Keith Haring
Keith
Haring
Obra Completa sobre
Paper 1982-1990
Del 20 de gener al 19 de març de 2006
Sales Thesaurus i Martínez
Guerricabeitia - La Nau
Horari: de dilluns a dissabte de 10 a 13.30 hores i de 16 a 20 hores. Diumenge de
10 a 14 hores. ENTRADA LLIURE |
Visita visual |
|
Organitza |
Col.labora |
 |
 |
|
|

Best Buddies,
1990. Nueva York, The Estate of Keith Haring |
|
Aquesta exposició única permet veure, per primera vegada
a Espanya, després de la seua presentació a la Fundación
Canal de Madrid, l’obra completa sobre paper de Keith Haring,
un artista emblemàtic de la dècada dels 80 que va
convertir les seues creacions en icones de la societat
contemporània. A través de més de 200 treballs, entre
litografies, serigrafies i gravats, s’hi mostra el
colorit univers creat per Haring, en què les seues
conegudíssimes figures d’aparença infantil es
converteixen en símbols per tal d’abordar temes tan
universals com l’amor, l’amistat, la malaltia o la mort. |
|

Sin título,
1982. Colección Particular |
|
L’artista americà, mort l’any 1990 als 31 anys a causa
de la sida, era fill de l’art pop i com tal va créixer
entre còmics i dibuixos animats, entre els fluorescents
i fosforescents de la cultura de masses. Així, tota la
seua creació va nàixer amb un marcat propòsit de difusió
ràpida i utilització universal. Al llarg dels seus deu
anys de carrera, Haring va plasmar amb reiteració, en
litografies, serigrafies, estampats en relleu i
aiguaforts, les seues figures estridents formades per
traços i laberints. Per il·lustrar els seus corrosius
missatges va crear símbols que representaven la
violència, els diners, el sexe, la sida, la religió i el
racisme. Símbols que encara avui il·lustren i documenten
ben clarament els esdeveniments d’aquell temps.
L’estil lineal de Haring és encara avui aplicable, i
cada vegada més, com a estil de comunicació dels nostres
dies, per plasmar el crit mercantilista dels centres de
les grans ciutats en pòsters, aparadors, samarretes…
Haring procedia d’un àmbit il·legal de creadors
d’imatges, que van sorgir als centres urbans al marge de
l’art i dels interessos comercials, i que utilitzaven
l’espai públic per tal de plasmar-hi, amb la seua
simbologia, aspectes clau de la vida quotidiana. Haring
va crear un llenguatge clar i comprensible mitjançant
icones que representaven les tendències de la societat
d’una forma cognitivament genial. Alguns el veuen com
l’iniciador de l’art del graffiti. Dibuixava
monitors i bitllets de dòlar somrients en un verd
verinós, o cors travessats i tenalles punxants negres
simbolitzant l’horror de la sida. Tot s’hi barrejava, i
les seues icones es van convertir en un expressiu
llenguatge intel·lectual. |
|

Icons,
1990. Nueva York, The Estate of Keith Haring |
|
Haring sempre es va sentir fascinat per les diverses
tècniques d’impressió, per les diferents possibilitats
de reproducció. Al llarg de la seua carrera va fer més
de 60 edicions diferents en paper, tant soltes com
agrupades. Aquesta exposició «Obra completa sobre paper»
abraça des de 1982 fins a 1990 i representa la totalitat
de la seua obra gràfica. És una visió retrospectiva de
la seua creativitat i de la seua activitat, i de la
representació artística que, sense perdre vigència en
els nostres dies, va representar fenòmens d’impacte
social en una altra època. La incessant actualitat de
l’obra resideix també en el fet que els temes que aborda
i els seus missatges són universals, com també ho són la
malaltia i la mort. No obstant això, una de les seues
fortaleses consisteix a ser capaç d’induir a la
meditació, sense per això caure en els efectes d’un
estil moralitzador. Els temes i la inspiració els troba
als graffitis de les grans ciutats: «Els dibuixos
del metro em van obrir els ulls per entendre aquesta
manera diferent de veure l’art: l’art com una cosa capaç
d’impactar en les masses i que aconsegueix
mobilitzar-les».
Aquesta exposició és única en el seu gènere, ja que és
l’única col·lecció completa al món de l’obra impresa de
l’artista. Documenta l’obra de Haring en la seua
totalitat i és, d’alguna manera, una visió
retrospectiva.
«Obra completa sobre paper» consta d’un total de 215
treballs que documenten el desenvolupament artístic de
Haring, des que comença a dibuixar als 17 «Blueprint
Drawings», en els quals l’artista mostra el món
d’imatges característic de tota la seua obra: escenes de
força i d’amenaça, de sexualitat i d’histerisme religiós
s’hi relacionen conscientment tot expressant una
interactivitat immediata. |
|

Pop Shop Quad V,
1990. Nueva York, The Estate of Keith Haring |
|
L’exposició ofereix una visió global del llenguatge
iconogràfic de Haring, formada per bebès, gossos, àngels
i figures de Batman, i la seua multicromia expressiva
està envoltada d’una aurèola d’impacte. «Icons»
(«Icones») és com els anomena, i en realitat són imatges
de sants al servei de la idolatria de l’esperit del seu
temps. A més, l’exposició ens permet veure una impactant
guerra d’imatges enfrontada a textos de l’escriptor
modernista William S. Burroughs, en les sèries «Apocalypse»
(«Apocalipsi») i «The Valley» («La vall»). També hi ha
unes interessants col·laboracions amb Andy Warhol en la
sèrie «Andy Mouse».
Els dibuixos «Pop Shops» («Botigues pop») ocupen un gran
espai en l’obra gràfica de Haring. Eren els motius que
Haring venia a les seues botigues de Nova York i Tòquio.
Pop significava per a Haring l’enfrontament
directe i sense perjudicis dels símbols, els colors i
els ídols forjats en el dia a dia mitjançant la
publicitat, els mass media i la vida quotidiana
al carrer. Dels ingressos procedents de les llicències
que generaven la venda de les seues xapes, les seues
samarretes, els seus pòsters, etc., encara se’n destina,
avui en dia, un percentatge a la investigació sobre la
sida. |
|

Ignorance=Fear, Silence=Death,
1989. Nueva York, The Estate of Keith Haring |
|
|
|