Accedir a la pàgina principal de la UniversitatImatge decorativa
Vicerectorat de Cultura

Essències 8. Col·lecció Fotografia Contemporània Ernesto Ventós

Essències 8. Col·lecció Olor Visual. Ernesto Ventós

Del 30 de març al 30 de maig de 2004.

Sala Estudi General - La Nau

Visita visual

Robert Mapplethorpe, Rose with smoke, 1985

OLOR VISUAL

Ernesto Ventós

Fidel a la tradició familiar que ha unit la meua família durant generacions amb el món de les fragàncies, vaig nàixer en un barri senzill, envoltat de bidons desordenats d’essències que carregaven l’ambient d’espígol, ruda, menta i taronja. Els estius al camp, a casa de la meua àvia materna, omplin gran part de les meues primeres experiències olfactives com l’olor de terra humida barrejada amb l’olor dels eucaliptus després de la pluja, l’aroma de les infusions, la forta olor de naftalina que només apareixia uns pocs dies a l’any coincidint amb el canvi d’estació, el perfum de mel que desprenia el tabac fumat en pipa, i fins i tot l’olor desagradable del soterrani on es mesclaven les olors del paper humitejat amb la fusta i la roba vella, sense oblidar l’olor de fems amb la seua capacitat especial per potenciar qualsevol altra olor. Aquestes són, sens dubte, les meues primeres experiències olfactives, encara que el meu aprenentatge pròpiament dit comença treballant al costat de mon pare i sobretot sent ajudant del mestre Arturo Jordi durant tres anys a Suïssa i França.

Em vaig familiaritzar amb les diferents essències i les seues característiques i vaig exercitar la memòria del meu nas. L’estudi dels nombrosos components va ser necessari per saber crear fórmules i aplicar-les als distints productes. Va ser un aprenentatge (una iniciació) intens que ha anat modelant-se i perfeccionant-se amb l’experiència diària del procés lent i reflexiu indispensable en la concepció de novetats, sempre conscient que quan tinc una idea nova l’elaboració de la seua fórmula em costarà molts mesos de treball fins que estiga perfectament confeccionada i, això no obstant, la seua vida serà relativament curta. Al llarg d’un any, per exemple, puc fer unes deu o vint fórmules de les quals és molt possible que només una o dues resulten interessants, mentre que les altres, si no es venen, a molt curt termini perden el valor. Crear un perfum demana temps i investigació, com també en demana la realització d’una obra plàstica encara que, a diferència d’aquesta, en la majoria dels casos el creador treballa oferint els seus serveis a un client que determina les característiques essencials de l’aroma; el mercat, el públic que el consumeix, els seus gustos, la seua procedència social, el seu nivell cultural, les modes i el clima són factors que cal tenir molt en compte en cada procés de creació.

El perfum s’adapta a les característiques del consumidor de manera que el perfum triat per la gent sol reflectir-ne el caràcter, l’estil de vida, les preferències i la personalitat, i revela així molta informació sobre nosaltres mateixos. Hi ha perfums seriosos, clàssics, moderns, liberals, extravagants. Per exemple, són olors molt determinades i recognoscibles les d’aquelles persones que treballen utilitzant (realitzant) esforç físic i el seu perfum es barreja amb el de la seua pell; les essències afustades amb cedre i flor blanca, típiques de les colònies masculines, són utilitzades últimament per dones.

L’any 1978, la Fundació Joan Miró va celebrar l’exposició “Suggestions olfactives”, en la qual van participar diversos perfumistas. El tema era molt variat:

  • Les olors del cos

  • Les olors dels colors

  • Les olors dels animals

  • Elements de l’olor (les plantes)

  • Fisiologia de l’olfacció

  • Olor i cultura popular

  • La moda de les olors

  • La literatura de les olors

En aquesta exposició vaig observar que hi havia una sala buida (un museu) i se’m va acudir que una idea interessant i nova seria utilitzar-la per exposar-hi quadres sobre olors.

Vaig escriure diverses cartes a pintors i escultors per proposar-los la idea però, atesa la pobra resposta, vaig desistir.

Posteriorment ho vaig intentar de nou parlant amb algunes galeries, però el resultat va ser el mateix. No va ser fins que vaig contactar i vaig establir amistat amb els mateixos artistes que compartiren i acceptaren el meu projecte i van començar així a pintar i esculpir obres sobre l’olor.

Ouka Lele, La voluptuosidad, 1977

APRENDRE A OLORAR PER A COMPRENDRE - COMPRENDRE PER A OLORAR MILLOR

Ver y comprender la pintura és el títol de l’última obra de Bernard Rancillac en la qual, des de la seua experiència com a pintor, facilita les claus per a obrir les portes del domini pictòric analitzant els diferents nivells de mirades que relacionen l’espectador amb el llenguatge codificat de l’art.

Olorar i comprendre la pintura és l’adaptació personal que faig sobre el títol i alguns passatges del contingut de la seua obra, basant-me en la meua pròpia experiència per demostrar que un altre sentit, com l’olfacte, pot també facilitar la comprensió del llenguatge artístic.

L’art és un llenguatge en codi, i per això és indispensable adquirir una visió especialitzada sobre ell per conèixer-lo, de la mateixa manera que no n’hi ha prou amb aspirar pel nas, olorar, per desvetlar els codis propis de la fragància. La mirada dirigida al món exterior no és igual que la mirada dirigida a una obra d’art. Aquest mecanisme de percepció, igual que l’olfacte, s’adapta a la naturalesa dels objectes percebuts.

En nàixer, tots els sentits físics comencen a actuar, feixugament al principi a causa del desconeixement dels estímuls que els inciten a activar-se, però així i tot, és molt probable que la primera cosa que s’aprèn a distingir en la vida és l’olor de la mare, del menjar, de la casa i, encara que no siga molt apreciable, és quasi segur que ens guiem pel sentit de l’olfacte per anar descobrint el món que ens envolta. La percepció olfactiva és una de les bases més importants per al nostre desenvolupament.

Tot fa olor, i de la mateixa manera que podem neutralitzar l’acció de resposta de qualsevol dels altres sentits, com ara tancant els ulls, o tancant la boca, o posant-nos taps a les orelles o, simplement, ficant les mans a la butxaca, és absolutament impossible tancar-nos a l’olor, ja que ens ofegaríem. Per això, quan som menuts ens és més fàcil descriure allò que s’ha percebut per qualsevol altre sentit —precisament perquè podem exercir el nostre control sobre ell— que el que ens arriba a través de l’olfacte, que és inevitable.

Tots els humans, des que naixem, ens carreguem d’experiències viscudes, de memòria, de saber, i a mesura que ens formem en societat anem aromatitzant-nos amb connotacions religioses, tècniques, polítiques, literàries. Percebem el món físic pràcticament sense esforç, i és quan es vol adquirir una visió especialitzada que es fa indispensable un cert aprenentatge.

Com exposa Rancillac, “...nadie se ha convertido en pintor por el mero hecho de contemplar la naturaleza, un hermoso árbol, una bella mujer...”; paral·lelament, ningú s’ha convertit en perfumista (creador de perfums) només pel fet d’olorar una magnífica fragància. S’ha escrit i continua publicant-se molt sobre perfumeria, les aromes i les olors però, desgraciadament, sempre de manera anodina i incompleta. Encara no s’ha escrit el llibre que analitze el món del perfum a tots els nivells i de principi a fi.

L’aprenentatge de l’olor és bàsica per aconseguir les claus del codi perfumístic, però és la condensació d’una experiència de més de quaranta anys la que m’assegura que no sols és necessari l’estudi de la mecànica i la tècnica, sinó que aquestes han d’anar acompanyades d’un gran cabal d’amor a l’ofici. Pare esment en això de l’amor a l’ofici perquè és allò que ens permetrà dotar d’ànima les nostres creacions. Un perfum o una aroma sense ànima no serà mai una obra totalment reeixida.

De la mateixa manera que l’artista, el perfumista també té un ampli ventall d’elements que conjuminar per a les seues creacions. El pintor, per exemple, sap que els llenguatges pictòrics es desenvolupen partint de l’experimentació científica i artística de les qualitats visuals pròpies del color. El color és un element d’expressió important i el seu poder i simbologia és ben conegut entre els professionals.

El color roig, per exemple, de seguida suggereix passió, amor, odi, i per això s’utilitza en perfumeria per caracteritzar colònies serioses i perfums sofisticats. El blau, certament, és relaxant, denota dolçor, frescor, alegria, noblesa, i és el color típic de les fragàncies marines. El verd, associat a la brotada vegetal, és un color comú entre els xampús i productes de neteja; com que simbolitza natura, vida i creixement s’uneix a les colònies juvenils de components naturals. Romanticisme, saviesa, puresa, neteja acompanyen sempre el blanc, un color normalment utilitzat en els productes de bellesa i higiene. El negre, carregat de simbolisme, es relaciona amb la perfumeria alcohòlica, i el groc, com a darrer exemple, és el sol, la llum, la joventut. Les colònies familiars solen ser d’aquest to, i la seua variant, el daurat, simbolitza poder i luxe. El concepte del color ve a la ment sense limitació, però la seua utilització hi atribueix forçosament uns límits, una forma, per molt gran o petita que siga. La conjunció de les formes i els colors, amb les seues dinàmiques respectives, compon una reserva il·limitada de combinacions plàstiques.

De totes maneres, la finalitat de l’art pictòric no és agradar sinó commoure, encara que, com suggereix Rancillac, si s’hi vol aprofundir l’aprenentatge dels criteris d’apreciació de l’art pictòric és bàsic.

Un component important en moltes obres pictòriques és el dibuix que, mitjançant la línia, denota el caràcter de l’artista, com també la barreja d’essències i la seua proporció doten cada fragància amb un caràcter singular.

Els traços de l’artista tenen un gran valor expressiu, són una entitat viva, amb la seua plenitud i la seua soltesa, la seua concentració o dilució expressen al mateix temps forma i color, el volum i el moviment, i poden jutjar-se per les seues qualitats intrínseques l’elegància d’una línia, la seua sensibilitat, el seu caràcter agressiu, sensible, sec, tímid, sensual, etc., qualitats curiosament també apreciables en les fragàncies.

Aquesta interrelació entre el món de l’art i la perfumeria m’aventura moltes vegades a interpretar una obra d’art segons els criteris d’apreciació de la fragància.

Eduardo Ibáñez, Sin título, 2000

 


Més informació: cultura@uv.es