Després del filat. L’art espanyol a l’exili 1939-1960
Després del filat.
L’art espanyol a l’exili
1939-1960
La Nau - Del 25 de febrer al 25 d’abril de 2010
Sala Oberta:
Introducció
Sala Estudi General: Europa
Sala Thesaurus: Amèrica 1 (Con Sud i altres destins
transoceànics)
Sala Martinez
Guerricabeitia: America 2 (Mèxic)
Horari: de dimarts a dissabte de 10 a 14 hores i de 16 a 20 hores. Diumenge
i festius de
10 a 14 hores. ENTRADA LLIURE |
Visita visual
|
|
|
|
L’Organitzen i la produeixen:
Universitat de València, Universitat de Saragossa,
Universitat de Còrdova, Museo Extremeño e Iberoamericano
de Arte Contemporáneo (MEIAC) i la Sociedad Estatal de
Conmemoraciones Culturales (SECC)
Hi col·laboren:
Bancaixa, Diputació de Còrdova (Fundación de Artes
Plásticas Rafael Botí), Govern d’Aragó (Departament
d’Educació, Cultura i Esport) i Junta d’Extremadura
(Conselleria de Cultura i Turisme)
Comissari: Jaime Brihuega, professor titular
d’Història de l’Art Contemporani, Universitat
Complutense (Madrid)
Després del filat. L’art espanyol a l’exili 1939-1960
analitza, per primera vegada a fons, els diversos exilis
geogràfics, sociològics, ideològics i estètics que van
esgarrar i impregnar l’art espanyol del segle XX.
L’exposició, de la qual és comissari Jaime Brihuega,
reuneix vora dues-centes obres de mig centenar
d’artistes que evidencien la importància de la
cultura artística de l’exili i la seua aportació fecunda
a les noves terres d’acolliment. La mostra també
aprofundeix en les claus temàtiques i formals de
l’imaginari artístic de l’exili, així com en els
elements que van associar o dissociar l’art produït
abans i després de la contesa fratricida.
|
|
|
|
La mostra reuneix vora dues-centes peces que han
estat cedides per a l’ocasió per més de setanta
col·leccions públiques i privades de dins i fora de les
nostres fronteres. El conjunt de l’obra exposada –en
l’elecció de la qual s’ha prioritzat l’excel·lència
artística o la seua intensitat semàntica– articula un
paradigma estètic abastable i operatiu amb vista a la
inserció de l’art de l’exili en l’imaginari col·lectiu.
La restricció en el nombre d’artistes representats
obeeix a la intenció de fugir de la minuciositat
erudita, raó per la qual s’ha seleccionat el mig
centenar de noms historiogràficament més consolidats.
D’ells s’exposen no solament algunes de les obres que
van fer durant l’exili sinó també algunes de les peces
que van crear durant el període republicà amb l’objectiu
de dotar l’espectador d’una mirada activa que el faça
reflexionar sobre la mutació dels paradigmes argumentals
i estètics de l’art espanyol dels anys trenta o, per
contra, sobre el miratge de la seua continuïtat.
L’exposició ofereix, a més, la possibilitat de veure per
primera vegada a Espanya algunes obres de Remedios Varo,
El Tiforal, 1947; Julián Castedo, Moreno, Villa
Nocturno, 1950-1952; Alberto, Manuela Ballester,
Retrato de Totli, 1949; José Bardasano, Fernández
Balbuena, García Narezo, Elvira Gascón, Cristo,
c. 1957; Rodríguez Luna, Maruja Mallo, Gausachs, Martín
Durbán, Maternidad, 1943; Clavé, Óscar Domínguez,
Feliu Elías, García Lamolla, Pérez Rubio. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
El catàleg que acompanya la mostra inclou textos de
Jaime Brihuega (Després del filat. Memòria i
metamorfosi en l’art de l’exili espanyol), Joan
Dolç (Els múltiples reflexos de l’exili),
Miguel Cabañas Bravo (Del filat a la mexicanitat.
Ventura i setge de l’art espanyol de l’exili del 1939 en
terres asteques), Diana B. Wechsler (Les
maletes de l’exili), Javier Pérez Segura (Altres
horitzons de l’exili espanyol: els països del Carib i
els Estats Units) i Concha Lomba Serrano (Tan
lluny i tan prop: Europa com a refugi). El volum es
completa amb estudis de diversos especialistes sobre
arquitectura (Sofía Dieguez Patao), escenografia
(Ana María Arias de Cossío), cinema (José Luis
Sánchez Noriega), música (Francesc Bodí) i
publicacions (Juan Manuel Bonet), així com amb
les biografies dels artistes presents en l’exposició. |
|
|
|