Accedir a la pàgina principal de la UniversitatImatge decorativa
Vicerectorat de Cultura

Menors Refugiats: Construint el Futur

Menors Refugiats: Construint el Futur

Del 19 d'octubre al 14 de novembre de 2004

Sala Thesaurus - La Nau

El mandat de l’ACNUR (Alt Comissionat de les Nacions Unides per als Refugiats) va ser instituït el 1951 amb una durada temporal de només tres anys, amb l’esperança d’aconseguir resoldre els problemes dels refugiats d’aquell moment en un temps breu. No obstant això, ja al terme d’aquest primer mandat es va fer necessària una primera renovació per cinc anys. Des d’aleshores l’Assemblea General de les Nacions Unides l’ha anat prorrogant successivament per períodes de cinc anys fins als nostres dies.

En l’actualitat, l’ACNUR es fa càrrec d’un total de 20 milions de persones, entre les quals es troben refugiats, apàtrides, persones la nacionalitat de les quals és objecte de controvèrsia i persones desplaçades a l’interior del seu propi país.

Des del 1951, el treball de l’ACNUR s’ha entès com un esforç conjunt de tots els membres de la comunitat internacional, de manera que, amb l’augment i la diversificació de l’activitat de l’ACNUR, s’han anat reforçant les relacions amb associacions i organitzacions no governamentals.

L’associació Espanya amb ACNUR (Comitè Espanyol de l’ACNUR) és una d’aquestes associacions que dóna suport a la tasca de l’Alt Comissionat al nostre país. Des de la seua creació, la funció principal del Comitè Espanyol de l’ACNUR és dur a terme campanyes de sensibilització social per a fer arribar a la societat espanyola la realitat dels refugiats.

Aquestes iniciatives han obtingut una extraordinària resposta de la societat espanyola, ja que, com es va destacar a Ginebra en la sessió d’obertura del Comitè Executiu de l’ACNUR que va tenir lloc al setembre del 1999, la societat civil espanyola s’ha situat com a quart donant privat de l’ACNUR.

Les campanyes informatives i educatives constitueixen l’eix vertebrador de la tasca de sensibilització de l’associació Espanya amb ACNUR (Comitè Espanyol de l’ACNUR). Una tasca que es complementa amb la realització d’exposicions monogràfiques.

A més de l’escola, hi ha altres àmbits educatius extraescolars que reforcen la formació dels xiquets i joves. Fora del sistema educatiu formal, en el qual uns objectius determinats marquen la pauta del curs, l’existència d’aquests àmbits complementaris ajuda a despertar la curiositat dels xiquets i joves d’una altra manera: a través de la novetat, el canvi d’espai físic d’aprenentatge obri la possibilitat de compartir-los amb persones no vinculades al medi educatiu formal, i això enriqueix també l’intercanvi de reflexions, etc. Les exposicions constitueixen un bon exemple d’aquests àmbits que reforcen la tasca educativa dels centres d’educació formal.

Considerem fonamental explicar i divulgar les causes que generen refugiats (com per exemple l’odi ètnic i racial, que actua com a detonant de fugides massives o individuals). Amb les exposicions monogràfiques es busca fomentar reflexions sobre les causes que originen l’existència de refugiats: en quines situacions socials es poden generar actituds i accions que discriminen, excloguen i amenacen altres persones, fins al punt de convertir-les en refugiats. Fins i tot es vol evitar que, després d’haver trobat asil al país d’acollida, puguen arribar a patir algun tipus de discriminació pel simple fet de la ignorància i la falta d’informació sobre què suposa ser una persona refugiada.

Resulta irònic que mentre moltes actituds discriminatòries s’escampen entre grups d’adolescents i joves, la nostra societat es converteix en una realitat multicultural. Detectem l’absoluta necessitat de potenciar actituds obertes en la infància i la joventut que preparen les generacions futures per a aquesta diversitat cultural i ètnica ja present, per tal d’animar-les a buscar totes les aportacions positives que això comporta.

Les exposicions itinerants constitueixen una de les nostres millors eines de sensibilització, ja que aconsegueixen que els visitants visquen i senten una experiència que els és aliena i distant. Encara que estan dirigides a tots els públics tenen un gran component pedagògic, ja que desperten la curiositat dels xiquets i joves cap a l’entorn dels refugiats i els aproxima a la realitat de l’exili, una realitat del nostre temps en què cada vegada el destí de més xiquets està en joc.

L’experiència del Comitè Espanyol de l’ACNUR ha demostrat que les exposicions representen un bon aparador per a mostrar una altra realitat i un espill en què mirar-se. Amb la intenció d’aprofundir en aquestes possibilitats presentem ara, a la Sala Thesaurus de la Universitat de València,  l’exposició titulada “Menors refugiats: construint el futur”.

S’hi reuneixen les instantànies dels xiquets i joves que han hagut d’abandonar les seues llars per les guerres i la persecució a canvi d’un futur incert, on el llarg termini no existeix i el dia a dia és decisiu a l’hora de donar forma a les seues vides.

En l’àmbit privat, la cobertura informativa i educativa sobre els refugiats és només puntual i, generalment, desenvolupada amb escassos mitjans per associacions i organitzacions no governamentals vinculades a aquest col·lectiu. Quant a cobertura pública, la situació i les necessitats dels refugiats no s’han difós prou. En concret, els xiquets i joves no imaginen la magnitud del problema. La necessitat de posar en marxa activitats de sensibilització social està justificada, ja que hi ha una falta de coneixement de la situació, dels problemes i fins i tot del concepte de refugiat per part de la societat espanyola, en general, i més concretament a qui va dirigit aquest projecte, la societat valenciana i els xiquets i joves, que són el nostre futur.

Encara que tots els refugiats estan exposats a perills, els menors els pateixen amb major freqüència i intensitat.

Les violacions dels drets humans, els conflictes ètnics i religiosos, les guerres civils i les crisis humanitàries, converteixen massa sovint xiquets i adolescents en objectius militars o en soldats per part dels grups armats. Són víctimes de l’explotació i dels abusos sexuals, són sotmesos a treballs forçats i pateixen la separació dels seus familiars.

No satisfer les seues necessitats nutricionals i de salut pot afectar de forma permanent el seu desenvolupament mental i físic. D’altra banda, el fet que els menors no siguen protegits o no se’ls oferisquen àmplies oportunitats d’adquirir la formació adequada per a una vida productiva i autosuficient, farà que els conflictes inevitablement tornen a sorgir.

A pesar que suporten grans sofriments, també mostren una gran capacitat per a superar les seues circumstàncies. Són creatius i enèrgics, i són importants agents per a realitzar canvis constructius entre els seus i en les seues comunitats.

L’ACNUR realitza el seu registre i els dota de documentació, cosa que possibilita que es reunisquen amb els seus familiars, cobreix les seues necessitats psicològiques i socials, combat l’explotació sexual, els abusos i la violència, impulsa la salut reproductiva i la lluita contra la sida, combat el reclutament militar, promou l’educació i la formació i defensa els seus drets, des de la seua supervivència —salut i nutrició— fins a la creació d’oportunitats perquè tinguen ingressos.

Així mateix, l’ACNUR desplega accions per a millorar la seua autoestima permetent-los que expressen i desenvolupen les seues capacitats, la seua creativitat, la seua força emprenedora i el seu valor. L’agència realitza també campanyes de sensibilització sobre els drets de les dones i les xiquetes, la igualtat entre els sexes i la completa participació d’aquestes en les activitats de la comunitat.

El desenvolupament de l’activitat es divideix en dues parts:

1.      Visita guiada de l’exposició

2.      Tallers de sensibilització

1. Visita guiada de l’exposició

La visita guiada es realitzarà amb els xiquets i les xiquetes que visiten l’exposició. Els adults que la visiten podran fer-ho lliurement, i comptaran amb el suport de la persona responsable de la mostra amb el fi obtenir una major i més completa informació.

L’exposició “Menors refugiats: construint el futur” està composta per 54 fotografies en què es reflecteix com es viu un dia en un camp de refugiats, inclosos diferents tipus d’activitats: anar a buscar llenya i aigua, escola, construcció de cabanyes, atenció a algun membre de la família, reunions de la comunitat, moments de joc, tallers d’artesania, treballar la terra, cuinar, etc. Les tasques i activitats conformen quatre grups temàtics en què es divideix l’exposició: la vida del camp i el treball diari, l’estudi, la capacitació professional i l’oci i les relacions humanes.

Les fotografies estan acompanyades de panells i rètols amb testimonis que constitueixen el millor vehicle per a comprendre què significa ser refugiat.

En dues fotografies de cada grup s’inclou un diagrama en el qual es compara què fa un refugiat a una determinada hora i què fa un menor espanyol en la mateixa franja horària (en total hi ha 8 diagrames).

En set fotos s’instal·la un objecte real relacionat amb l’activitat que fan en aquella fotografia (per exemple, si està agafant aigua, un bidó; cuinant, una cassola; llegint, un llibre usat, etc.).

2. Tallers de sensibilització

Després de la visita guiada de l’exposició es realitzen tallers plàstics. En aquests tallers es pretén donar a conèixer qui són els refugiats, sota quines condicions s’adquireix aquesta condició i qui els ajuda. Es pretén també conèixer les inquietuds i aspiracions dels menors que viuen aquesta situació i intentar implicar-nos en els seus problemes imaginant que compartim part de la nostra vida amb ells.

Els xiquets i xiquetes, a més, poden plasmar les seues impressions, idees i sentiments a través de les pròpies contribucions creatives utilitzant murals a la paret, dibuixos amb ceres, narracions o plastilina.

Durant la visita guiada, les mateixes aportacions dels visitants (sobretot menors) que participen al taller complementaran el desenvolupament de l’exposició.

L’objectiu bàsic dels tallers és oferir als participants dels distints col·legis un espai on concretar de forma creativa, a través d’activitats plàstiques, els sentiments i les idees que l’exposició haja provocat en ells. Afavorim així una millor comprensió i elaboració, i alhora això ens serveix a nosaltres, els organitzadors de l’exposició, per a valorar l’eficàcia de la nostra tasca d’informació i sensibilització. Amb aquesta finalitat es proposen diferents activitats per a treballar alternativament durant l’hora i mitja que dura aquest espai per a cada grup de 15 a 20 persones.

La campanya educativa sobre menors refugiats titulada “La xicoteta Carlota i els joves refugiats” començarà a València el pròxim dia 26 d’octubre amb la inauguració de l’exposició sobre joves refugiats, a la sala d’exposicions Thesaurus de La Nau, i hi serà fins al pròxim 14 de novembre.

 


 

Més informació: cultura@uv.es