Del Fix al Mòbil
Quatre dècades en la
col.lecció Martínez Guerricabeitia (1965-2005)
Del 30 de juny al 18 de setembre de
2005
Sala Martínez Guerricabeitia - La Nau
Horari: de dimarts a dissabte de 10 a 13.30 hores i de 16 a 20 hores. Diumenge de
10 a 14 hores. ENTRADA LLIURE
Agost
de dimarts a diumenge de 10 a 14 hores |
L’exposició «Del fix al mòbil» revisa els últims 40 anys
de la premsa i l’art actual, com a homenatge pòstum a
Vicente Aguilera Cerni
L’edifici històric de la Universitat de València, la
Nau, acollirà entre el 30 de juny i el 18 de setembre
l’exposició «Del fix al mòbil». Una mostra que pretén
recrear les quatre dècades de canvis socials,
ideològics, culturals i mediàtics, que transcorren des
del 1965 fins al 2005. De fet, el títol de l’exposició
respon als canvis esdevinguts en quaranta anys
d’història. Fa uns anys els aparells telefònics eren
aclaparadorament estacionaris; en els primers anys del
mil·lenni, en canvi, el mòbil ha substituït el fix no
sols en la seua projecció comunicativa sinó també de
conceptes i han configurat una nova realitat. Crida
l’atenció en aquesta mostra tan singular el contrast
entre el que des de l’art i des dels mitjans ha
ocorregut durant aquest temps.
El projecte expositiu realitza una revisió del període
comprès entre els anys 1965 i 2005 a través de dos
vessants: el món artístic, de la mà de vint obres de la
col·lecció Martínez Guerricabeitia, dels
col·leccionistes Jesús Martínez Guerricabeitia i Carmen
García Marchante i vint portades de premsa que van
actuar com a testimonis d’aquella època. Però, a més,
constitueix un homenatge pòstum, el primer dels
realitzats a la ciutat, al crític d’art Vicente Aguilera
Cerni, que va ser el primer assessor en matèria
artística de la col·lecció Martínez Guerricabeitia i va
morir al començament d’aquest any.
El prestigiós historiador d’art és una de les
personalitats més significatives de la crítica d’art del
segle. Impulsor, des dels anys 50 a València, de la
crítica d’art i de l’estudi de l’art d’avantguarda, va
animar i va formar part de grups tan importants com
Parpalló i Antes del Arte. La importància del
seu treball va permetre que l’any 1959 meresquera el
Premi Internacional de la Crítica d’Art en la XXIX
Biennal de Venècia i, anys després, el 1989, el Premi de
les Lletres Valencianes. Va ser president de
l’Asociación Española de Críticos de Arte i, des de la
seua creació, membre del Patronat Martínez
Guerricabeitia, entre d’altres càrrecs. |
Composició coral
El repàs cronològic de «Del fix al mòbil» presenta una
estructura coral entre la premsa i les peces d’art de la
col·lecció. De manera que s’hi estableix un particular
diàleg entre la premsa i l’art. Els mateixos mitjans han
seleccionat la portada que han enviat a la Universitat
amb els fets que consideren més significatius de l’any
elegit.
Hi han participat El País, Las Provincias,
Levante-EMV, El Mundo, La Vanguardia, Avui i ABC.
Les revistes El Temps, Interviú, la
cartellera Túria, i algunes ja desaparegudes com
Ruedo Ibérico o Triunfo. Portades que hi
estableixen un contacte amb les peces dels artistes
Artur Heras, Wolf Vostell, Chema Cobo, Rafael Calduch o
Anzo, entre d’altres. En total, s’hi exposen fins a
quaranta obres (entre peces i portades) que ajuden a
recrear la història.
A més, l’exposició s’acompanya d’un catàleg que reuneix
textos dels professors de la Universitat de València:
Àurea Ortiz, Josep Lluís Gómez Mompart, Francisco Gimeno,
Marc Baldó i Ricard Huerta. També s’hi ha incorporat un
text del professor Juan Ángel Blasco Carrascosa sobre la
figura de Vicente Aguilera Cerni. |