Accedir a la pàgina principal de la UniversitatImatge decorativa
Vicerectorat de Cultura

De Manresa al món passant per València. Fotografies de Kim Manresa

De manresa al món passant per valència

Kim Manresa. Fotografies

Sala d'Exposicions - La Nau

Del 3 de juliol al 30 de setembre de 2001

Kim Manresa ens porta a la Universitat de València una selecció dels seus treballs fotogràfics. Imatges del món. Un recull que ve avalat per la galeria Art al Rec de Barcelona i comissariat per Antoni Batista. Una mostra del coneixement i el talent d’aquest fotoperiodista a l’hora d’entregistrar amb les seues instantànies els moments més certs i més màgics de les persones, els entorns i les situacions. Fotografies que potser en alguns casos ja coneixem gràcies al “Magazine” de “La Vanguardia” o als llibres editats amb les seues sèries. Per ficar un exemple: va ser gràcies al reportatge de Kim Manresa sobre la petita Kadi que tots vam poder constatar la cruenta tragèdia de l’ablació per la qual han de passar tantes nenes a l’Àfrica subsahariana. I també obra seua són els suculents ambients retratats a llocs tan distants i exòtics com Etiòpia, Moçambic, Camerun, Burquina Fasso, i tants altres països del món. La càmera de KM s’ha passejat pels territoris més extraordinaris del planeta, i els seus petits ulls inquiets continuen indagant per la geografia més inhòspita de cada continent.  Kim Manresa ens acosta amb la seua càmera als racons més foscos dels barris de Barcelona, o retrata l’actuació desvergonyida dels travestis que es prostitueixen al carrer. I en tot això sempre hi ha un mateix tractament: l’obsessió per acostar-se a pocs centímetres d’allò que es capta amb l’objectiu de la càmera. Un objectiu que pràcticament es posa sobre el cos del personatge en qüestió.

I així va ser que Kim Manresa va arribar a València. Motiu: fotografiar la festa de les falles. D’aquesta manera ho havíem pactat amb ell, per tal de dotar d’un aire més personalitzat l’exposició de La Nau. L’home venia encantat, ja que quinze dies abans ja havia pogut iniciar el seu reportatge retratant l’ambient d’un casal transgressor com el de la falla Arrancapins, i també havia estat al taller d’algun artista faller de renom. Fins ací tot correcte. Ara bé, la idea que tenia KM de les falles va anar desmuntant-se a mesura que va intentar treballar sobre un tema tan conegut, ja centrat en els carrers del cap-i-casal. Kim Manresa pensava que la festa de les falles era l’estandard de la llibertat d’expressió i el màxim exponent de l’alegria valenciana. En realitat, les coses van anar per uns altres camins.  

El dimecres 14 de març per la vesprada Kim Manresa arribava a València. Havíem contactat amb l’artista faller Miquel Santaeulàlia per poder veure el muntatge de les peces grans d’una falla important. Després d’una sessió interessant, amb moltes fotografies incloses, passàrem a veure una falla pol·lèmica, ja que el monument plantat per l’artista del principat Manuela Trasobares havia estat censurada i castigada per la Junta Central Fallera. Les calamitats per les que estava passant Manuela (que afectaven tant la seua moral com el mateix procés de muntatge del monument faller) van sorprendre el Kim, que començava així a entendre un poc millor els aspectes ocults d’aquesta suposada festa popular. Aquella mateixa nit, en Kim em trucava per telèfon a casa, des del seu mòbil. Estava a terra, l’havia atropellat una moto en un carrer del barri del Carme, al costat mateix de la Plaça de l’Arbre. Curiosament, jo ja l’havia advertit dels perills dels motoristes a València en falles, però mai no m’haguera imaginat que l’envestiria una vespa amb dos ocupants que després de pegar-li per l’espatlla i fer-lo donar dues voltes per l’aire es donaria a la fuga. El nostre fotògraf escoltava, en quan va recobrar el coneixement, que la gent cridava al seu voltant “Està mort!”. I encara torbat per l’accident, des de terra, em demanava que acudís a l’Hospital General, que una ambulància el portaria allà.  No vull allargar-me contant-vos les peripècies que vam viure a l’Hospital entre les dotze i les tres d’aquella matinada, millor que s’imagineu una pel·lícula de Stephen Frears amb tocs d’Almodóvar. Camí de l’hotel, va resultar impossible trobar una farmàcia de guàrdia oberta enmig del caòtic calvari en què es transforma el trànsit de València durant la setmana de falles. 

Quan em vaig acomiadar d’en Kim aquella nit, el seu aspecte distava molt del de l’home entusiasta que havia baixat del tren el dia anterior. Amb un colleró al coll, símptomes evidents de traumatismes al cap, la pell blanquinosa i un caminar desencaixat, li vaig pregar que dedicara el dia següent a descansar tranquil·lament. La meua sorpresa va ser quan unes hores després, em truca l’amic Kim demanat-me auxili, ja que la Policia Nacional l’havia detingut quan intentava fotografiar el desallotjament d’uns peruans que s’havien acomodat en un solar pròxim a la falla de la Mercè. Com que no portava cap credencial de periodista, els agents l’havien increpat sense massa consideracions, i com que jo era l’única persona a València que podia donar raó del seu treball en aquell moment, em va tocar aclarir la situació. Després d’això, al Kim li havia quedat bastant clar que la imatge folklòrica i alegre del cap-i-casal en falles era només una postal trucada, ben lluny de la realitat que a ell li havia tocat patir.

L’esperit tafaner i encuriosit del Kim havia topat amb les intransigències d’una ciutat sotmesa als criteris propis d’un parc temàtic amb un servei d’ordre exacerbat. Però el seu entusiasme sense límits va resultar providencial, i la demostració la tenim en la selecció de fotografies que durant els mesos de juliol, agost i setembre es presenten a La Nau, intentant narrar la seua visió de València en falles. Tot un luxe per als qui ens agrada la fotografia, el fotoperiodisme i la imatge compromesa. Tot un ampli panorama de l’obra en blanc i negre de Kim Manresa que podrem gaudir en conjunt a l’espai privilegiat de La Nau.

Ricard Huerta

 


Més informació: cultura@uv.es