Accedir a la pàgina principal de la UniversitatImatge decorativa
Vicerectorat de Cultura

Cartells Polonesos

Cartells Polonesos

Del 18 al 26 de juny de 2004

Sala Oberta - La Nau

"La denominada "Escola Polonesa de Cartellisme" va ser el producte d’una sèrie de circumstàncies difícilment repetibles que van fer dels grafistes polonesos l’avantguarda d’un mitjà, constret fins llavors entre l’interès comercial i el polític, que va esdevenir a les seues mans un art sorprenentment lliure.

... Des d’un punt de vista centrat estrictament en el llenguatge, hi ha dos aspectes que ens han d’interessar fonamentalment: el recurs força recurrent a la metàfora i la importància de la tipografia. Dins la retòrica del cartellisme en general, la metàfora (entesa, sensu estrictu, com la substitució d’un element per un altre en virtut d’una versemblança de contingut) hi ha estat gairebé sempre una gran absent, indubtablement perquè la seua ambigüitat podia anar en detriment de la seua capacitat informativa i, per tant, del seu poder de reclam comercial. El cartellista sotmès a les regles industrials prefereix, doncs, recórrer a la comparació abans que a aquesta figura que restringiria allò que els publicitaris denominen "banda de percepció".

El cartellisme polonès, en canvi, no es veu impel·lit a vendre la pel·lícula i pot encarar el seu cartell com una obra d’autor, un gènere totalment incomprensible en el món capitalista, excepte en l’esfera d’allò que és decoratiu (que és en la que, molt sovint, quan no en el del col·leccionisme, han acabat els cartells polonesos una vegada han anat més enllà de les seues fronteres).

Felipe Hernández Cava. "La metáfora polaca" en Carteles de cine Polaco. lbercaja. Festival de Cine de Huesca"

 


 

Més informació: cultura@uv.es