Accedir a la pàgina principal de la UniversitatImatge decorativa

Vicerectorat de Cultura

E-Verges

 

E-Verges

Capella de la Sapiència - La Nau

Del 4 al 21 de març de 2004

Visita visual

Introducció

Sabem que el paper assignat socialment a les dones a les comunitats primitives ocupava el món de la religiositat, de les relacions i les accions necessàries per a la subsistència i la recol·lecció. Per tant, la supervivència anava lligada a la capacitat de resoldre les necessitats vitals del grup i exercir la mediació entre els seus membres i altres grups.

La religiositat era un àmbit femení, els rituals i les cerimònies dels grups estaven presidits moltes vegades per figures femenines, i les dones dipositàries dels codis ancestrals eren les responsables de mantenir la tradició oral.

La intrusió del model androcèntric perverteix l’evolució de la religiositat imposant els seus dogmes per amagar la força històrica del simbòlic femení: les representacions de les Venus de la fertilitat, les deesses del coneixement, les heroïnes immortals, les alquimistes transcendents, les bruixes sàvies i les dones quotidianes posseïdores de la tradició del saber de les dones.

La imposició de les esglésies sobre les tradicions paganes perverteix els arquetips femenins i els sobreescriu com a verges, es nega el desig de les dones, els sentiments queden reduïts a l’univers del dolor. El cos de les dones s’allotja en l’arquetip d’Eva, i es perverteix així el simbòlic femení en canviar el paradigma del goig i el plaer etern del Paradís per l’expulsió a l’abisme i la maledicció generacional d’arrossegar la culpa del pecat original, parint amb dolor.

Instal·lació e-verges

e-verges és una metàfora sobre el saber de les dones transmès en xarxes generacionals mentre es broda, es canta, es resa, es cus, es cuinen els relats orals de les claus familiars, la intrahistòria dels grups, s’ensenya a les joves els codis de la seua realitat.

Les hereves d’aquestes genealogies femenines trastegen el hardware, cuinen software, broden els píxels, tricoten amb bits, naveguen sobre megues per a teixir xarxes, desxifren els codis del nou entorn.

Dues projeccions digitals complementàries parlen sobre l’univers femení europeu i el simbòlic de les dones americanes. Treballant en una reconstrucció de l’arquetip de les Eves, les dones subjecte de la tecnologia assumida per transmissió social recuperen els àmbits femenins perduts. Europees i americanes en comparteixen els codis.

Aquesta instal·lació va ser presentada, al juliol del 2003, a l’Hemispheric Institute, Kimmel Center, Nova York, dins de la IV Trobada “Performance i política a les Amèriques: espectacles de religiositat”. Ara es presenta a la Capella de la Sapiència (la Nau) de la Universitat de València dins de les activitats organitzades pel Vicerectorat de Cultura de la Universitat de València i l’Institut de la Dona de la Generalitat Valenciana.

I. Projecció

El mapa del cos

El cos,

la veu,

la mirada,

la creació,

i el desig.

La gestió de la vida.

Concepte

La construcció del simbòlic femení, fer visible que les dones no som idèntiques, identificar que som subjecte.

La suma d’identitats diferents genera el mapa del cos simbòlic compartit, afegeix el plus de valor de les dones, elaborant la vida i els desitjos.

La gènesi compartida del cos d’Eva. Una càmera digital a la mà, que substitueix la poma com a símbol del mal, torna al públic aquesta altra mirada de les dones, i la vida a la mà...

[...] els nostres cossos, les nostres vides: els cossos són mapes de poder i identitat [...] Donna J. Haraway

Redefinir el concepte d’Eva

La representació del mal, la temptació com a porta de la foscor, la seua invitació inaugura el patiment per a l’espècie, desvetla el recel i la traïció, acceptar la invitació d’Eva comporta la pèrdua definitiva del paradís, i la condemna eterna a errar sense destí per la terra, la maledicció de sobreviure amb suor i patiment.

II. Projecció

Les Eves panamericanes: les nostres àvies teixeixen la memòria

Concepte

Les ancianes índies teixeixen a les mantes les enciclopèdies dels seus pobles. Filatures i tints, els codis de la seua història, el hardware.

Telers i filoses, els suports de la tradició, el software.

Llaçades i punts, l’abecedari del seu idioma, els píxels.

Religiositat, invocada en lletanies, el wetware.

Aplicació general de l’obra

1.  L’aplicació de les europees construeix un cos de dona realitzant un càlcul aleatori sobre 500 fotos de dones actuals i mostrant-ne una de més grandària per fer visible la participació de les dones, que es van instal·lant dins de la silueta pixelada del gravat de la imatge d’Eva, realitzada per Dürer el 1507.

2.         L’aplicació de les dones americanes mostra el seu simbòlic femení. Una silueta en xarxa arrecera la diversitat cultural i ètnica de les panamericanes, caminant cap al futur sobre l’eix asincrònic de la història de les dones. Sobre el cap llisquen els petròglifs precolombins, les arrels que expliquen el seu present. L’escenari es compon de 600 imatges mostrades per selecció aleatòria.

 


Més informació: cultura@uv.es