Cartells Polonesos
Cartells Polonesos
Del 18 al 26 de juny de 2004
Sala Oberta - La Nau |
 |
"La denominada "Escola
Polonesa de Cartellisme" va ser el producte d’una sèrie
de circumstàncies difícilment repetibles que van fer
dels grafistes polonesos l’avantguarda d’un mitjà,
constret fins llavors entre l’interès comercial i el
polític, que va esdevenir a les seues mans un art
sorprenentment lliure. |
 |
 |
 |
... Des d’un punt de vista centrat estrictament en el
llenguatge, hi ha dos aspectes que ens han d’interessar
fonamentalment: el recurs força recurrent a la metàfora
i la importància de la tipografia. Dins la retòrica del
cartellisme en general, la metàfora (entesa, sensu
estrictu, com la substitució d’un element per un
altre en virtut d’una versemblança de contingut) hi ha
estat gairebé sempre una gran absent, indubtablement
perquè la seua ambigüitat podia anar en detriment de la
seua capacitat informativa i, per tant, del seu poder de
reclam comercial. El cartellista sotmès a les regles
industrials prefereix, doncs, recórrer a la comparació
abans que a aquesta figura que restringiria allò que els
publicitaris denominen "banda de percepció". |
 |
 |
 |
El cartellisme polonès, en canvi, no es veu impel·lit a
vendre la pel·lícula i pot encarar el seu cartell com
una obra d’autor, un gènere totalment incomprensible en
el món capitalista, excepte en l’esfera d’allò que és
decoratiu (que és en la que, molt sovint, quan no en el
del col·leccionisme, han acabat els cartells polonesos
una vegada han anat més enllà de les seues fronteres).
Felipe Hernández Cava. "La metáfora polaca" en
Carteles de cine Polaco. lbercaja. Festival de Cine
de Huesca" |
 |
 |
 |
|
|
|