Tempus fugit. Cinc visions fotogràfiques.20 anys de la
Capella de Ministrers
Tempus Fugit. Visions fotogràfiques.
20 anys de la Capella de
Ministrers
|
|
Itinerància
-
Centre Cultural d'Almussafes. Del 25
d'octubre al 15 de novembre de 2007
- Casa de la Cultura de L'Alcudia. Sala
d'Exposicions. Del 23 de març al 4 d'abril de 2007
-
Sala Oberta. La Nau. Del 13 de febrer a l'11 de març de 2007. |
|
 |
|
Si
recuperar és, en certa manera, rescatar i alliberar, la
Capella de Ministrers
ens ha fet més lliures, ja que
ha fet possible que l'aproximació a algunes de
les obres medievals, renaixentistes i barroques siga
completa. Les lletres de les composicions ens
proporcionen una visió parcial d'aquesta literatura, que
només pot ser completada si en coneixem l'acompanyament
musical. Així, la música esdevé un pont que permet als
homes i lesdones actuals escapar del segle
xxi i
unir-se als homes i les dones que escoltaven i vivien
aquesta música segles enrere.
|
|
 |
 |
|
Des de la seua creació l'any 1987, la Capella de
Ministrers, dirigida
per Carles Magraner, ha salvat part del nostre patrimoni
musical des de l'època medieval fins al 1800 i, gràcies
al gran rigor històric per què es regeix i al seu gust
per la bellesa, ens ha permès gaudir d'aquests
testimonis musicals.
L'activitat concertística
de la formació ha estat molt intensa des de l'inici i ha
recorregut les millors sales de música d'Espanya:
Auditori Nacional de Música, Palau de la Música de
València i Palau de la Música Catalana. Així mateix, ha
participat en nombrosos festivals, entre els quals cal
destacar el Festival de Música Antiga (Barcelona),
Madrid Cultural 1992 (amb la recuperació de l'òpera
Los elementos d'Antoni
Literes), XXIV Festival de Teatre Clàssic
(Almagro), XVII Festival de Peralada, Quinzena Musical
Donostiarra, Els Estius
de la Villa (Madrid),
Festival Grec (Barcelona), Festival Internacional de
Música i Dansa (Granada)
i Festival de Música Religiosa (Conca).
|
|
 |
 |
|
La
seua projecció, tanmateix, és també internacional i ha
realitzat gires per França, Bèlgica, Romania, Portugal,
Holanda, Egipte, Itàlia, Alemanya, el Marroc, el Regne
Unit, Polònia, Tunísia, Argentina, Brasil, els EUA,
Mèxic, Finlàndia i Àustria.
Aquesta trajectòria d'estudi i recuperació de la música
antiga ha quedat recollida en els 31 discos que ha
enregistrat per a EGT,
Blau, Auvidis i
CDM,
segell discogràfic
exclusiu de la Capella de
Ministrers. Tots aquests treballs han rebut els
millors premis de la premsa especialitzada i altres
distincions, entre les qual destaquen la del Ministeri
de Cultura a la millor producció discogràfica i el premi
Important de l'editorial Premsa Valenciana.
|
|
 |
 |
|
La
seua activitat ha anat més enllà de l'estrictament
musical, i ha realitzat incursions en les arts
escèniques, on ha col·laborat amb directors com Àlex
Rigola, Juli Leal,
Vicent Genovès, Jaume Martorell i Bigas Luna; amb
coreògrafs com Santiago Sempere, i amb músics d'altres
disciplines, com Joan Enric Lluna o Miguel Marín. Ha
recuperat la versió escenificada de la sarsuela inèdita
La madrileña de Vicent Martí i Soler, el primer
Oratori Sacre espanyol i una aproximació
històrica al Misteri d'Elx. La seua interpretació
del Cant de la Sibil·la forma part de la banda
sonora de la pel·lícula Son de mar de Bigas Luna.
Aquest treball suposa l'inici d'una relació professional
amb el director català, qui, el 2003, requereix la
participació de la Capella en la seua adaptació
Comedias bárbaras de l'obra de Valle-inclán, que
clausura la II Biennal de València.
|
|
 |
 |
|
La
Universitat de València, que col.labora amb les activitats
d'investigació i difusió del patrimoni realitzades per
la Capella de Ministrers,
se suma a la
commemoració del seu XX aniversari amb l'exposició
“Tempus fugit. Cinc visions fotogràfiques”. La mostra
analitza les vinculacions entre música i fotografia
contemporània a través de les propostes de les artistes
Mariela
Apollonia,
Susi Artal, Sonia Díez,
María Tortosa i Ana
Veintimilla. |
|
 |
 |
|
|
|