Geometries
Geometries
Del 7 de juliol al 18 d'octubre de
2009
Sala Martínez Guerricabeitia – La Nau
Horari: de dimarts a dissabte de 10 a 14 hores i de 16 a 20 hores. Diumenge
i festius de
10 a 14 hores. ENTRADA LLIURE |
Visita visual |
|

José María Yturralde. Figura imposible
cúbica, 1972 |
|
El Patronat Martínez Guerricabeitia de la Fundació
General de la Universitat de València acull, des del 7
de juliol fins al pròxim 20 de setembre, l’exposició
“Geometries”, que reuneix més de trenta obres gràfiques
procedents de la Donació Martínez Guericabeitia que
reflecteixen l’ús dels elements geomètrics i la seua
evolució en l’art durant la dècada del 1975 al 1985.
Així mateix, es mostren algunes diapositives sobre la
relació entre geometria i art. Les peces exposades
apliquen conceptes geomètrics en la seua construcció
plàstica, encara que en algunes inicialment no s’aprecie
una forma geomètrica clara. Servisca la present
iniciativa per acostar els visitants a un llenguatge
pictòric anicònic, en el qual el programa constructiu,
de la mà de la geometria, ha sabut articular potentment
el color, les formes, l’espai i les estructures, per
mostrar plenament l’ostentació de les seues
possibilitats compositives.
Hi ha obres en l’antiguitat que no representen en
absolut la realitat visible, com passa en l’art
islàmic. Una gran part de l’art dels
pobles primitius, com ara signes i marques sobre la
ceràmica, teixits i inscripcions i pintures rupestres,
van ser formes simples, geomètriques i lineals que
podrien posar en evidència un propòsit simbòlic o
decoratiu. Es pot gaudir de la bellesa de la
cal·ligrafia xinesa o islàmica sense ser
capaç de llegir-la.
L’art
occidental havia estat, fins mitjan
segle XIX,
sotmès a la lògica de la
perspectiva i a un
intent de reproduir una realitat visible. A la darreria
del segle XIX, molts artistes van sentir la necessitat
de crear un nou tipus d’art que assumiria els canvis
fonamentals que s’estaven produint en tecnologia,
ciències i filosofia. A partir de les teories de Felix
Klein, que va demostrar que les
geometries mètriques,
euclidianes o no euclidianes, constitueixen casos
particulars de la
geometria projectiva,
es va posar fi a l’escissió entre
geometria
pura i
geometria analítica
i es va obrir un nou camí a l’abstracció geomètrica en
l’art del segle XX. |
|

Salvador Soria. Sense títol, 1978 |

Amadeo Gabino. Sense títol, 1978 |
|
L’abstracció s’aparta de la realitat en la representació
de les
imatges en
l’art. Aquest distanciament d’una representació exacta
pot ser lleugera, parcial o completa. L’abstracció
existeix amb alguna gradació, ja que la representació
perfecta és extremadament improbable. L’abstracció total
no conserva cap traça de referència a res de
recognoscible. L’art
figuratiu i l’abstracció total són quasi
mútuament excloents. Però l’art
figuratiu i el
representatiu
(o
realista)
sovint conté quelcom d’abstracció parcial.
Però l’abstracció pura, en la qual no hi ha cap
referència a realitats naturals, va sorgir al voltant
del
1910, com a
reacció al realisme, i influïda per l’aparició de
la
fotografia
que va provocar la crisi de l’art figuratiu. Aquest
llenguatge es va elaborar a partir de les experiències
d’avantguarda precedents. Encara que el
cubisme al final depèn del tema
representat, va ser, juntament amb el
fauvisme, el moviment artístic que
directament va obrir la porta a l’abstracció en el segle
XX.
Pablo Picasso
va fer les primeres obres
cubistes
basant-se en la idea de Cézanne que tota representació
de la naturalesa es pot reduir a tres sòlids:
cub,
esfera i
con. Amb la pintura Les senyoretes
d’Avinyó 1907, Picasso crea un quadre nou i radical
en què representa un bordell primitiu i cru amb cinc
prostitutes, dones violentament pintades, que recordaven
màscares tribals africanes i les seues noves creacions
cubistes.
L’abstracció geomètrica intenta que ni l’obra en si ni
cap de les seues parts no representen objectes del món
visible. Troba l’origen en
el suprematisme de Malevič i en construccions abstractes
de Tatlin o Popova, entre d’altres, a més del
neoplasticisme de Mondrian. En el seu desenvolupament
tenen una gran importància les bases
matemàtiques de la
composició i els experiments sistemàtics amb el color.
Caracteritzada per planificar una obra sobre principis
racionals, aspira a l’objectivitat i a la universalitat
en defensar l’ús d’elements neutrals, normalment
geomètrics, que confereixen claredat, precisió i
objectivitat a l’obra i eliminen, al seu torn, la
capacitat sensitiva i expressiva dels materials, per
aconseguir d’aquesta manera una composició estructurada
lògicament. Diríem que els artistes, emprant signes
invariants elementals com caràcters primitius
combinables, intenten transferir al domini de l’art la
vella utopia d’una llengua universal i objectiva, capaç
de funcionar com un joc de càlcul, on la bellesa i la
màxima coherència es donarien definitivament la mà.
|
|

Joaquín Michavila. Sense títol, 1997 |

Nassio Bayarri. Sense títol, 1976 |
|
Podem destacar algun dels autors presents en la mostra
com ara:
Arcadi Blasco
(Mutxamel, 1928) El podem enquadrar dins el grup de
constructivistes. El seu treball es caracteritza per la
minuciosa cura pel dibuix, les seues preocupacions
espacials i els seus contrastos entre el volum, el buit
i les composicions arquitectòniques. Les seues obres són
matèries expressives, obres molt vives que simulen mirar
els seus observadors a través d’un element identificatiu
de tota la mostra, un petit orifici a manera d’ull
ciclopi entorn del qual es plega i es configura
cadascuna d’elles.
Joaquim Michavila
(l’Alcora,1926) Michavila es va mantenir durant els anys
seixanta i setanta fidel a la perquisició d’un art
dominat per la geometria. Aquest període constructivista
arriba a la maduresa amb les obres de la darreria dels
anys setanta, que estudien la fractura de l’espai per
mitjà de superfícies planes, sempre sense oblidar el
rigor absolut de la composició. A la darreria dels
setanta, Michavila va abandonar abruptament el
constructivisme i va redescobrir la temàtica
paisatgística de la seua joventut. Aquesta nova etapa,
que alguns han definit com d’abstracció lírica i uns
altres com d’abstracció paisatgística, comprèn la
totalitat dels anys vuitanta. En la sèrie
El llac,
a partir d’una realitat paisatgística extrau unes formes
que depura i sintetitza, en zones verticals i línies
horitzontals, transsumpte obvi de les grans superfícies
aquoses i de la línia de l’horitzó.
Eusebi Sempere
(Onil, Alacant, 1923-Madrid, 1985), que tan promptament
va cenyir l’activitat artística al cultiu, a la
investigació i al desenvolupament d’aquest llenguatge,
continua sorprenent-nos amb la minuciositat de les seues
realitzacions, amb la subtilesa dels seus treballs i el
detall dels seus resultats d’espill. Per això, en el
context valencià ha estat la figura paradigmàtica, que
va beure directament del panorama internacional del
moment, vinculant-s’hi i convertint-se en referent
obligat de la nostra història artística. |
|

Eduardo Sanz. Sense títol, 1978 |

José María Yturralde. Sense títol, 1975 |
|
Antoni Tàpies
(Barcelona, 1923). En molts dels quadres de Tàpies hi ha
figures geomètriques i lletres que apareixen: A, S, T,
V, X, I, Z. Des del punt de vista de la creació
artística, aquests signes, construïts sobre una
geometria primària, són objectes específics en el sentit
més clàssic del terme. L’obra de Tàpies és llenguatge
xifrat, anàleg al ritme místic de la seua forma
abstracta. El llenguatge pictòric de Tàpies és poètic, o
més ben dit, és ocupació d’espais que es concreten en el
temps i, a partir d’aquest desordre, la fragmentació
alfabètica es transforma en símbols ambigus.
Jordi Teixidor
(València, 1941). Durant un determinat període de la
seua trajectòria artística, preocupat per qüestions
entre conceptuals i constructives, es va acostar a una
sèrie d’elaboracions plàstiques, en les quals les
formes, l’espai, la geometria i el color s’articulaven
en composicions irregulars que qüestionaven el mateix
concepte de quadre. Això no obstant, en el seu sòlid
itinerari pictòric, les obres influïdes per l’abstracció
pictòrica són les que més han destacat i caracteritzat
el seu llenguatge artístic. Un llenguatge en què el
color, les seues aplicacions i els seus espais continuen
sent protagonistes del seu quefer estètic.
José María Yturralde
(Conca, 1942) és un altre dels sòlids i consolidats
experimentadors de l’abstracció geomètrica. Les seues
constants investigacions han intervingut eficaçment en
múltiples decursos d’aquesta plural tendència. En les
seues conegudes i cèlebres Figures impossibles,
la combinatòria calculada repta les lleis de la
percepció, passant pel sorprenent tractament del color,
en els seus diàlegs tant amb l’espai com amb les formes.
L’ús de la geometria com a eina i no com a finalitat,
com a element de l’estructura interna del quadre i no
com a mer formalisme, és el que destaca en cadascuna de
les obres d’aquest pintor. Des del començament, la
geometria ha estat present en els seus llenços. En la
seua obra més recent, la forma es dilueix responent tant
a geometries fractals com a altres geometries que
segueixen en l’estructura interna de la seua pintura.
Nota:
Volem agrair especialment la col·laboració del Dr. Romà
de la Calle i en especial del seu article “La geometria
en l’art modern. Reflexions a manera de pretext”. |
|

Lucio del Pezzo. Sense títol, 1974 |
|
|
|