Mare Àfrica. La maternitat en l’art de l’Àfrica negra
Mare Àfrica
La maternitat en l’art de l’Àfrica negra
Del 21 d’octubre al 23 de novembre de 2008
Sala Thesaurus - La Nau
Horari: de dimarts a dissabte de 10 a 13.30 hores i de 16 a 20 hores. Diumenge
i festius de
10 a 14 hores. ENTRADA LLIURE |
|
 |
|
Organitzat per: Farmacèutics Mundi. Patrocinat per:
Generalitat Valenciana. Hi col·labora: Universitat de
València
Comissari: F.Javier Ballesteros Morales
Compromís cultural i solidari amb Àfrica
Fa anys que la programació d’activitats del Centre
Cultural La Nau de la Universitat de València considera
la col·laboració activa amb projectes de caràcter
humanitari i de compromís social, tot donant suport a
iniciatives solidàries, como és ara el cas de les
campanyes a favor del compliment dels objectius de
desenvolupament del mil·lenni (ODM) per eradicar la
pobresa al món.
Amb l’ONG Farmacèutics Mundi i a mitjançant el seu
projecte de sensibilització La salut en el mil·lenni:
una signatura pendent, se’ns brinda l’oportunitat de
conèixer no solament la riquesa cultural de l’art africà
sinó la realitat social i sanitària del continent més
pobre del món.
Farmacèutics Mundi (Farmamundi) és una ONG que treballa
perquè la salut siga un dret universal, no un privilegi.
Des de fa anys centra la seua tasca a promoure l’accés a
medicaments essencials als països en via de
desenvolupament mitjançant projectes de cooperació i
d’acció humanitària, a més de projectes de
sensibilització que consciencien i informen la societat
de la situació sanitària d’aquests països i generen la
mobilització social. A més és la primera ONG a Espanya
especialitzada en subministrament de medecines i d’ajuda
farmacèutica.
Enguany, Farmamundi ha engegat la campanya de
sensibilització La salut en el mil·lenni: una
signatura pendent, finançada per la Generalitat
Valenciana i amb la qual vol donar a conèixer a la
població la problemàtica de la salut als països en via
de desenvolupament i implicar-la en la consecució dels
objectius de desenvolupament del mil·lenni (ODM) per
eradicar els problemes relacionats amb la salut. |
|
 |
 |
|
Una de les activitats de la campanya és l’exposició
MARE ÀFRICA. Amb aquesta iniciativa, Farmamundi
aborda la riquesa cultural i la pobresa social que hi ha
a Àfrica, representa el concepte de maternitat que hi ha
al continent i destaca la importància de millorar la
salut maternoinfantil per contribuir a la lluita contra
la pobresa. Per això és imprescindible el compliment
dels objectius de desenvolupament del mil·lenni
relacionats amb la salut:
Objectiu 4: Reduir
en dues terceres parts la mortalitat infantil
d’infants menors de cinc anys.
Objectiu 5: Millorar la salut materna
tot reduint en tres quartes parts la taxa de mortalitat.
Objectiu 6: Combatre el VIH/SIDA, el paludisme i altres
malalties infeccioses aturant-ne la propagació i la
incidència.
Objectiu 8: Fomentar una associació mundial per al
desenvolupament i en cooperació amb les empreses
farmacèutiques, proporcionar accés als medicaments
essencials als països en desenvolupament. |
|
 |
 |
|
L’EXPOSICIÓ
Mare Àfrica
és un recorregut per la cultura africana a través
d’escultures que representen maternitats i plafons
informatius que mostren la realitat de la dona a Àfrica
i la necessitat d’assolir els objectius de
desenvolupament del mil·lenni (ODM) relacionats amb la
salut, en especial els números 4 i 5: “Reduir la
mortalitat infantil” i “Millorar la salut materna”.
L’exposició consta de 70 escultures de fusta i bronze
datades en els segles XII, XIII, XIX i XX. Les figures,
procedents de col·leccionistes d’art, representen la
maternitat africana i, al costat de plafons informatius,
relaten la realitat social i la situació sanitària que
viu el continent, en especial els milions de dones
africanes i la vulnerabilitat d’aquestes davant els
problemes que ocasiona la manca de medicaments i
d’atenció sanitària.
En una primera ullada a les escultures que representen
la maternitat a Àfrica, podem quedar desconcertats per
l’absència d’afecte que sembla mostrar la mare envers el
fill; tanmateix, seria un error fer-ne una interpretació
psicològica i concloure que es tracta d’una desafecció i
una fredor. Sobre elles no es posa una mirada indiferent
sinó una mà sol·lícita. La imatge no és l’espill d’una
relació interpersonal, no ens trobem davant el relat
d’individus concrets sinó davant la representació
idealitzada de la maternitat com a ancestre fundador
d’un llinatge o una divinitat. Si les figures africanes
no representen emocions és solament perquè no ho
necessiten: han estat suscitades per unes emocions i
estan envoltades per aquestes. És el que uneix totes les
mares que hi ha hagut i que hi haurà, més enllà de les
seues diferències. |
|
 |
 |
|
Des d’aquest punt de vista, descendir al detall amb
referències a persones i experiències concretes no
potenciaria el sentit de la figura sinó que, per contra,
l’empobriria tot limitant-lo a temps i llocs
determinats, desviant l’atenció del que veritablement
importa. Precisament per això, l’escultura africana no
persegueix l’ideal de la representació completa,
realista i detallada, sinó el de la concentració
selectiva en els elements simbòlicament essencials: el
pit, el ventre, el melic, el pentinat, les
escarificacions i pintures corporals femenines, més o
menys enfatitzats segons les cultures.
A Àfrica, definir el concepte de maternitat pot resultar
encara més difícil. No oblidem que dins cada ètnia hi ha
clans, subtribus, etc. que, sobre la base de les seues
vivències i adaptació als nous temps, imprimeixen unes
peculiaritats al concepte de maternitat que ens és
impossible o irrealitzable analitzar i entendre.
Així mateix, en els plafons s’exposen els diversos ODM
relacionats amb la salut i les metes per assolir en
cadascun d’ells.
Aquest material es completa amb la reproducció d’un DVD
que explica la situació actual dels quatre objectius de
desenvolupament del mil·lenni relacionats amb la salut.
www.farmamundi.org/lasaludenelmilenio |
|
 |
 |
|
|
|