Accedir a la pàgina principal de la UniversitatImatge decorativa
Vicerectorat de Cultura

Geografies del Desordre

Geografies del desordre.

Migració, alteritat i nova esfera social

 

Artistes:

-Antoni Muntadas

-Rogelio López Cuenca

-Darío Corbeira

-Mau Monleón

-Pedro Ortuño

-Rocío Villalonga

-Usue Arrieta / Vicente Vázquez

-Javier Camarasa

-Juan José Martín Andrés

-Mabel Palacín

-Javier Peñafiel

-Magdalena Correa

-Isaías Griñolo

Autors:

-José Luis Pérez Pont

-Nestor García Canclini

-Javier de Lucas

-Antonio Méndez Rubio

-Josep Mª Jordán Galduf

-Mª Vicenta Mestre

-Angel Latorre

-Joan Lacomba

-Cayetano Núñez

-Francisco Torres

-Antonio Orihuela

-Santiago Alba Rico

-Blanca Muñoz

-Isidro Maya Jariego

-José Antonio Alonso Rodríguez

-Ángel G. Chueca Sancho

-Emma Martín Díaz

-Lorenzo Cachón Rodríguez

-Ana Escalona Orcao

-Margarita Bartolomé Pina

-Marina Pastor

-Cristina Barchi

 

 

José Luis Pérez Pont  

Advocat, crític d’art i comissari independent. Col·laborador de les revistes EXIT Express i EXIT Book. Desenvolupa projectes editorials i de comissariat des d’un enfocament d’anàlisis i prospecció social i ambiental, en col·laboració amb institucions públiques i galeries privades. Entre els seus últims treballs destaca “De la granota blava al coll blanc. Transformació social i pràctica artística a l’era postindustrial” (2003). Com a especialista en art públic, dirigeix diferents convocatòries d’intervenció a l’espai públic urbà: des del 1998 comissaria “Art públic / Universitat pública. Mostra d’art públic per a joves creadors”, a la Universitat de València. Entre 2001 i 2004 va dirigir “Proyecto calle”, convocatòria d’art públic de Peralta (Navarra). En la actualitat dirigeix “Intracity. Art públic i mediació social” (ajuntaments d’Aldaia, Burjassot, Mislata, Picanya, Picassent, Quart de Poblet i Torrent), que genera una nova aposta a partir de les darreres tipologies d’art a l’espai públic, mitjançant la investigació i el desenvolupament del concepte d’intervenció específica deslocalitzada.

 

 

 

Néstor García Canclini 

Director del Programa d’Estudis sobre Cultura Urbana a la Universitat Autònoma Metropolitana de Mèxic, ha sigut professor a les universitats d’Austin, Duke, Stanford, Barcelona, Buenos Aires i São Paulo. Ha rebut la beca Guggenheim, el Premi Casa de las Américas i el Book Award de la Latin American Studies Association per Culturas híbridas, considerat el 1992 el millor llibre sobre l’Amèrica Llatina. L’any 2002 va rebre el premi d’assaig literari hispanoamericà Lya Kostakowsky, de la Fundación Cardoza y Aragón, pel seu llibre Latinoamericanos buscando lugar en este siglo. Entre les seues obres també destaquen Consumidores y ciudadanos, Culturas híbridas, La globalización imaginada i Diferentes, desiguales y desconectados. Mapas de la interculturalidad, traduïdes en anglès, portuguès i italià.

 

 

 

Javier de Lucas  

Catedràtic de Filosofia del Dret i Filosofia Política de la Universitat de València, actualment és director del Colegio de España a París. Promotor i primer director de l’Institut Universitari de Drets Humans de la Universitat de València i director des del 1992 del Grup d’Estudis sobre Ciutadania, Immigració, Multiculturalitat i Minories de la mateixa universitat. Forma part del consell científic de nombroses revistes espanyoles i de la resta d’Europa. Ha sigut professor visitant en universitats europees i americanes i ha participat com a expert en problemes de racisme, immigració i drets humans en projectes espanyols i europeus. Forma part del consell de redacció de l’edició espanyola de Le Monde diplomatique. Ha publicat dos-cents treballs sobre qüestions relacionades amb l’obediència a la llei, la desobediència civil i l’objecció de consciència, sobre la dimensió juridicopolítica de la solidaritat, la tolerància, la igualtat, sobre racisme i xenofòbia, els drets de les minories, els problemes de la multiculturalitat i, en els últims deu anys, principalment sobre política d’immigració. Entre les seues publicacions més recents, Globalización e identidades. Claves jurídicas y políticas (2004) i Querella pacis perpetua. Una reivindicación del Derecho internacional (amb Consuelo Ramón).

 

 

José Antonio Alonso Rodríguez 

Doctor en Ciències Econòmiques i catedràtic d’Economia Aplicada a la Universitat Complutense de Madrid. Va ser director de Cooperació Econòmica a l’Instituto de Cooperación Iberoamericana,  i vicerector a la Universitat Internacional Menéndez Pelayo. Actualment és director de l’Instituto Complutense de Estudios Internacionales (ICEI). Està especialitzat en creixement i desenvolupament i relacions econòmiques internacionals. Té treballs publicats en revistes especialitzades com Applied Economics, Journal of Post Keynesian Economics, European Journal of Development Research, Revista de Economía Aplicada, Principios. Revista de Economía Política, International Journal of Development Planning Literature o Información Comercial Española, entre altres.

 

 

Ana Isabel Escalona Orcao  

Professora titular al Departament de Geografia i Ordenació del Territori de la Universitat de Saragossa. Ha realitzat activitats docents o investigadores a França (universitats de Pau i de Tolosa), Itàlia (Istituto Universitario Europeo de Florència) i el Regne Unit (King’s College, Londres). Els seus treballs i publicacions abracen diversos camps, tant de les relacions internacionals, moviments migratoris i cooperació al desenvolupament amb Iberoamèrica, com —més recentment— de la geografia econòmica.

 

 

Josep M.ª Jordán Galduf 

Catedràtic d’Economia Aplicada de la Universitat de València. Doctor en Ciències Econòmiques per la Universitat de València i Màster en Estudis Europeus per la Universitat de Reading (Regne Unit). Ha sigut professor visitant a la Universitat de Reading, a la Universitat Lliure de Brussel·les, a l’Instituto Tecnológico Autónomo de México (ITAM), a la Universitat Hebrea de Jerusalem i a la Universitat de Marràqueix. Autor de nombrosos articles i diversos llibres, com Economía de la Unión Europea (Madrid, 2005, 5a edició) i Entre global i local (València, 2006). També ha sigut president executiu del Patronat Nord-Sud. Solidaritat i Cultura de la Fundació General de la Universitat de València. 

 

 

Antoni Muntadas 

Treballa en la seua obra temes socials, polítics i de comunicació, la relació entre l’espai públic i privat dins d’un marc social i investiga els canals d’informació i la manera en què són utilitzats per a censurar informació o promulgar idees. Treballa projectes en diferents mitjans com la fotografia, vídeo, publicacions, Internet i instal·lacions multimèdia. Muntadas va cursar estudis a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyers Industrials de Barcelona i al Pratt Graphic Center de Nova York, on resideix des del 1971. Ha impartit i dirigit seminaris en diverses institucions d’Europa i dels Estats Units i ha sigut artista resident i professor de diferents centres d’investigació i educació. Ha rebut diversos premis i beques, incloent-hi els de la Fundació Solomon R. Guggenheim, la Fundació Rockefeller, la National Endowment for the Arts, el New York State Council on the Arts, Ars Electronica a Linz (Àustria), Laser d’Or a Locarno (Suïssa) i el Premi Nacional d’Arts Plàstiques de la Generalitat de Catalunya. Recentment li han atorgat el Premi Nacional d’Arts Plàstiques 2005 concedit pel Ministeri de Cultura espanyol. La seua obra s’ha exhibit a tot el món, en esdeveniments com la Biennal de Venècia (1976), la Documenta Kassel (sisena i desena edicions), la Biennal del Museu Whitney i les biennals de São Paulo, Lió, Taipei, Kwangju i l’Havana. Ha exposat, entre altres, al Museu d’Art Modern de Nova York, al Museu d’Art de Berkeley de Califòrnia, al Museu Nacional Centre d’Art Reina Sofía de Madrid i al MACBA de Barcelona. Va participar en la 51a edició de la Biennal de Venècia (2005), transformant el pavelló espanyol en el pavelló On Translation.

 

 

Javier Camarasa  

Si buscara una línia que embastara el meu treball hauria de referir-me a l’illa. L’illa com un petit tros de terra que obliga a una mirada constant al mar que la conté, al seu horitzó difús i continu que pressuposa continents remots. Una illa és una illa pel fet de no ser prou gran, pel fet de ser un satèl·lit entre continents. Una illa és tot allò que inclou una delicada línia d’ones que la devoren dia rere dia; els mars engoleixen illes. A la vora de la meua illa trobe les restes que els continents expulsen, naufragis humans. Últims treballs: “Pateras tours” (Crisol), “Tour-ismes” (Fundació Tàpies), “La Isla Intranquila” (Centre Juan Ismael), “Ciudad relax” (Biennal de l’Havana).

 

 

Pedro Ortuño  

Basa la seua obra en les relacions existents entre els elements tridimensionals i les implicacions de la imatge, el so, el vector temporal i la impressió del moviment. Investiga des de fa alguns anys la vinculació de l’escultura i els mèdia amb el fet social. Ha participat en diverses exposicions col·lectives i individuals, així com en la realització de projectes d’art públic, entre els quals destaquen “Identidades críticas: arte español en los 90” (Museu Patio Herreriano de Valladolid, 2006); “Trencadís d’un horitzó” (PhotoEspaña 04, Centro Conde Duque, Madrid, 2004; i Fundació Metrònom, Barcelona, 2002); “Locuras contemporáneas” (2006), “Monocanal” (2002) i “Señales de vídeo” (1996) (Museu Nacional Reina Sofía, Madrid); “El extraño honor de las gallinas” (La Gallera, València, 1998); “Desde la imagen” (Sala Parpalló, València, 1997); “Getting There is all that Matters” (metro de Nova York, 1994); European Media Arts Festival (Osnabrück, Alemanya, 1991), i “El quinto sentido del pájaro carpintero” (Sala de San Esteban, Múrcia, 1990). Actualment és professor a la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Múrcia.

 

 

Ángel G. Chueca Sancho  

Professor titular de Dret Internacional Públic a la Universitat de Saragossa, investiga Dret del Medi Ambient, Unió Europea, Drets Humans i Migracions Internacionals. Codirector del Títol E-Learning d’Expert Jurídic sobre Migracions Internacionals i Estrangeria i director adjunt de la Revista de Derecho Migratorio y Extranjería (REDMEX). Algunes publicacions: La expulsión de extranjeros en la Convención Europea de Derechos Humanos (Saragossa, 1998); “El Derecho Internacional prohíbe las expulsiones colectivas de extranjeros”, en REDMEX (2002); “Un análisis de las migraciones internacionales a través de cinco mitos”, en REDMEX (2005); i “Ceuta y Melilla: Los derechos de los inmigrantes en situación irregular” (amb P. Aguelo), Abogacía Española. Derecho y Sociedad (gener de 2006).

 

 

Joan Lacomba 

Doctor en Sociologia i professor titular del Departament de Treball Social de la Universitat de València. Les seues investigacions s’han centrat en les migracions i el Magrib. Ha publicat els llibres Sociedad y política en el Magreb (1997), Emergencia del islamismo en el Magreb. Las raíces sociopolíticas de los movimientos islamistas (2000), El Islam inmigrado. Transformaciones y adaptaciones de las prácticas culturales y religiosas (2001), després de rebre del Ministeri d’Educació i Cultura el Premi d’Investigació Cultural Marqués de Lozoya, i Migraciones y desarrollo en Marruecos (2004), resultat del projecte d’investigació premiat per la Fundació La Caixa.

 

 

Cayetano Núñez González 

Doctor en Dret per la Universitat de València. Professor titular d’escola universitària de Dret del Treball i de la Seguretat Social a la Universitat de València i catedràtic honorari de la Universitat Mayor de San Andrés, La Paz (Bolívia). Entre altres activitats, va ser observador electoral de la Unió Europea a Guatemala, consultor i observador de Nacions Unides a Guatemala i assessor del Centro de Estudios Laborales de Valparaíso (Xile). Va realitzar diverses estades com a professor convidat de la Universitat Bolivariana de Veneçuela, la Universitat Autònoma de l’Estat de Morelos (Mèxic), la Universitat de l’Havana (Cuba), la London School of Economics and Political Sciences (Anglaterra) i la Universitat Andrés Bello de Santiago (Xile). En aquests moments participa com a investigador principal en dos projectes d’investigació de la Universitat de València, el primer sobre Immigració a la Mancomunitat de l’Interior Tierra del Vino, el segon sobre Seguretat Social a la República Bolivariana de Veneçuela. És autor dels llibres La integración laboral de las personas con discapacidad: régimen jurídico (Madrid, 2000) i La evaluación de los riesgos laborales (València, 1999), així com de diversos capítols de llibres i articles de revistes.

 

 

Cristina Barchi 

Periodista, especialista en comunicació i medi ambient.

 

 

Usue Arrieta / Vicente Vázquez 

QQ està integrat per Vicente Vázquez i Usue Arrieta. Vicente és un gallec nascut a Tarragona que després de treballar alguns anys com a creatiu per a empreses de màrqueting i publicitat, es va decantar per camins artístics. Usue és basca i va estudiar Belles Arts a Bilbao, Anglaterra i finalment Conca. És allí on es van conèixer i van començar a col·laborar. El seu treball conjunt ha anat evolucionant des de l’esfera de l’art públic i la intervenció d’espais cap a la producció de vídeos que assagen sobre les relacions socials i els comportaments humans en contextos actuals, mirant de generar coneixements específics per mitjà del rodatge, el muntatge i la mediació amb les realitats triades. Els patrons de comunicació i la conducta humana s’assagen en la seua obra per mitjà de dues vessants principals, la del “moment trobat” i la mediació d’una situació tipus. En la primera es capturen esdeveniments i es proposa un discurs a través del muntatge; en la segona els esdeveniments es provoquen a manera de proveta i les resolucions finals tenen un caràcter empíric; les dues tenen com a motor l’acte cognitiu i la reflexió com a objecte. Els resultats d’aquests processos creatius se solen formalitzar en peces de vídeo i instal·lacions (www.weareqq.com).

 

 

Magdalena Correa 

Doctora per la Universitat Politècnica de Catalunya, especialitzada en fotografia d’arquitectura i paisatge. Els projectes que realitza es basen en registres fotogràfics i de vídeo de territoris que es troben en situació d’aïllament, precarietat o conflicte amb l’entorn on s’insereixen. Tots condueixen cap a una mateixa direcció: el viatge. El suport utilitzat és la fotografia i el vídeo. A partir del registre obtingut es crea una exposició que té com a objectiu traslladar el territori a l’espai expositiu, transformant-lo i permetent que l’espectador el revisca i l’experimente singularment. Juntament amb l’exposició, per a cada projecte s’edita un llibre catàleg que compleix el paper de document d’arxiu a manera d’eina expansiva, educativa i social de les riqueses geogràfiques i humanes de cada territori. Els seus tres últims projectes realitzats són “El Museo” (2000), “The World Trade Center” (2003) i “Austral” (2005). Aquest últim va consistir en una exploració de la XI regió d’Aisén, a la Patagònia xilena, amb l’objectiu de revelar l’aïllament i la incomunicació del sud de la Terra, a través de la ruta de la carretera Austral, camí que l’exèrcit xilè va començar a construir l’any 1976, encara que han resultat infructuosos els intents per aconseguir la comunicació amb la resta del país.

 

 

Juan José Martín Andrés  

Llicenciat en Belles Arts (2001), des de 2005 realitza projectes artístics que tenen com a nexe comú un punt de vista ironicoreflexiu entorn de temes de tipus polític i social actuals. En aquesta línia, ha mostrat el seu treball en dues exposicions individuals: “Le Monde diplomatique” (Mislata, 2005) i “Dibujos que no son, narraciones cotidianas” (Quart de Poblet, 2006); i en diferents mostres col·lectives, entre les quals destaquen “Art Públic / Universitat Pública” (València, 2005), XI Premi d’Arts Visuals Ciutat de Burriana (2006), Certamen de Arte Joven (Junta de Castella i Lleó, 2006) i en la mostra d’art de l’INJUVE 2005 (Madrid, 2006). Al maig de 2006 el Govern de Mèxic li concedeix una beca d’estada de creació artística, amb l’objectiu de desenvolupar el seu treball durant els mesos de juliol a novembre a Mèxic DF.

 

 

Lorenzo Cachón Rodríguez 

Professor titular de Sociologia de la Universitat Complutense de Madrid. Entre els llibres que ha publicat es troben Bases sociales de los sucesos de Elche de septiembre de 2004. Crisis industrial, inmigración y xenofobia (2005), Colectivos desaventajados en el mercado de trabajo y políticas de empleo (2004), Inmigrantes jóvenes en España (2003), Prevenir el racismo en el trabajo en España (1999), Juventudes, mercados de trabajo y políticas de empleo (ed., 1999), Los nuevos yacimientos de empleo en España (1998) i Movilidad social o trayectorias de clase? Elementos para una crítica de la sociología de la movilidad social (1989). Ha elaborat informes per a la Comissió Europea, la OIT, la OCDE, la Fundació Europea per a la Millora de les Condicions de Vida i Treball, el Consell d’Europa i la Confederació Europea de Sindicats.

 

 

Emma Martín Díaz 

Professora titular d’Antropologia Social de la Universitat de Sevilla. Des del 1995 dirigeix una nova línia d’investigació que té com a objectiu l’anàlisi de la nova immigració. És autora de més de mig centenar de publicacions sobre el tema, entre les quals destaquen els llibres Procesos migratorios y relaciones interétnicas en Andalucía. Una reflexión sobre el caso del poniente almeriense desde la antropología social (1999), Repensando la ciudadanía (1999), Mercados de trabajo e inmigración extracomunitaria en la agricultura mediterránea (2001) i Procesos migratorios y ciudadanía cultural (2003). Participa en diversos doctorats i màsters sobre etnicitat i processos migratoris, gènere i drets humans a Europa i a Llatinoamèrica.

 

 

M.ª Vicenta Mestre Escrivá  

Doctora en Psicologia i catedràtica de Psicologia Bàsica al Departament de Psicologia Bàsica de la Facultat de Psicologia de la Universitat de València. Degana d’aquesta facultat des de l’any 2002 fins a abril de 2006 i vicerectora d’Estudis de la Universitat de València des de març de 2006, en l’actualitat és directora del Diploma Universitari d’Especialització Professional sobre Assessorament en Matèria d’Adopcions i també del Programa de Suport a Famílies Sol·licitants d’Adopció i Adoptives, oferit per la Facultat de Psicologia per mitjà d’un conveni amb la Conselleria de Benestar Social. En aquest programa s’atenen les famílies des del moment en què presenten la sol·licitud d’adopció fins als dos primers anys de convivència amb el fill o filla. Ha publicat 110 articles en revistes especialitzades, nacionals i internacionals, 9 llibres i 37 capítols de llibre. La temàtica central de la investigació que desenvolupa actualment gira fonamentalment entorn de la família i els diferents tipus de família (especialment les famílies adoptives), variables relacionades amb la cohesió i la conflictivitat familiar, el desenvolupament prosocial i la conducta agressiva en infants i adolescents i la seua integració en un context intercultural.

 

 

Margarita Bartolomé Pina 

Doctora en Pedagogia per la Universitat de Barcelona, és catedràtica de Mètodes d’Investigació i Diagnòstic en Educació en aquesta universitat. La seua tasca docent s’ha centrat en l’àrea metodològica i d’atenció educativa a la diversitat. Ha sigut coordinadora de diversos programes de doctorat i ha dirigit nombroses tesis de llicenciatura, mestratge i doctorals. La seua preocupació principal ha sigut l’impuls, des de l’àmbit universitari, al canvi educatiu i social, especialment per mitjà de processos d’investigació acció i investigació avaluativa, tant a Espanya com a diversos països d’Amèrica Llatina. Iniciadora el 1992 i integrant actual del GREDI (Grup de Recerca en Educació Intercultural, www.gredi.net) ha impulsat, des d’aquesta plataforma, diferents línies d’investigació: diagnòstic de l’escola multicultural, desenvolupament de la identitat des d’un enfocament intercultural, formació de competències interculturals i construcció d’una ciutadania intercultural i crítica. Compta amb nombroses publicacions, tant en aquest camp com de tipus metodològic.

 

 

Ángel Latorre Latorre 

La seua trajectòria acadèmica ha estat sempre vinculada a l’àmbit de la Psicologia de l’Educació. Llicenciat en Psicologia i en Pedagogia Terapèutica a la Universitat de Barcelona, l’any 1989 obtingué el títol de doctor en Psicologia a la Universitat de València, i el 1992 la càtedra d’escola universitària en Psicologia Evolutiva i de l’Educació. És el coordinador de la línia d’investigació Psicologia Escolar i ha col·laborat en diverses investigacions sobre els processos d’ensenyament/aprenentatge a les aules. Entre les seues publicacions destaquen llibres com Psicología escolar: programas de intervención, Programas europeos de educación para la tolerancia, Educación para la tolerancia: programas de prevención de conductas agresivas y violentas en el aula. Actualment realitza una investigació patrocinada pel Ministeri d’Educació i Ciència sobre Interculturalitat i Escola, en què analitza el repte de l’acollida de la població immigrant i la resposta educativa més adequada en cada cas.

 

 

Mau Monleón  

Doctora en Belles Arts, és professora titular del Departament d’Escultura de la Universitat Politècnica de València. Artista interdisciplinària comença a mostrar el seu treball l’any 1987. Després d’exposar a les galeries Punto i Juana de Aizpuru, ha participat amb la galeria Tomàs March en les fires Arco i Art Basel. Destaquen les seues individuals “Verbo” (Club Diario Levante, València, 1993), “El arquitecto continúa ausente” (Galeria Tomàs March, València, 1998), “Spaces of welfare” (Galeria North, Copenhaguen, 1998) i “Elsewhere. En otro lugar” (CAM-València, 2000-2001). Com a col·lectives destaquen “Els 90 en els 80: proposta d’escultura valenciana” (IVAM, 1995), “Assujetissement” (La Gallera, Generalitat Valenciana, 2002), “Extra-versiones. Entre lo público y lo privado” (Sala Alameda, Màlaga, 2003) i “25 anys d’art i la Constitució” (Reials Drassanes, València, 2005). En la seua obra es projecta una funció social, posant l’art al servei de la ciutadania mitjançant els projectes d’“Arte público: ideas de la Gerencia” (1998), per l’apropiació pública de la Gerència del Port de Sagunt; “La partida de squash” (1998) i “La casa” (2005), dues videoinstal·lacions contra la desaparició del barri valencià del Cabanyal per la imposició de nous projectes urbanístics; “Territori públic” (2001), una intervenció participativa a la plaça del centre històric de Xàbia; i “Casa-presó” (2003), un al·legat feminista a la façana de l’antiga presó de Teulada. Ha publicat el llibre La experiencia de los límites. Híbridos entre escultura y fotografía en la década de los ochenta. Web: www.upv.es/intermedia.

 

 

Darío Corbeira

(Sense text, a petició de l’autor)

 

 

 

Rocío Villalonga  

Doctora en Belles Arts, és professora titular a la Universitat Miguel Hernández d’Elx. Durant els últims anys els seus projectes han derivat en una recerca efectiva del despertar de la consciència ciutadana en la realitat sociopolítica en què es desenvolupen, amb la participació del públic mitjançant la utilització dels mitjans de comunicació de massa i estratègies creatives que deriven de la instal·lació i el videoart.

 

 

Isidro Maya Jariego 

Doctor en Psicologia i Màster en Gestió de Recursos Humans. Professor Titular de Psicologia Social de la Universitat de Sevilla. Coordina una línia d’investigació sobre Xarxes Personals i Comunitats. Ha estudiat el procés d’adaptació psicològica dels immigrants africans i llatinoamericans a Andalusia, i ha participat en l’estudi de necessitats i en l’avaluació de programes de serveis socials, de prevenció de drogodependències i d’inserció laboral. Recentment, ha coordinat un número especial sobre “el problema del món petit” de Stanley Milgram, i és editor de Redes. Revista Hispana para el Análisis de Redes Sociales. Entre les seues publicacions destaquen els llibres Inserción socio-laboral de los inmigrantes en Andalucía: el programa Horizon (Sevilla, 2000) i La integración social de los inmigrantes africanos en Andalucía: necesidades y recursos (Sevilla, 1996). Va ser premi a la Innovació Docent de la Universitat de Sevilla l’any 2003, i va obtenir un diploma a l’Excel·lència Docent el 2002. Alguns dels seus treballs sobre xarxes de suport social s’han publicat en l’International Journal of Intercultural Relations, la Revista Española de Investigaciones Sociológicas i Psicothema. És revisor de l’American Psychological Association Review of Books.

 

 

Francisco Torres Pérez 

Treballador social i sociòleg per la Universitat de València. S’ha especialitzat en sociologia de les migracions extracomunitàries, tant pel que fa a l’estudi dels aspectes més generals del procés d’inserció dels immigrants, sobre el qual ha editat amb Javier de Lucas el volum col·lectiu Inmigrantes, ¿cómo los tenemos? (2002), com de les qüestions més pròpies de la inserció urbana dels nous veïns a les nostres ciutats, a les quals ha dedicat la seua tesi doctoral, Àmbit urbà, sociabilitat i inserció social dels immigrants. El cas de Russafa (València). Una àmplia síntesi d’aquesta investigació ha merescut el segon guardó del Premi d’Investigació Cultural Marqués de Lozoya 2005. Actualment és professor del Departament de Sociologia i Política Social de la Universitat de Múrcia.

 

 

Antonio Méndez Rubio  

És professor de Comunicació Audiovisual a la Universitat de València i ha sigut professor visitant a la Duke University (Carolina del Nord). Les seues línies d’investigació se centren en la teoria crítica i els estudis culturals. En aquesta línia ha publicat els assajos Encrucijadas. Elementos de crítica de la cultura (1997), La apuesta invisible. Cultura, globalización y crítica social (2003) i Perspectivas sobre comunicación y sociedad (2004). És a més autor de diversos llibres de poesia, entre els quals destaquen Por más señas (2005, premi Ojo Crítico de RNE), Historia del daño (2006) i Todo en el aire (Poesía 1995-2005) (2007).

 

 

Mabel Palacín  

Estudia a la Universitat de Barcelona combinant Història de l’Art i Fotografia, Cinema i Vídeo a la Facultat de Belles Arts. En finalitzar resideix dos anys a Nova York, Amsterdam i Londres. Des de l’exposició “Snapshots” a la Sala Montcada de La Caixa a Barcelona l’any 1988, comença una intensa activitat expositiva. Desenvolupa el seu treball en una franja en què s’encreuen fotografia i cinema, o, més ben dit, en què s’encreuen la imatge en moviment i la imatge fixa. Realitza fotografies que han acabat sent un vídeo, filmacions que han acabat sent fotografies. En els darrers anys el seu mètode de treball evoluciona cap a projectes que impliquen processos més llargs de producció. D’aquests últims destaquen produccions com Sur l’Autoroute, La distància correcta i 6".

 

 

Javier Peñafiel  

“El treball de Javier Peñafiel es pot definir com un exercici personal, una batalla interna entre la raó crítica i l’autoritat poètica. El denominador comú del seu treball és l’esforç permanent per descobrir, i descobrir-nos, que els mites moderns no són sinó una projecció dels afectes humans, de les seues ànsies i de les seues misèries.” (Chus Martínez). “És fàcil veure en el conjunt de l’obra de Javier Peñafiel una ritualització en la qual el públic, com a entitat virtual de desconeguts solitaris, s’enfronta a la impossibilitat de la seua constitució institucional com a associació voluntària.” (Octavi Rofes). Els seus últims projectes i participacions: Basel Art Fair, Loop 06, Barcelona; DIVA Art Fair, Nova York; Arco 06, Madrid; “Trilhas na mata digital”, Museu Niteroi, Rio de Janeiro; “Material sensible”, Museu Esteban Vicente, Segòvia; “Os acasos convenientes”, Play Gallery, Berlín; Biennal Leandre Cristòfol, La Panera, Lleida; Biennal Once, Círculo de Bellas Artes de Madrid; Miami Basel Art Fair 05; Arco 05, Madrid; “Identidades”, paranimf de la Universitat de Saragossa; Paris PHoto, Video project Room, Carrousel du Louvre, París; “Temps de vídeo. 1965-2005. Col·lecció Noveaux médias del Centre Pompidou”, amb la participació de la col·lecció d’art contemporani de la Fundació La Caixa, Caixafòrum, Barcelona; “Huérfanos del vacío”, Rekalde, Bilbao; “Palabra Natal”, Museu Pablo Serrano, Saragossa.

 

 

Isaías Griñolo  

“No me interesa un arte limpio o libre de compromiso, no podría pasar por este mundo sin dar mi punto de vista sobre temas que afectan a las personas que quiero y conozco, y a mí mismo”. Potser, aquesta és la raó per la qual des del començament d’aquest nou segle centra la seua atenció sobre l’entorn on viu, el triangle Huelva, Sevilla i Badajoz, des d’on construeix tres nuclis de treball, tots tres relacionats amb la terra i els seus veïns. El primer, Las fatigas de la muerte I (La lógica cultural del capitalismo químico), és una col·lecció de materials molt diversos generats i recopilats en relació amb els efectes socials, econòmics, culturals i ambientals produïts per la indústria química a Huelva (aquest treball s’ha recollit en un llibre homònim, que de moment dorm plàcidament als soterranis de la institució que en va pagar la producció, la Caja San Fernando de Sevilla). El segon nucli de treball, El eco de esas voces que no cesa, gira al voltant de la mà d’obra immigrant necessària i imprescindible per a tirar endavant l’agricultura intensiva de la maduixa. És un projecte obert i en construcció contínua que té com a únic objectiu registrar les tensions socials generades a la comarca maduixera de Huelva. El tercer cos de treball, Asuntos Internos. La Cultura como cortina de humo, és un híbrid entre investigació privada bunyolera i art quasi professional. Hi tenen cabuda tots els temes que generalment els artistes obliden quan es posen a treballar, que obliden quan no volen fer-se preguntes. Els tres projectes o nuclis de treball esmentats se solen barrejar entre si, sense cap tipus d’ordre ni concert, atenent només aspectes circumstancials que tenen a veure únicament amb la necessitat del moment. El treball presentat ací n’és una bona prova.

 

 

Rogelio López Cuenca 

Per mitjà dels seus treballs, exposicions, cursos, tallers i intervencions en espais públics, realitza una anàlisi crítica dels mitjans de comunicació de masses. Ha participat en les biennals d’art contemporani de Johannesburg, Manifesta 1 (Rotterdam), São Paulo, Lima i Istanbul. Des del 1999 treballa en el projecte “El Paraíso es de los extraños” (www.lopezcuenca.com/paraiso/paraiso.html).

 

Rafael Marchante  

Fotògraf. Premi Andalucía de Periodisme (2000). Col·labora en revistes i periòdics nacionals i estrangers. Ha participat en exposicions individuals i col·lectives de fotografia de premsa. Ha treballat per al diari El País i l’agència EFE. Actualment treballa per a l’agència Reuters. 

Elo Vega  

Treballa en projectes d’investigació relacionats amb les problemàtiques de gènere, mediambientals, marginació i moviments socials, des d’una pràctica artística que abraça la fotografia, la imatge en moviment i el disseny gràfic. Ha mostrat el seu treball en diferents exposicions i projectes a Espanya, França i Mèxic.

  

 

 

Blanca Muñoz 

Llicenciada en Filosofia i en Ciències Polítiques i Sociologia, es va doctorar a la Universitat Autònoma de Madrid l’any 1983. Premi Extraordinari de Llicenciatura, Premi Millor Becari i Premi d’Investigació Científica l’any 1982. Actualment és professora titular de Sociologia de la Cultura de Masses i Teoria Sociològica a la Universitat Carlos III de Madrid, després d’haver sigut professora titular de Teoria de la Comunicació de Masses a la Universitat del País Basc durant els anys 1983-1990. Entre les seues publicacions es poden esmentar els llibres següents: Cultura y comunicación. Introducción a las teorías contemporáneas (1989), Teoría de la pseudocultura. Estudios de sociología de la cultura y la comunicación de masas (1995), Whose Master’s Voice? The Development of Popular Music in Thirteen Cultures (1997), Theodor W. Adorno. Teoría crítica y cultura de masas (2000), Medios de comunicación, mujeres y cambio cultural (2001), La cultura global. Medios de comunicación, cultura e ideología en la sociedad globalizada (2005), Cultura y comunicación. Introducción a las teorías contemporáneas (2005), Modelos culturales. Teoría sociopolítica de la cultura (2005). Així mateix, ha publicat nombrosos estudis i articles sobre la ideologia, la cultura i el coneixement en la societat contemporània.

 

 

Santiago Alba Rico  

Va estudiar filosofia a la Universitat Complutense de Madrid. Entre 1984 i 1991 va ser guionista de tres programes de Televisió Espanyola (entre els quals el molt conegut La bola de cristal). Ha publicat articles en nombrosos periòdics i revistes i, entre les seues obres, hi ha els assajos Dejar de pensar, Volver a pensar, Las reglas del caos (llibre finalista del premi Anagrama 1995), La ciudad intangible, El islam jacobino o Torres más altas, llibres inscrits en un doble horitzó d’investigació: el que podríem definir com a “antropologia del mercat” i, els darrers anys, la desconstrucció del discurs de les “civilitzacions”. És també autor d’un relat infantil titulat El mundo incompleto i ha col·laborat en nombroses obres col·lectives d’anàlisi política (sobre l’11-S, sobre l’11-M, sobre Veneçuela, etc.). Des del 1988 viu al món àrab, i ha traduït al castellà el poeta egipci Naguib Surur i més recentment el novel·lista iraquià Muhammad Jidair. Des dels darrers anys col·labora en nombrosos mitjans, tant digitals com en paper (la coneguda web d’informació alternativa Rebelión, Archipiélago, Ladinamo, etc.).

 

 

Marina Pastor Aguilar 

Professora titular del Departament d’Escultura de la Universitat Politècnica de València. Llicenciada en Filosofia i Ciències de l’Educació, ha treballat sobre les difícils configuracions que l’àmbit públic adquireix en les societats contemporànies i els grups i pràctiques socials que es manifesten com a antagonistes dels processos de globalització econòmica i la seua configuració des de les tecnologies de la informació. Entre les seues publicacions es troben De la granota blava al coll blanc. Transformació social i pràctica artística a l’era postindustrial, Miradas sobre la sexualidad en el arte y la literatura del siglo xx en Francia y en España i Germinal. En l’actualitat les seues investigacions se centren en la gènesi i les diferents manifestacions que els imaginaris col·lectius adquireixen en la interrelació entre l’alta cultura, la cultura popular i la dels mitjans de comunicació de masses, així com en la influència de les tecnologies de la informació i comunicacions i la seua conformació en diversos camps culturals emergents.

 

 

Antonio Orihuela Parrales  

Doctor en Història per la Universitat de Sevilla, coordina des del 1999 les trobades de poetes Voces del Extremo, de la Fundación Juan Ramón Jiménez. Les seues darreres publicacions són Comiendo Tierra (www.babab.com/biblioteca), Narración de la llovizna (Tenerife, 2003; www.bailedelsol.org), El mal: técnicas de análisis y prospección superficial (Badajoz, 2004), Tú quién eres tú (Tenerife, 2006) i La ciudad de las croquetas congeladas (Tenerife, 2006; www.bailedelsol.org). En el camp de l’assaig destaca La voz común: una poética para reocupar la vida (Madrid, 2004; www.tierradenadieediciones.com) i la novel·la experimental x Antonio Orihuela (Béjar, 2005).

 

 

Més informació: cultura@uv.es