Clar de Llums
Clar de Llums
Obra escultòrica d'Emilio Gallego
Del 30 de juny al 2 d'octubre de 2005
Sala Oberta - La Nau
Horari: de dimarts a dissabte de 10 a 13.30 hores i de 16 a 20 hores. Diumenge de
10 a 14 hores. ENTRADA LLIURE
Agost
de dimarts a diumenge de 10 a 14 hores |
Visita visual |
 |
|
Aquest projecte, encàrrec realitzat per la Universitat
de València, està basat en la recerca i creació d’una
icona representativa, en forma d’escultura en bronze,
que reflectisca el significat d’aquest centre educatiu
en l’àmbit del saber i de la cultura valenciana durant
els més de 500 anys en què aquesta universitat catalitza
i impulsa de manera decisiva el desenvolupament d’una
societat moderna i competitiva. La dita escultura
servirà com a reconeixement a la col·laboració de tots
aquells membres de la societat i de la comunitat
universitària que d’alguna manera faciliten i donen
suport a la important tasca realitzada per la
Universitat.
Per al desenvolupament del projecte es pren com a
referent plàstic i simbòlic l’observatori astronòmic
construït sobre l’edifici del rectorat pel catedràtic de
cosmografia i física del globus Ignasi Tarazona a
principis del segle
xx.
Formalment està constituïda per dues formes massisses
triangulars que, partint d’una base el·líptica, giren
sobre el seu eix fins que s’encreuen sense arribar a
tocar-se, una de les quals es trenca a l’extrem, en
al·lusió, aquest últim detall, a la cultura clàssica
representada per la imatge de l’estatuària que coneixem.
D’aquesta manera resulta que l’escultura forma al seu
interior buit un dibuix que recorda la silueta de
l’observatori astronòmic que hi ha al rectorat, amb
l’interessant simbolisme que es desprèn d’aquest
observatori com a instrument de coneixement de l’univers
i la seua relació amb la institució que l’acull.
Igualment, Clar de llums suggereix la idea de
llindar o porta exempta que en ser traspassada ens
ofereix un camp obert a la cultura i el progrés.
L’estructura evident d’espai lliure, protegit i a la
recerca de nous espais, representa d’una manera senzilla
i al mateix temps rotunda els anhels de conservació i
recerca de coneixements humans, alhora que per l’aspecte
obert reflecteix els principis democràtics que aquesta
tasca requereix per al seu bon desenvolupament en la
societat actual i posa també de manifest la necessitat
dels valors de conservació, transmissió, creació i
investigació que representa la universitat en l’àmbit de
la cultura, les ciències i les arts. Clar de llums
aspira a ser un símbol que represente tota la comunitat
universitària per premiar el seu compromís amb la
institució i la funció de millorar la qualitat del seu
treball per desenvolupar un món millor.
Emilio Gallego. Requena, juny de 2005 |
|
 |
 |
|
No se li escapa a ningú que ens trobem instal·lats en un
món —suma de mons— fragmentari, paradoxal, incert i
fútil. Aquesta “realitat” social i cultural, sobre la
qual mostren coincidència els diversos enfocaments de la
filosofia contemporània, no ens eximeix, però —més aviat
al contrari—, de l’esforç col·lectiu destinat a
l’afirmació i al sosteniment d’una axiologia
vertebradora del temps històric que ens ha tocat viure.
En aquesta línia, és sabut que la contribució dels
artistes plàstics (siga mitjançant “descripcions”,
“interpretacions” o “propostes” creatives) és, moltes
vegades, definitòria a l’hora d’aclarir aspectes del
nostre present, i nodal —altres vegades— per sotjar
horitzons que demà “dibuixaran” el “paisatge” de la
“nova” realitat.
Aquestes reflexions atapeïdes sorgeixen a propòsit de
l’obra escultòrica d’Emilio Gallego. He seguit la seua
trajectòria materialitzadora d’inquisicions plàstiques —després
del seu assentament a la ciutat valenciana de Requena—
amb autèntic interès, i he observant com anava quallant
la seua personalitat artística mostrant “atmosferes” i
traslluint “sensibilitats”. Una obra al gresol de la
qual es fonen seguretats i contradiccions, conviccions i
ironies, idees passades pel sedàs de la racionalitat i
somnis nascuts a l’abric de la subjectivitat… Autor de
murals, performances, escultures i intervencions,
amb un joc combinatori de la pedra, la fusta i l’acer ha
construït figures de fortes ressonàncies rurals i
intensa presència energètica i animista, en les quals es
poden entreveure significats múltiples: representacions
del creixement natural, de la trama de la vida, dels
quatre elements o dels punts cardinals, del regne
vegetal i mineral…; però també són senyals de les eines
de cultiu o els molins de gra. Emilio Gallego (com ens
ha servit en les seues exposicions individuals i
col·lectives, i en les seues escultures públiques —emplaçades,
en tant que tòtems, en diversos paratges de la seua
comarca—) s’inspira en l’energia de la naturalesa i la
necessitat expansiva de la consciència ecològica; i serà
aquesta mateixa naturalesa, amb la seua erosió, oxidació,
raspat o ratllat, l’encarregada de transformar-les i
decantar-les acollint-les en el seu propi cicle geològic. |
|
 |
 |
|
La present exposició —“Clar de llums”— exemplifica la seua
entesa artística, que bascula entre l’objectualisme i
l’instal·lacionisme. Perquè, òbviament, ens trobem
davant la “fabricació” d’uns objectes tridimensionals
que transcendeixen l’implícit valor estètic en haver
estat ideats per a la seua “intervenció” en un espai
determinat, ja que el desig del nostre escultor és el de
la “creació d’ambients”, el de conformar, a l’aire
lliure, àmbits de significació i comunicació. S’ha
produït allò que, en termes heideggerians, suposaria la
substitució del “lloc” que es tria per a emplaçar un
objecte artístic per la creació d’un “indret” al qual,
presumiblement, s’assignarà una funció simbòlica. I és
que l’artista (productor d’imatges) pot transformar,
falsejar, subratllar, simular, introduir integracions,
provocar dissonàncies, accentuar contrastos…, en
assignar a l’espai entorn el paper de “valor actiu”.
La seua peça central, “Clar de llums”, s’inscriu,
formalment i estilísticament, en la pluriforme línia de
l’escultura canònica, forjada en metall, durant la
modernitat, que recull un concepte innovador (el de la
valoració de l’espai buit com a material escultòric) i
és desenvolupada per significatius artistes de la segona
meitat del segle
xx, els quals segellen les seues poètiques
respectives des dels seus personalíssims llenguatges i
diversitat de plantejaments: Anthony Caro, Jorge Oteiza,
Eduardo Chillida, l’Andreu Alfaro dels anys cinquanta,
Martín Chirino, Richard Deacon, Richard Serra … Com el
mateix autor la descriu, “es constitueix mitjançant dues
formes massisses triangulars que, partint d’una base
el·líptica, van rodant fins que s’encreuen sense arribar
a tocar-se”. Emilio Gallego ha intentat, al seu interior
buit, perfilar un dibuix que evoque la forma de
l’Observatori situat a l’edifici de l’actual Rectorat de
la Universitat de València. Així mateix, la
referencialitat simbòlica d’aquesta obra, un encàrrec
que ha assumit amb il·lusió, ha estat molt meditada a
l’hora de desenvolupar el seu projecte: “La seua evident
estructura d’espai lliure, protegit i a la recerca de
nous espais, representa d’una manera senzilla i al
mateix temps rotunda els anhels de conservació i recerca
de coneixements humans, al mateix temps que, pel seu
espai obert, reflecteix els principis democràtics que
requereix aquesta labor per a un bon desenvolupament en
la societat actual, posant de manifest la necessitat
dels valors de conservació, transmissió, creació i
investigació que representa la universitat en l’àmbit de
la cultura, les ciències i les arts”.
Juan
Ángel Blasco Carrascosa.
Catedràtic d’Història de l’Art. Universitat Politècnica
de València |
|
 |
 |
 |
|
|
|