Horts de tarongers
Horts de
tarongers
Visions culturals d’un paisatge
Del 12 de desembre de 2012 al
19 de març de 2013
Sala d’exposicions. Jardí Botànic (Quart, 80)
Horari: De 10 a 14h, i de 16 a 20h de
dilluns a divendres. I de 11 a 14h, i de 16 a 18h
dissabte i diumenge
|
Vídeo |
 |
|
Comissari: Adrià Besó Ros
Projecte: Universitat de València
Organització: Vicerectorat de Cultura i Igualtat de la
Universitat de València
Producció: Jardí Botànic de la Universitat de València i
Fundació General de la Universitat de València
Hi col·labora: Ajuntament de València
El taronger ha estat un arbre de jardí molt apreciat per
les seues qualitats estètiques. En la tradició cultural
valenciana els conceptes d’hort i jardí han estat
íntimament relacionats. A finals del segle XVIII
comencen en els cercles il·lustrats les primeres
experiències del cultiu del taronger amb una finalitat
comercial, del que s’obtenen quantiosos beneficis
econòmics. En un primer moment els horts de tarongers
quedaran centrats en els nuclis de la Ribera i de la
Plana de Castelló on es van desenvolupar de forma molt
lenta, fins que a meitat del segle XIX es donaren les
condicions que afavoriren l’exportació de la producció
als països europeus. Però a partir de 1880 el taronger
es va estendre de forma generalitzada per tota la franja
litoral compresa entre la Plana de Castelló i la Safor
fins arribar a la dècada dels anys trenta. Les qualitats
estètiques del taronger com a arbre de jardí es van
estendre a tot un paisatge que es va cultivar de forma
acurada, gràcies als importants beneficis econòmics que
va generar.
Des dels seus orígens aquest paisatge va rebre una
valoració estètica reflectida als relats dels autors que
per diversos motius van tractar d’aproximar-se, com ara
el mateix Cavanilles, Madoz, Lassala, Bodí, la Comptesa
de Gasparín, etc. En un principi aquesta percepció sols
es materialitza per part de determinades persones
pertanyents als àmbits científics i per visitants
estrangers. Però serà en aquesta època daurada del
cultiu que se situa entre 1880 i 1930, sobretot en la
transició del segles XIX al XX, quan la burgesia
asumisca el lideratge en l’expansió agrària valenciana i
en el cultiu de la taronja, quan reba una especial
atenció per part d’escriptors, pintors i fotògrafs o
productors de cinema, que amb les seues obres l’elevaran
a la categoria de paisatge, tot transmetent uns valors
que seran apresos pels diferents estrats de la societat.
Crida l’atenció com les diferents manifestacions
culturals coincideixen en transmetre un concepte d’hort
idealitzat prou semblant i en situar el paisatge dels
horts per excel·lència en Alzira i Carcaixent, on la
major concentració d’horts li atorga un caràcter sublim
que despertarà experiències estètiques que es
materialitzaran en les diferents formes d’expressió
artística. |
|
 |
 |
|
Aquesta exposició ens acosta a la visió de l’hort de
tarongers i del paisatge citrícola a través de les
imatges creades per la fotografia, la literatura i el
cinema entre 1880 i 1930. El contingut s’estructura en
els següents àmbits:
0.Audiovisual: Horts de tarongers. La formació del
verger valencià
Explica el pas de l’hort jardí valencià a l’hort de
tarongers que es produeix en paral·lel a l’adopció del
taronger com a cultiu comercial, i explica el concepte
d’hort canònic burgés i els fonaments de la seua
valoració estètica.
1. L’hort de tarongers
L’hort canònic burgés està format per una superfície
ortogonal plantada de tarongers, rodejada per una tanca,
l’interior de la qual s’estructura per dos eixos en
forma de creu. Al centre se situa la casa, junt a la
qual hi ha la bassa i el motor de reg, junt als quals es
desplega un jardí ornamental. Els diferents camins
interiors es transformen en passejos que s’adornen amb
arbres, palmeres i altres plantes. En aquest àmbit
s’analitzen els diferents elements que conformen l’hort
canònic burgés: el taronger, palmeres, xiprers,
l’entrador, la casa, l’aigua, els jardins.
2. Visions panoràmiques
Aquest àmbit ofereix imatges panoràmiques d’un paisatge
caracteritzat pel monocultiu. Ens mostren boscos de
tarongers, dels que sobreixen les cases dels horts, les
palmeres, els arbres dels jardins i els fumerals dels
motors. Com que és un paisatge arbrat i de camps
tancats, per a poder tindre bones vistes panoràmiques
cal pujar als miramars de les cases o a algunes
elevacions naturals. Per als escriptors el mirador per
excel·lència ha estat la Muntanyeta del Salvador
d’Alzira. |
|
 |
|
3. El paisatge viscut
Ens mostra la relació de les persones amb el paisatge,
que gracies a la seua dedicació i treball el van fer
possible i el van sustentar. Parlem de senyorets, que
tenien l’hort com a signe de prestigi social, on
passaven les temporades d’estiueig amb la seues famílies
i amistats, d’hortolans que es dedicaven a treballar i a
tindre cura dels horts, i de les dones, que atenien la
casa de l’hort i treballaven als magatzems de taronja en
les tasques de confecció. Les circumstàncies
excepcionals viscudes durant la Guerra Civil van fer que
l’any 1937 el govern de la República creara en alguns
horts colònies escolars on xiquets i xiquetes evacuats
dels bombardejos de Madrid visqueren una experiència
idíl·lica en el “Llevant feliç”, lluny dels horrors de
la guerra.
4. La realitat actual
Aquests paisatges, que durant les primeres dècades del
segle XX van ser font d’inspiració de poetes i
escriptors, foren pintats i van captar l’atenció dels
objectius de fotògrafs i cineastes, han perviscut sense
canvis massa substancials fins fa una dècada, quan es va
encetar un lent declivi que no ha materialitzat les
seues empremtes fins els darrers anys. La comparació
d’aquestes imatges actuals amb les que es mostren al
llarg del recorregut expositiu vol deixar testimoni
gràfic d’aquestes pervivències, que a partir d’ara es
veuen amenaçades.
5. Mirant cap al futur
El cicle de la taronja com a monocultiu intensiu ha
arribat al seu fi en aquelles comarques on va aparèixer
de forma primerenca. Açò planteja un escenari de grans
transformacions paisatgístiques a curt termini, de les
quals ja trobem algunes manifestacions de diferent
abast. A hores d’ara ens trobem en un moment de canvis,
on el triomf d’algunes de les alternatives marcarà la
nova imatge del paisatge per a un pròxim cicle. En
aquest àmbit es mostren imatges actuals de les diferents
alternatives: conversió en sol urbanitzable, reconversió
amb nous cultius com l’avocat, la xirimoia o el caqui,
els arbres per a l’obtenció de fusta, l’oci i el turisme
rural... |
|
 |
|
 |
|
[<] Tornar
|
|