Eixir de l'Infern . Pintures de Mario Flores
 |
EIXIR DE L’INFERN:
PINTURES DE MARIO FLORES
Del
18 d'abril al 12 de maig de 2005
Sala Oberta - La Nau |
Visita visual |
|
 |
 |
|
Mario Flores Urbán no és un pintor convencional, no és
un pintor normal i corrent, no és un jove que per
inspiració i qualitats es va dedicar a pintar. Mario
Flores ho va fer per fugir d’un infern, perquè els seus
quadres van ser pintats allí. Quadres en el quals
destaca el perfecte realisme i crida l’atenció la
resplendor de la llum i el color intens. Aquests dos
detalls (llum i color) van il·luminar el camí per a
eixir d’aquell terrible malson. |
|
|
|
 |
 |
|
La història de Mario Flores ha sigut ben irreal: un jove
que en la flor de la vida va ser, com va dir Albert
Camus en un manifest contra la pena de mort, “raptat i
tancat en un zulo (de menys de tres metres
quadrats), en un soterrani sense llum natural i amb
l’amenaça constant que l’anaven a matar”. Aquesta
història fa honor a la idea que “la realitat supera a la
ficció”. Tenia 19 anys quan va ser detingut, acusat d’un
crim que és segur que no va cometre. A aquesta edat,
Mario Flores només tenia l’experiència de ser un bon
estudiant i un esportista preolímpic en l’especialitat
de salt de trampolí; estava becat per a entrar a la
universitat i en aquell moment li trenquen la vida, amb
l’acusació d’un homicidi. Qui l’acusa i aconsegueix
incriminar-lo és el principal sospitós de la policia,
que havia convingut amb la fiscalia trobar un cap de
turc que pagara el crim. Els pares de Mario van buscar
un bon advocat i van vendre sa casa per sufragar les
despeses de la defensa. Però una setmana abans del
judici, l’advocat mor i el substitueix el seu ajudant,
que a penes té experiència, i menys encara en assumptes
judicials d’aquesta envergadura. Tot va eixir malament:
el fiscal, que després arribaria a fiscal general de
l’Estat, va aconseguir que Mario Flores fóra condemnat a
mort. D’això fa 20 anys. |
|
 |
 |
|
Mario Flores ha estat en aquell infern 20 anys. Encara
que en l’actualitat a penes en representa 30, ha passat
20 anys en un minúscul habitacle de poc més de dos
metres per un i mig, un espai on pràcticament no podia
pegar-se la volta i estirar-se en un jaç, que a més li
servia de seient. Com va poder resistir i no tornar-se
boig? Això és quasi un miracle. Un condemnat a mort
espanyol i alliberat per l’esforç titànic dels seus
pares i del poble espanyol, Joaquín José Martínez, no
s’ho explica, perquè després de vuit anys en aquella
espera insuportable és molt difícil no caure en la
bogeria. Mario Flores diu: “Mi preparación deportiva de
alta competición, que me enseñó a superar estados
máximos de tensión y dificultad, ha sido uno de los
motivos por los que he podido sobrevivir cuerdo en este
infernal lugar; también el hecho de haberme dedicado
intensamente al estudio de una carrera, a la teología y
sobretodo y finalmente al mucho tiempo dedicado, en los
últimos años, a la pintura.” |
|
 |
 |
|
Així, concisament, ha sigut la vida de Mario al Corredor
de la Mort. Primerament es va dedicar a estudiar
advocacia, a través de la universitat a distància, i va
arribar a completar una diplomatura. En una espècie de
“gabinet legal”, aconsellava en els casos de diversos
condemnats i va aconseguir traure’n quatre del Corredor,
un dels quals va ser posat en llibertat després que
Mario demostrara els errors del judici i declarar-lo un
altre jurat “no culpable”. Però aquesta activitat li és
prohibida, i per no estar inactiu es dedica a estudiar
profundament les religions, cosa que el porta a un estat
místic de coneixement de Déu i de la seua filosofia i a
llegir tots els llibres que cauen a les seues mans, que
li fan elevar l’esperit, fins que en 1992 comença a
pintar. “El mucho tiempo que dedicaba a la pintura me ha
hecho olvidar el lugar en el que me encontraba, pudiendo
huir a través de mis cuadros de este horrible lugar. La
pintura finalmente me ha salvado la vida”, escrivia
Mario fa uns anys, en una entrevista epistolar d’un
periòdic de Màlaga. |
|
 |
 |
|
Vertaderament la pintura li ha salvat la vida, perquè fa
quatre anys, per una casualitat o causalidad (com
diu ell), em va arribar una carta de Mario en què deia
que el seu cas havia sigut comparat, en un reportatge
d’una televisió nord-americana de parla hispana, amb el
de Joaquín José Martínez, que aleshores i amb l’ajuda
dels espanyols anava camí de salvar-se. Mario em
demanava, en un missatge dramàtic: “por favor, salvadme
a mí!”. Com que era pintor, li vaig demanar que
m’enviara els seus quadres per fer exposicions per tot
Espanya i poder donar a conèixer la seua situació, i per
organitzar campanyes de tota mena pel seu alliberament.
Se’n van fer 15, d’exposicions, en dos anys i mig, una
de les quals, i de les més boniques i positives, va ser
ací, a la Universitat de València. Ací, com en altres
llocs, es van fer conferències i xarrades i es van
recollir cartes per demanar a les autoritats
nord-americanes la llibertat per a Mario o un nou
judici, per al qual s’havien aconseguit proves que
demostraven que ell no es trobava en aquell lloc quan es
va cometre l’homicidi, o que se li concedira el perdó
per part del governador d’Illinois, autoritat que estava
a punt d’abandonar el càrrec. El governador va rebre
milers de cartes que li demanaven clemència, cartes que
es recollien en les exposicions (a València en van ser
moltes), en taules informatives que es van instal·lar a
la via pública, en vestíbuls de Correus, en conferències
i taules redones, fins i tot en espectacles musicals,
amb artistes conscienciats contra la crueltat de la pena
de mort. En algunes ciutats, en plens dels ajuntaments i
diputacions, es van aprovar mocions de suport a Mario i
contra aquella infame condemna en general. Des d’un
principi es va crear una associació, Vida y Libertad – Salvad
a Mario Flores, i un reduït grup de persones, a més
d’organitzar tot el que he explicat, vam poder portar el
cas de Mario a Suïssa, on persones humanitàries van
organitzar diverses exposicions i van ajudar intensament
a donar difusió internacional a aquest cas. També va
arribar a molts països a través de distints organismes,
associacions i personalitats que en assabentar-se’n es
van involucrar en la campanya. És significativa la
col·laboració de Joaquín José Martínez i dels seus
pares, que van rebre els pares de Mario quan van venir a
la primera exposició al juliol del 2001, trobada que va
ser molt emocionant. La família Martínez va presentar
moltes vegades les exposicions i va explicar les seues
experiències, cosa que ens va ajudar molt a portar els
nostres esforços per bon camí. |
|
 |
 |
|
Després de 20 anys al Corredor de la Mort, aquell
minúscul i personal infern on estàs marcat cap a una
mort vil, pèrfida i denigrant, a la qual són condemnats
en un alt percentatge innocents, Mario Flores ha
aconseguit avui la llibertat. Mario Flores és avui un
home lliure que vol refer la seua vida, té la intenció
de començar una carrera universitària que no va poder
cursar, en el seu moment, per aquella terrible
experiència, i vol continuar pintant per a tirar
endavant una vida honrada i feliç. Ara se celebra una
nova exposició de Mario a València. Motivats per la
magnífica experiència d’aquella primera, hem tornat a
sol·licitar aquesta possibilitat en agraïment a aquella
ajuda, una ajuda que per la salvació de Mario Flores vam
rebre dels valencians i particularment de la Universitat
de València. Però avui estarem, juntament amb els seus
quadres, amb Mario Flores en persona. Jo us dic el
mateix que va dir una alta autoritat de Màlaga quan el
va conèixer: “només cal veure’l per a saber que és
innocent”. Mario Flores ha eixit de l’infern i està amb
nosaltres. Ha reviscut i vençut a la mort i està amb
nosaltres. Aquesta experiència ens fa comprendre la
importància d’ajudar els altres, perquè tots podem ser,
en una mala ocasió, Mario Flores.
Francisco de Paula García
President de l’associació Vida y Libertad
Pàgina de Mario Flores [+] |
|
 |
 |
|
|
|