Des del 15 de maig i fins el 24 de juny, romandrà a
l’edifici de l’antiga Universitat de València la
Bienal Internacional del Deporte en el Arte, BIDA 2001,
organitzada pel Consell Superior d’Esports del Ministeri
d’Educació, Cultura i Esport. Tot i ser hereva de les
tretze convocatòries anteriors, pretén convertir-se, en
coincidir amb el nou mil·leni, en un dels més
prestigiosos esdeveniments en el panorama de
l’avantguarda artística i fer una reflexió sobre
l’esport i la seua essència per mostrar-lo vinculat
íntimament a l’individu i a la societat a la qual
pertany. Després d’inaugurar-se a València, l’exposició
iniciarà un itinerari per diferents ciutats espanyoles.
Els comissaris, Marta Moriarty i Antonio Areán,
han seleccionat vint-i-un artistes amb una interessant
trajectòria artística, els quals crearan especialment
per a aquest certamen una obra sobre l’esport estimulant
i reflexiva. En aquesta edició s’opta principalment per
les instal·lacions, per la fotografia i per l’art
tecnològic. Seguint l’exemple de certàmens com ara les
biennals de Venècia, de l’Havana o la Documenta de
Kassel, BIDA no fa, com en convocatòries
anteriors, un concurs públic per seleccionar obres sinó
que els comissaris han elegit els artistes pels mèrits
artístics, la repercussió professional i la capacitat
per reflexionar sobre l’esport. El terme
internacional s’ha mantingut amb la inclusió de dos
artistes anglesos, un de portuguès, un d’uruguaià i una
de finesa.
El certamen vol ser un fòrum obert i interdisciplinar.
La cultura mediàtica tendeix a convertir l’esport en un
espectacle protagonitzat per una minoria activa, mentre
que la gran
majoria
adopta el paper d’espectador passiu. Aquesta exposició
vol trobar el protagonisme de l’acció en cadascun de
nosaltres i aconseguir dels artistes no solament una
representació del fenomen esortiu, sinó una profunda
reflexió sobre l’esport que produesca noves mirades i
idees.
A part de l’exposició de l’obra dels artistes
seleccionats s’han organitzat una sèrie d’activitats que
tindran lloc simultàniament amb l’exposició, com ara
intervencions literàries, muntatges fotogràfics,
actuacions, conferències, ball i una vetlada de boxa.
BIDA
2001 pretén promoure la relació de les diverses
disciplines artístiques i la relació entre art i esport,
tot entenent que aquestes dues activitats no són més que
la doble cara dels esforços de l’individu per
perfeccionar-se a si mateix i, des d’aquest punt de
vista, contribuir a millorar la societat.
BIDA
2001 editarà un catàleg que es pretén convertir
en un punt de referència després que acabe la biennal.
Aquest catàleg, elaborat per Mauricio d´Ors,
responsable de la imatge gràfica del certamen, inclourà
no solament les obres que s’exposen, sinó també
l’esperit que les ha creades. Les imatges de les obres i
les biografies dels seus autors aniran acompanyades amb
texts dels artistes i amb transcripcions de converses
amb ells en grup. Hi apareixeran també els poemes i els
fragments de texts literaris que s’han elegit per formar
part de la posada en escena de la biennal i una selecció
de les fotografies d’arxiu.
BIDA
2001 reivindica l’esport i l’art com a
manifestacions de la nostra necessitat de jugar, al
mateix temps que valora allò que esport i art tenen en
comú quant a acció, esforç i superació personal. Com bé
diu Juan Eduardo Cirlot en el seu Diccionario de
símbolos, la corona de llorer que es concedeix al
poeta, a l’artista o al vencedor esportiu “no representa
la consagració exterior i visible d’una activitat, sinó
el reconeixement d’aquesta activitat per la seua sola
existència, ja que pressuposa una sèrie de victòries
interiors sobre les foces negatives”. Tota obra d’art o
tota manifestació esportiva duta a terme per un individu
té implícit un joc, una lluita i un triomf, i BIDA
2001 serà una corona de llorer simbòlica per a
aquest joc, aquesta lluita i aquest triomf personal. |