Jordània:Transculturalitat i tolerància
Jordània:
Interculturalitat i Tolerància
I Encuentro entre dos
Mares. Bienal São Paulo - Valencia
Del 28 de març al 17 de juny
Sala Estudi General, Sala Oberta,
Claustre - La Nau
Horari: de dimarts a dissabte de 10 a 13.30 hores i de 16 a 20 hores. Diumenge de
10 a 14 hores. ENTRADA LLIURE |
Visita visual |
|
|
|
La Trobada
entre dues mars
ha invitat a participar en al seua primera edició el
Regne Haixemita de Jordània, com a paradigma pròxim dels
principis de la tolerància i la convivència que
emmarquen la trobada.
Jordània respon perfectament a aquesta situació, ja que
ens trobem amb un país subjecte a pressions per tots els
costats. D’una banda, els palestins, que hi són ja més
del 50% de la població jordana després dels èxodes
produïts per les guerres de l’Orient Mitjà. De l’altra,
Israel, causa dels fluxos migratoris palestins, amb el
qual té la major frontera i la superioritat militar del
qual li exigeix un delicat esforç en les relacions
diplomàtiques. D’una altra banda, encara, Síria, país
altament militaritzat i enemic declarat d’Israel. I,
finalment, Irak i l’Aràbia Saudita. Per acabar de
definir la complicada situació, Jordània realitza de fa
temps una aposta decidida per mantenir relacions fluides
i cordials amb Occident, sense renunciar a la seua
cultura àrab i musulmana. Finalment, a Jordània hi ha
àmplies comunitats de cristians que no pateixen cap
restricció a l’hora de celebrar els seus rites o erigir
les seues esglésies.
|
|
Suheil Baqain |
|
El lema de la trobada de tolerància i solidaritat aporta
avanços en la convivència i genera noves formes
d’expressió artístiques i dialèctiques. En la història
del món araboislàmic, Jordània participa de la
tolerància respecte d’altres formes culturals que
sorgeixen de la base mateixa de la seua societat. La
convivència pacífica i el respecte mutu envers cultures
distintes han estat assimilats pels jordans com a
modernitat i factor de desenvolupament de l’individu.
La crida al diàleg no és un caprici, ans una necessitat
inherent a la nostra contemporaneïtat. Aquesta exposició
ens acosta a l’art poc conegut d’un país que aposta pel
diàleg i el respecte a la diferència. |
|
Oraib Toukam |
Rajwa Ali |
|
Comissari de l'exposició
Khalid Khreis.
Director de la Jordan National Gallery of Fine Arts.
Professor de la Universitat d’Amman i artista plàstic.
Els artistes
seleccionats per Jordània per participar
en la trobada són:
Ahmed Khalidi
Ammar Khammash
Ghada Dahdaleh
Hakim Jamain
Hani Alqam
Jan Kassay
Khalid Khreis
Mohammad Kaitouqa
Nawal Abdullah
Oraib Toukan
Rajwa Bint Ali
Samer Tabbaa
Sima Zureikat
Suha Shoman
Suheil Baqain
Wijdan Al Hashem
|
|
Ghada Dahdaleh |
Ghada Dahdaleh |
Ghada Dahdaleh |
|
Jordània: Transculturalitat i tolerància.
Khalid
Khreis
L'art contemporani s'inicia modestament a Jordània als
anys quaranta del segle XX, amb l'arribada d'artistes de
Turquia, Rússia, Itàlia i el Líban, els quals van posar
la llavor de l'art modern al nostre país. Més tard, als
anys cinquanta, una nova generació d'artistes jordans
formats a l'estranger, especialment a Europa, Rússia,
els Estats Units, Canadà i a d’altres països àrabs, com
Síria, Iraq i Egipte,
s'incorporen a la vida cultural i artística del país
normalitzant, així, la inclusió de Jordània en el món
artístic contemporani.
Aquest procés desembocarà, a la darreria dels anys
setanta, en la creació de la primera Facultat de Belles
Arts a Jordània, i l'any 1979 amb la fundació de la
Reial Societat de
Belles Arts. I, com a resultat de tot plegat, un any
desprès, la Galeria Nacional de Belles Arts obre per
primera vegada les portes al públic amb una modesta
col·lecció, que en l'actualitat sobrepassa ja les 2.000
obres d'art contemporani, de Jordània, del món àrab i
musulmà i de països en desenvolupament.
A principi dels anys noranta, i amb l'obertura de
nombroses galeries d'art privades, es va incrementar
notablement l'activitat expositiva d'artistes locals,
d'altres països àrabs i occidentals. Al tombant del
segle XXI, obrirà les portes una nova Facultat d'Art i Disseny
a la Universitat jordana, igual que d’altres facultats
d'Arquitectura i Disseny
a diferents universitats estatals i privades, cosa que
propiciarà unes noves maneres i uns nous mitjans
d'expressió en l'art per a les noves generacions
jordanes.
|
|
Samer Tabbaa |
Samer Tabbaa |
Samer Tabbaa |
|
La curta però intensa història del nostre país corre
paral·lelament a l'evolució del seu art contemporani des
que el 1946 el rei Abdullah I fundara el Regne Haiximita
de Jordània, aconseguint d'aquesta manera la
independència de la corona britànica.
Des de llavors, i fins als nostres dies, un infinitat
d'emigrants de diferents ètnies han anat aportant amb la
seua vinguda les pròpies creences i religions:
circassians, txetxens,
armenis, curds, drusos, sirians, palestins, libanesos i,
finalment, iraquians, tots els quals són musulmans, a
més de cristians ortodoxos i catòlics, que en
l'actualitat representen conjuntament l'ampli espectre
del teixit social de la Jordània moderna. Tots ells són
jordans, sense que n’obliden origen i cultura, fosos en
un país petit amb grans aspiracions, amb la mirada
dirigida vers un futur més prometedor en una zona de
continus conflictes.
Amb més de 9.000 anys d'història, Jordània és un
encreuament de cultures i camins per què han discorregut
històricament les rutes comercials més riques i de més
transcendència per a Occident, i aquest permanent
contacte amb altres civilitzacions i cultures ha fet que
el jordà siga un poble amistós i obert amb tots aquells
que a través dels segles han passat per les seues
terres.
|
|
Hakim Jamain |
Hakim Jamain |
Hakim Jamain |
|
No és casual, per tant, que ací es trobaren les primeres
escultures que va fer l'home, a Ain
Gazal, a la capital
mateix, Amman. Ací podem trobar també restes de
civilitzacions com la moabita, amonita, grega, romana,
nabatea, bizantina, islàmica i d’altres més, que amb el
pas dels anys deixaran les seues empremtes artístiques i
influiran en les formes expressives dels habitants
següents. No és casual que el nostre país porte el nom
del riu Jordà, que la mar Morta banye part de les
nostres costes interiors i que ens trobem envoltats dels
primers assentaments humans en ciutats. Aquesta
identitat difícil, variada i fràgil ha adoptat a través
de l'art contemporani la manera més universal
d'expressar-se, i sense renunciar a cap cultura ni a
elements tradicionals com l'art islàmic o la
cal·ligrafia, és l'art, l'art amb majúscules, el millor
antídot contra el fanatisme i un llenguatge
cohesionador per a tota
la nostra societat.
Amb aquesta exposició, la Galeria Nacional de Belles
Arts vol donar una visió de l'art contemporani a
Jordània. Els artistes que hi participen representen
diverses generacions jordanes, amb diferents orígens i
religions, d'aquest teixit social que justifica la
unitat jordana i la diversitat multicultural, mostrant
l'art jordà amb diferents modes d'expressió: pintura,
escultura, art gràfic, fotografia, instal·lacions i
vídeo art. La majoria dels artistes participants es van
formar a Anglaterra, Espanya, Itàlia, Holanda, Rússia,
els Estats Units, Canadà i Jordània. Així, des del
realisme fins a les últimes tendències, podem admirar un
art jordà que cerca encara trobar l'eixida del laberint
anomenat globalització
sense morir en l'intent.
|
|
Hani Alqam |
Wijdan |
Rajwa |
|
El fanatisme, com molts filòsofs pensen, no és únicament
por al que és desconegut. És també, i sobretot, una
falta d'imaginació i coneixement, i és ací on l'art juga
un paper fonamental en el reconeixement de l'altre.
L'art tendeix ponts i
obre camins expressius per al mutu reconeixement i
acceptació. |
|
Jan Kassay |
Jan Kassay |
Jan Kassay |
|
Informació Addicional [+] |
|
|
|