Accedir a la pàgina principal de la UniversitatImatge decorativa
Vicerectorat de Cultura

Espais Sagrats. Arquitectura Maia en l'obra de Teoberto Maler

Espais Sagrats

Arquitectura Maia en l'obra de Teoberto Maler

 

La Nau - Sala Thesaurus

Des del 2 de juliol fins a octubre de 2002

Multimèdia

Visita visual

Comissaria: Marisa Vázques de Agredos

Aquesta exposició Thesaurus, constitueix un intent d’aproximació al coneixement de la civilització maia partint del registre que el fotògraf austríac,  Teoberto Maler,  va realitzar de moltes de les seues ciutats i de la seua arquitectura, com també de diverses expressions artístiques que s’hi associen, com ara l’escultura.

La majoria de la mostra seleccionada forma part del corpus fotogràfic que Teobert Maler va desplegar entre 1886 i 1892 a ciutats maies situades als estats actuals de Yucatán, Campeche i Quintana Roo, tots ells pertanyents a la península de Yucatán, tret de sis fotografies de Tikal, a la regió del Petén, Guatemala, que va fer el fotògraf en 1895, llevat de l´interior del Palau dels Cinc Pisos de Tikal, que va documentar en 1904,  quan treballava per al museu Peabody de la Universitat de Harvard.

De totes les fotografies registrades en aquestes etapes, se n’ha fet una selecció de quaranta-sis impressions, que hem articulat en cinc àrees temàtiques diferents.

La primera correspon a les dues imatges de les grutes de Loltún, amb les quals volem il·lustrar el lloc en què s’ha registrat l’ocupació i l’activitat més primerenca a l’àrea maia de Yucatán, mentre que en l’última secció es representa la ciutat de Chichén Itzá, a través de la qual ens és possible verificar els canvis que els plantejaments estètics de l’arquitectura i, en general, de l’art maies, van experimentar durant l’etapa del postclàssic, amb l’arribada a la península de Yucatán de grups tolteques procedents del centre de Mèxic.

D’aquesta manera, el principi i el final del recorregut de l’exposició es corresponen amb els moments inicials i decadents de la cultura maia: Loltún i Chichén Itzá, el preclàssic més primerenc a Yucatán i el postclàssic.

Entre ambdós extrems, els tres nuclis temàtics que s’hi exhibeixen corresponen a continguts referents a l’arquitectura, a l’escultura i altres arts, i als problemes de conservació que, tant els edificis com les manifestacions artístiques que s’hi associen, pateixen en el medi en què es desenvolupen.

El recorregut al llarg de l’exposició ens anirà mostrant variants regionals de l’arquitectura per a unes mateixes cronologies, i també l’evolució que, pel que fa a la tecnologia constructiva i al llenguatge ornamental, va experimentant-se en els edificis a mesura que avancem en el temps.

Paral·lelament, anirem coneixent la tipologia de les estructures en relació amb el tipus d’activitats que es van desenvolupar al seu interior, i això les vincularà a una determinada classe social el poder de la qual estava completament legitimat des de la divinitat, un concepte del qual donaran compte totes les manifestacions artístiques que, com les esteles o la mateixa estètica de l’arquitectura, van configurar la indumentària d’un espai articulat pels seus diversos artífexs com a sagrat. 

 

Col·laboracions:

 

Aquest projecte expositiu ha estat posible gracies a la col·laboració de l’Institut de Cultura de Yucatán i del Museu Peaboby de la Universitat de Harvard, per haver permès la reproducció de les fotografies que Teobert Maler va fer entre 1886-1904 als actuals estats de Yucatán, Campeche, Quintana Roo i Guatemala. També volem destacar la col·laboració de la Facultat d’Antropologia i Història de la Universitat Autònoma de Yucatán, de l’Institut Nacional d’Antropologia i Història de Yucatán i del Departament d’Amèrica de la Facultat d’Història de la Universitat Complutense de Madrid.

 


Més informació: cultura@uv.es