La Fura dels Baus 1979-2005
La Fura dels Baus
1979-2005
Sala Thesaurus - La Nau
Del 18 de gener al 10 d'abril de 2005
Horari: de dimarts a dissabte de 10 a 13.30 hores i de 16 a 20 hores. Diumenge de
10 a 14 hores. ENTRADA LLIURE
Visita Visual |
|
VIDEO INSTAL·LACIÓ: LA FURA DELS BAUS
1979-2005
Introducció
LA FURA DELS BAUS va nàixer en 1979 i ha
fet 25 anys en 2004. Al llarg de la seua trajectòria, la
companyia ha desenvolupat, a partir de la creació
col·lectiva, un llenguatge, un estil i una estètica
propis. Les seues més de 2.500 representacions han estat
vistes en directe per més de 3 milions d’espectadors de
tot el món i la companyia està considerada com un grup
de culte per milers de seguidors.
Des dels anys noranta, com a reflex de la
seua evolució constant, LA FURA DELS BAUS ha cultivat el
teatre de text, el teatre digital, l’òpera, els grans
esdeveniments (macroespectacles) i el cinema.
La Universitat de València se suma a la
celebració d’aquest aniversari presentant a la Sala
Thesaurus de la Nau la Video Instal·lació «La Fura dels
Baus 1979-2005», en la qual es mostra quina ha estat la
seua evolució i els elements més importants que l’han
configurada. |
Suz/o/Suz,
1985.
Una de les imatges de Suz/o/Suz que tingué major
repercussió. Va il·lustrar el cartell de la presentació
de La Fura dels Baus a París i transmet a la perfecció
la fusió entre el treball físic de l’actor i els
materials plàstics utilitzats |
La divina comèdia,
2002.
La gran roda provocava un gran impacte: evolucionava,
suspesa d’una grua, sobre el públic. L’espectacularitat
que compta més en els grans esdeveniments hi estava
assegurada |
Concepte
La idea d’aquesta exposició transcendeix
el concepte de mostra per acostar-se inexorablement a
l’espectacle. Ens ofereix la possibilitat de recrear les
impressions que els espectacles de LA FURA DELS BAUS
generen en el públic mitjançant una sèrie d’imatges i
sons.
En aquesta exposició destaca el concepte
de posada en escena, d’instal·lació, a partir d’un
entorn sensorial i ficcional generat per quatre
pantalles i per un so envoltant. L’espectador assistirà,
des del centre de la instal·lació, a una proposta
dominada per una associació lliure d’imatges articulades
per un guió visual.
En un espai quadrat, de dimensions
mitjanes, quatre pantalles ocupen els costats i
dibuixen al seu interior un espai escènic destinat al
públic.
Aquesta videoinstal·lació tindrà una
duració no superior als 20 minuts, que permetrà que siga
visitada per un nombre considerable d’espectadors en un
mateix dia. |
Pepsíclope,
1996.
Pepsíclope
va ser el primer macroespectacle que La Fura va
desenvolupar per a una marca comercial, Pepsi. L’acte va
congregar a la plaça de la Catedral de Barcelona més de
10.000 persones que van contemplar les evolucions d’un
titella gegant |
La condemnació de Faust,
1999.
En aquesta posada en escena es van reutilitzar les
galeries originals del recinte, el Felstenreinschule de
Salzburg, integrant-les en el desenvolupament de l’acció |
Guió
Per mitjà del guió d’aquesta
videoinstal·lació volem mostrar la trajectòria i
l’evolució de LA FURA DELS BAUS a través dels seus
espectacles. El fil conductor l’estableixen els grans
temes que configuren el llenguatge propi de la
companyia, els trets que l’han identificada: el cos i el
gest, la utilització de l’espai escènic, la interacció
amb el públic, l’aplicació evolutiva de les tecnologies,
la virtualitat escenogràfica, la música com a armadura
rítmica de la dramatúrgia...
Aquest material es combina entre si per a
relacionar les diferents idees i conceptes d’una manera
pròxima al joc. És tan important reflectir l’evolució
del grup com proposar a l’espectador una experiència
audiovisual atractiva i creativa, caracteritzada per la
mateixa plàstica que defineix LA FURA DELS BAUS. |
L’Atlàntida,
1996.
L’Atlàntida
es va representar a la plaça de las Pasiegas, davant de
la catedral de Granada. S’hi va crear una dramatúrgia
paral·lela a l’original protagonitzada per tres
personatges: Falla (blau), Verdaguer (groc) i Sert
(roig) |
El martiri de Sant Sebastià,
1997. L’èxtasi de Sebastià es representava a partir
d’una projecció de cercles de foc i de la flama que
sostenia a la seua mà |
Per a qui
Aquesta exposició creiem que interessa,
pel seu caràcter retrospectiu, a tots aquells que
coneguen el treball de LA FURA DELS BAUS; però també és
una excel·lent manera d’aproximar-se a la trajectòria i
al llenguatge de la companyia per a aquells que no han
assistit en directe a cap acció del grup. Els 25 anys
d’història de LA FURA DELS BAUS han creat un mite que va
més enllà de l’àmbit estricte dels que coneixen de
primera mà els seus espectacles i arriba a tots aquells
que es mantenen relativament informats sobre l’escena
cultural internacional. |
Mediterrani, mar olímpic,
1992. El trànsit del vaixell a través de l’estadi
recreava el mític viatge dels curetes a través del
Mediterrani, fins que arriben a Barcelona |
Mediterrani, mar olímpic,
1992. Vista panoràmica de l’Estadi Olímpic durant la
cerimònia d’inauguració dels jocs olímpics. El vaixell
s’enfronta als diferents artefactes que simbolitzen la
guerra, la fam, la malaltia i la contaminació |
Biografia de La Fura dels Baus
Més de 2.500 representacions en quatre dels cinc
continents ja han estat vistes en directe per més de
tres milions d’espectadors. La Fura dels Baus és
considerada un grup de culte per milers de seguidors.
La Fura dels Baus és una companyia en constant procés
d’evolució que ha abordat, des de la seua fundació l’any
1979, nous reptes en l’àmbit de les arts escèniques. Els
seus espectacles i accions puntuals han causat un gran
impacte tant en la crítica com en el públic
internacional. No és agosarat afirmar que des d’Accions
(1983) La Fura dels Baus és considerada un grup de culte
per milers de seguidors de tot el món. La Fura ha
desenvolupat al llarg dels anys, i des de la base de la
creació col·lectiva, un llenguatge, un estil i una
estètica propis.
Entre 1979 i 1983 La Fura dels Baus realitzava
intervencions teatrals al carrer. Aquest germen va
evolucionar cap a un concepte teatral basat en la idea
clàssica de l’espectacle total, amb la combinació de tot
tipus de recursos escènics. L’aportació més
significativa de La Fura ha estat la de plantejar els
seus espectacles interactuant a l’espai que
tradicionalment estava reservat al públic i adaptant el
seu treball escènic als elements arquitectònics propis
dels espais en què es desenvolupava cada actuació. La
fusió de tècniques i disciplines defineix el “llenguatge
furero”, un terme que també s’ha aplicat al
treball d’altres companyies. Accions (1984) va
ser el primer espectacle adscrit al “llenguatge
furero”, al qual van seguir Suz/O/Suz (1985),
Tier Mon (1988), Noun (1990), MTM
(1994), Manes (1996), ØBS (2000),
Matria 1–Tetralogia Amfíbia–La Creació (2004) i
OBIT (2004).
Des dels anys noranta La Fura dels Baus ha diversificat
la seua tasca creativa acostant-se al teatre de text, al
teatre digital, a les accions al carrer, a la posada en
escena de projectes musicals contemporanis, l’òpera o la
realització d’esdeveniments corporatius. La Fura va
realitzar la cerimònia d’obertura dels Jocs Olímpics de
1992 a Barcelona, que va ser televisada i seguida en
directe per més de 500 milions d’espectadors. Després
d’aquell primer macroespectacle, empreses com Pepsi,
Mercedes Benz, Peugeot, Volkswagen, Swatch, Airtel,
Microsoft, Absolut Vodka, Columbia Pictures, Warner Bros,
Port de Barcelona, Telecom Italia o Sun Microsystems li
han confiat accions promocionals arreu del món. |
F@ust, 3.0.,
1998. Faust i Mefist contemplen l’agonia de Margarida
des dels ulls de la imatge projectada de la seua víctima |
La condemnació de Faust,
1999. Final de l’espectacle. Des del cilindre, que ara
representa el cel, el cor invoca el nom de Margarida |
XXX,
2002. La recerca del plaer a través del dolor, una
constant en l’obra de Sade, es reflecteix en aquesta
escena. Dolmancé tortura Eugènie per aconseguir plaer |
La particular visió de l’espectacle que defineix La Fura
dels Baus es manifesta en accions de gran format com
L’home del mil·leni, que va reunir més de 20.000
persones a Barcelona per celebrar l’entrada de l’any
2000, com La divina comèdia, que es va realitzar
a Florència per a més de 35.000 espectadors, com
La navaja en el ojo,
obertura de la Biennal de València, que va congregar més
de 20.000 persones, o com
Naumàquia 1–Tetralogia Amfíbia–El Joc Etern,
que va congregar al Fòrum de les Cultures de Barcelona
més de 15.000 persones.
La Fura dels Baus ha creat el seu propi segell
discogràfic, amb un catàleg que recull 14 títols, tot i
que també ha publicat les seues creacions amb segells
com Dro, Virgin i Subterfuge. Diversos cursos i
workshops han format actors en el “llenguatge
furero”. Les noves tecnologies s’han incorporat al
treball de la companyia, com en Work in Progress 97,
un espectacle a la xarxa que connectava una actuació que
es duia a terme simultàniament en diverses ciutats en
l’àmbit del teatre digital.
L’Atlàntida
de Manuel de Falla, El martiri de Sant Sebastià
de Claude Debussy, La condemnació de Faust
d’Héctor Berlioz i DQ. Don Quixot a Barcelona de
José Luis Turina marquen el desenvolupament de la
trajectòria operística de La Fura dels Baus. L’estrena a
Mannheim, al març del 2002, d’Auf den Marmorklippen
(“En els espadats de marbre”), basada en l’obra
homònima d’Ernst Jünger, va suposar la primera
utilització de la videoconferència com a element
escenogràfic en una òpera. Aquell mateix any s’estrena a
Palerm la posada en escena de la Simfonia fantàstica
d’Héctor Berlioz, una relectura d’un clàssic de la
música simfònica. L’últim dels projectes que La Fura
dels Baus ha desenvolupat en el context operístic és una
reposició de La condemnació de Faust per a la
Triennal del Ruhr a Bochum (Alemanya), el passat mes de
juliol.
La Fura dels Baus també ha desenvolupat propostes no
convencionals i sempre arriscades de teatre de text o a
la italiana, com F@ust 3.0, un espectacle que
revisa el clàssic de Goethe, o Ombra, una
relectura de diversos textos de Federico García Lorca.
El teatre clàssic també s’ha integrat en l’horitzó de
treball de La Fura. Al setembre del 2001 s’estrena a
Sagunt, València, la versió de Les troianes
d’Eurípides codirigida per Irene Papas i La Fura, amb
música de Vangelis i escenografia de Santiago Calatrava.
L’any 2001 es va estrenar Faust 5.0, la primera
incursió de La Fura en l’àmbit de la direcció
cinematogràfica. Aquest llargmetratge, codirigit amb
Isidro Ortiz, ha rebut nombrosos guardons, entre els
quals destaca el Méliès d’Or 2003 que s’atorga a la
millor pel·lícula europea de cinema fantàstic.
El passat 3 d’octubre,
XXX,
una versió de
La filosofia al tocador
del Marquès de Sade, va tancar la seua gira
internacional a Madrid.
Naumon
és el projecte més audaç de la companyia, que l’any 2004
celebra el seu 25 aniversari. Naumon és un
vaixell que navega per la Mediterrània portant a bord
diversos contenidors artístics, culturals, didàctics i
solidaris.
El passat 21 d’octubre es va estrenar en el Festival de
Teatre Temporada Alta de Girona OBIT, l’últim
projecte de La Fura dels Baus, un espectacle que parla
de la manera d’enfrontar-nos a la vida davant la certesa
de la mort, i amb el qual la companyia torna al seu
“llenguatge furero”. |
DQ. El Quixot a Barcelona,
2000. En el segon acte, l’escenografia estava
configurada per grans espills i una passarel·la que
creuava l’escenari. Les imatges reflectides, les
projeccions i l’obertura total del sòl creaven un espai
marcadament futurista |
Sobre els penya-segats de marbre,
2002.
Sobre els penya-segats de marbre
va profetitzar l’avanç del pensament totalitari: «El
desert creix. Ai de qui al seu si només alberga desert!»
(Friedrich Nietzsche) |
|
|
|