Obrint les Caixes Negres. Col.lecció d'Intruments
Científics de la Universitat de València
Obrint les Caixes Negres
Col.lecció d'intruments científics de la
Universitat de València
La Nau
Del
6 de novembre de 2002 al 2 de febrer de 2003
Visita visual
|
Multimèdia |
Col.lecció d'intruments científics |
|
Obrir les caixes negres
implica mostrar aspectes de la ciència que generalment resten amagats, i
posar en dubte acords tàcits i convencions que comunament s’accepten sense
discussió. Un camí adequat per aconseguir aquesta finalitat és viatjar als
primers moments de la vida dels instruments científics, quan encara no
havien estat acceptats per tots els científics i no es consideraven encara
els seus resultats com a universalment vàlids. En aquells moments, els
científics argumenten a favor o en contra de l’ús de l’instrument i es
veuen obligats a analitzar els seus mecanismes interns, a discutir la
fiabilitat dels seus materials, a aclarir-ne el fonament teòric o a
solucionar els problemes que s’associen al seu ús. La història dels
instruments científics ofereix, d’aquesta manera, una valuosa informació
per comprendre millor les característiques d’aquests objectes emblemàtics
de la ciència, els diversos usos per als quals es van utilitzar i
s’utilitzen encara i les pràctiques experimentals que s’hi associen.
Els instruments científics
del passat són eines de gran valor per emprendre aquest viatge en el temps
que ens transporta als moments en què les caixes negres encara no s’havien
tancat completament. En els primers moments, els instruments deixen veure
d’una manera molt més directa que, en els models posteriors, els supòsits
teòrics que comporten la seua concepció i l’ús. Això dóna a aquests vells
objectes una triple condició: la de
fonts històriques que informen
sobre les condicions intel·lectuals
i materials en què s’ha desenvolupat l’ensenyament i la investigació
científica en una institució concreta; la d’instruments
didàctics capaços de ser reintegrats a l’ensenyament, i mostrar
amb ells conceptes i aspectes de la ciència ocults en els models més
moderns; i la de peces de museu
que, a més del seu valor material i estètic, posseeixen una forta càrrega
evocativa que pot posar-se al servei de la labor de divulgació crítica i
rigorosa de la ciència que una institució universitària pot i deu oferir a
la societat. A més de ser una part integrant del seu patrimoni històric,
els instruments científics antics són, des d’aquest triple punt de vista,
ferramentes amb una enorme potencialitat dins de les activitats
d’investigació, ensenyament i divulgació pròpies de la universitat.
L’exposició Obrint les caixes negres
recull una mostra selecta de les més de mil dues-centes peces
que componen actualment la col·lecció
d’instruments científics de la Universitat de València. Són peces
conservades fins ara a la Facultat de Química, a la Facultat de Física, a
l’Escola Universitària de Magisteri i a l’Observatori Astronòmic. Amb
aquest nucli central, l’exposició conté peces procedents d’altres
institucions associades a la Universitat, com ara el Consell Superior
d’Investigacions Científiques. Finalment, l’exposició aplega una petita
mostra de les riques col·leccions
conservades a les seus actuals de tres dels instituts d’ensenyament
secundari valencians creats a mtijan segle XIX: el Lluís Vives de
València, el Francesc Ribalta de Castelló i el Jordi Juan d’Alacant. |
|
Les cinc
seccions en què es divideix l’exposició situen aquests objectes en els
principals escenaris en què es van concebre i es van utilitzar:
“Instruments per a l'ensenyament” explora els usos d’aquests mateixos
instruments a les aules, amfiteatres i laboratoris d’ensenyament en què
els alumnes van poder observar les experiències realitzades pels seus
professors i, a vegades, manipular ells mateixos aquestes màquines.
“Instruments per a la investigació” els situa en els espais i les
pràctiques tradicionalment associades a la investigació, principalment els
laboratoris, i també en la seua condició de mitjancers amb altres mons
estretament lligats a la investigació, com ara el de la florent indústria
de precisió dedicada a la fabricació d’aquests instruments.
Dins d’aquesta
secció, s’ha dedicat un apartat particular a l’”espectrògraf de Hilger”,
en què es mostra i es descriu un espectrògraf realitzat per la casa
anglesa Adam Hilger que va servir al físic Miguel Ángel Catalán
(1894-1957) per a desenvolupar nombroses investigacions en les primeres
dècades del segle XX.
“Instruments astronòmics” recorre la història de l’Observatori Astronòmic
de la Universitat de València a través d’una mostra de la seua valuosa col·lecció
d’instruments i documents.
“Instruments de paper” ens portarà a les representacions gràfiques i als
registres que els instruments científics van deixar en els tractats,
manuals d’ensenyament, revistes científiques, catàlegs de fabricants,
quaderns de laboratori, registres de compra, etc. |
|
A més
d’informació addicional sobre els diferents objectes que han estat
inclosos en aquestes tres seccions, el catàleg de l’exposició conté
articles d’historiadors de la ciència de diversos països que ofereixen una
introducció a les principals tendències en els estudis recents sobre els
instruments científics. També s’ha elaborat un CD-ROM amb més de mil
dues-centes fitxes d’instruments científics de la col·lecció
de la Universitat de València, les quals inclouen dades detallades sobre
els fabricants, els materials o el funcionament de cadascuna de les peces,
juntament amb un ric arxiu fotogràfic i orientació bibliogràfica. |
Collita
del 1953: l’inici d’una revolució biològica”
Sens
dubte, l’any 1953 suposà l’inici d’una revolució biològica i social, i la
Universitat de València, avançant-se als actes commemoratius que tindran
lloc a nivell internacional durant l’any 2003, dedica una secció especial
al cinquantè aniversari de la descoberta de tres importants fets per a la
ciència: l’estructura tridimensional en forma de doble hèlix per al
material genètic, el DNA, proposada per James D. Watson i Francis C. Crick;
la primera determinació de
la seqüència dels
aminoàcids components d’una proteïna, la insulina, per Frederick Sanger; i
la demostració de Stanley L. Miller de que és possible sintetitzar
aminoàcids i altres compostos biològics simulant l’atmòsfera de la Terra
primitiva. Es presenta un model de DNA augmentat 700 milions de vegades i
una reproducció idéntica de l’aparell que Miller va fer servir al seu
experiment, i que s’incoporen des d’aquest moment al patrimoni científic
d’aquesta Universitat.
|
|
|
|