Accedir a la pàgina principal de la UniversitatImatge decorativa

Vicerectorat de Cultura

Ernst Jünger: Guerra, Tècnica i Fotografia

 

Ernst Jünger: Guerra, Tècnica i Fotografia

 

La Nau - Sala d'Exposicions

Del 20 d'octubre del 2000 al 7 de gener del 2001

A partir del ’inici del gran conflicte bèl·lic de 1914-18, i també durant el període d’entreguerres, es dispara irrefrenablement la figuració de la guerra en múltiples aspectes. No sols en un sentit directament polític al servei dels governs contendents, sinó també com un esforç massiu de representació amb l’afanyde veure, conèixer i elaborar el significat d’esdeveniments tan traumàtics. La fotografia de guerra, de producció innúmera gràcies a les agències, els estats majors i els particulars (inclosos els soldats que porten una càmera a la motxilla), satisfà aquesta necessitat inmediata de veure, de representar, d’elaborar.

Ernst Jünger va compondre com a editor literari tres foto-llibres lligats a la I Guerra Mundial: Luftfahrt ist not! de 1928 (sense indicació de lloc, ni data) [Necessitem l’aviació!]; Das Antlitz des Weltkrieges. Fronterlebnisse deutscher Soldaten, Neufeld & Henius Verlag, Berlin, 1930 [El rostre de la Guerra Mundial. Vivències del front dels soldats alemanys] i Hier Spricht der Feind. Kriegserlebnisse unserer Gegner, Neufeld & Henius Verlag, Berlin, 1931 [Ací parla l’enemic. Vivències de la guerra dels nostres adversaris]. Que Jünger, un dels testimonis més perspicaços del nostre temps, utilitzés la fotografia i el gènere del foto-llibre no és accidental. La possibilitat que qualsevol pogués –i puga- allargar el sentit de la vista amb una lent fotogràfica és especialment apropiat al caràcter entremesclat de museu i taller que el món té, a principies dels anys trenta, per a Jünger. El ‘museu’ implica fetixisme històric, emmagatzematge i conservació dels ‘així anomenats béns culturals’; el tret de ‘taller’ queda fixat per la provisionalitat, la renúncia a la monumentalitat, el limitat temps d’ús dels productoes i per l’empremta d’allò efímer que comporten com a oposada a l’admiració induïda per tota creació destinada a perdurar en el temps. Aquestes característiques són les que fan atractiva la fotografia en l’època de l’imperi de la tècnica, l’expressió plena de la qual és la guerra, ja que en ella la incoada mobilització total de la societat esclata en plenitud. Per això, Jünger pren d’ací i d’allà fotografies, en destén l’autoria fins i tot en el cas que siga coneguda, les retalla, d’on deriven nous enquadraments, decideix les dimensions de la reproducció, les ordena i estableix una seqüència, n’escriu totes les llegendes al peu, les trena amb textos seus i d’altres autors. Hi ha un nexe profund entre guerra i fotografia perquè ambdues són expressió del progrés tècnic i mitjans per al progrés tècnic.

 Existeix, per tant, alguna cosa més que una mera relació d’analogia entre les armes i la fotografia. Armes i càmeres són ‘instruments de la consciència tècnica’. La intensitat de la mecanització provoca que armes i càmeres siguen cada vegada ‘més mòbils i de total eficàcia a distàncies creixents’. Armes i càmares són instruments d’’especial exactitud’, cosa que no les eximeix de ser progressivament ‘abstractes’, com mostra la fotografia aèria o l’aparició dels gasos verinosos que cobreixen vastos espais, l’aviació militar que, buidant-los, els redueix al seu esquema geomètric, o el desenvolupament de l’artilleria que, en fer indistint el terreny, l’escombra, el remou i l’unifica pasiatgísticament. Finalment, armes i càmeres són empunyades en els mateixos espais i circumstàncies de combat, ja que “al costat de les boques dels fusells i canons hi havia lents òptiques dirigides dia rere dia al camp de batalla”; i de la mateixa manera que es parla d’”afortunats impactes de la càmera”, s’afirma que “l’obturador instantani” va ser accionat per mans que per un instant van renunciar a disparar un fusell o llançar una granada. I això implica, almenys, una ironia macabra: les guerres, abismes de destrucció i dolor, han contribuït poderosament a transformar les nostres formes de percepció. Només cal comparar les fotografies de la Guerra de Crimea amb les que ací es mostren per captar de quina manera les instantànies de la I Guerra Mundial van rectificar les nostres formes de veure.

 L’exposició que presentem té com a base les més de sis-centes fotografies que Ernst Jünger va utilitzar en la confecció dels seus llibres, avui quasi ignorats per no haver estat reeditats després de l’edició original. No pertoca ací buscar les fotos ‘originals’, no sols perquè les còpies d’època hagen desaparegut en la majoria dels casos sinó perquè el seu destí, que Jünger va veure amb prestesa, era i és ser reproduïdes en el moviment frenètic dels talles d’impressió. L’exposició no és només, per tant, un cas d’història cultural de la guerra del catorze sinó, sobretot, l’ocasió de conèixer una de les concepcions més primerenques i actuals de la fotografia.  

Ernst Jünger (1895-1998) va ser un viatger infatigable, soldat en dues guerres mundials ferit en combat moltes vegades i apassionat escriptor de filosofia, poesia, novel·la, zoologia, diaris, assaig, crítica política... El 1913, somiador d’una Àfrica beguda en tota mena de literatura, es va allistar a la Legió Estrangera a Algèria. De l’experiència, en sorgirà Jocs africans (1935). L’any 1914 es va presentar voluntari al 73è Regiment de Fusellers Prinz Albrecht von Preussen. De la participació a la I Guerra Mundial, sempre en primera línia, se’n van derivar molts escrits, com ara La mobilització total, Foc i moviment (1930), Tempestes d’acer (1920), que Borges va considerar l’únic llibre èpic del segle. Assiteix a la Universitat de Leipzig (1923-26), on cursa ciències naturals (especialment zoologia) i s’interessa per la filosofia. La passió per l’entomologia no l’abandonarà mai, i publicarà com a fruit de les seues observacions Caces subtils (1967). El 1927 es trasllada a Berlín, coneix Carl Schmitt i Niekisch, es relaciona amb grups i revistes nacionalboxevics i de la dreta nacionalista. El 1930 comença la seua correspondència amb Heidegger, a qui dedica els escrits Més enllà de línia, A la vora del mur del temps i Federbälle. Heidegger li contestarà amb Sobre la qüestió de l’ésser. El 1933 rebutja l’oferta dels nacionalsocialistes tant d’ingressar a la Deutsche Akademie der Dictung com d’ocupar un escó al Reichstag. Abans havia publicat una de les seues obres centrals, El Treballador: Domini i figura (1932). Amb el grau de capità, és mobilitzat novament el 1939 fins a la llicència el 1944. Gran part de la segona guerra la passa a París, on tracta Picasso, Cocteau, Gallimard, Braque, Gide..., i al front de l’Est. El 1944, el seu jove fill és detingut i acusat de conspiració; la pena capital es permuta per una destinació forçosa en una unitat d’assalt que garanteix una mort en combat al final del 44, prop de Carrara. A ell li dedica La pau, text esbossat el 1941 on no sols pot llegir-se una de les primeres denúncies de l’holocaust, sinó una lúcida anàlisi de la construcció política europea prevista per a després de la derrota d’Alemanya. Difós en còpies per la vídua de Max Weber i Jaspers, això no impedeix que a Jünger se li prohibesca publicar a l’Alemanya ocupada fins a 1949. De les seues experiències amb LSD i psicolocibina, juntament amb Albert Holfman, se’n va derivar la seua obra Acostaments. Drogues i ebrietat (1950). El 1979 se li concedeix la Medalla de la Pau de la ciutat de Verdum; el 1984, François Mitterand i Helmut Kohl l’inviten a participar en els festeigs per la reconciliació francoalemanya, i el mateix any l’invita el Senat de França. El 1978 apareix una segona versió de les seues obres completes en 18 volums que no deixa de créixer: Cor aventurer, En els espadats de marbre, L’emboscada, Radiacions, El nus gordià, El llibre del rellotge d’arena, L’Estat mundial, Diaris de vellesa són algunes de les obres que podem trobar.


Més informació: cultura@uv.es