a la seua terra, troba
dificultats per exercir la seua professió i ha de
treballar com a agent comercial per mantenir a la
família. Així i tot, esporàdicament contínua donant
eixida a la seua creativitat artística. |
|
|
|
|
Els últims anys, la investigació documental i la
reflexió crítica han aclarit les restes de la boira que
entelava la història de la nostra cultura artística de
la 1a meitat del segle XX. Alhora, hem anat coneixent
els diversos protagonistes, entre ells Bernad, d’aquells
apassionants moments, relegats deliberadament a l’oblit
després del triomf dels facciosos feixistes i el règim
dictatorial subsegüent.
De manera que, si bé ja són pocs els personatges mancats
d’una recuperació bàsica, encara n’hi ha alguns que, per
una causa o una altra, estan pendents d’una relectura
intensa i, en conseqüència, d’una revalorització com és
el cas de Toni Bernad. |
|
|
|
|
Per totes aquestes raons, la Universitat de València ha
decidit recuperar un dels grans artistes valencians de
l’exili artístic, significatiu, sens dubte, per
recuperar i difondre un capítol més de la nostra
història cultural. La intenció última d’aquest projecte
expositiu és donar a conèixer l’obra d’un dibuixant i
un caricaturista genial que, per dret propi, es mereix
ser inclòs en la gran nòmina de surrealistes espanyols. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|