Mestres de l'Art en el Cartell
 |
Mestres
de l'Art en el Cartell
Del 29 de setembre al 24 de desembre
de 2005
Sala Thesaurus i Sala Martínez
Guerricabeitita - La Nau
Sala de la Muralla - C. M. Rector
Peset
MUVIM
Horari: de dimarts a dissabte de 10 a 13.30 hores i de 16 a 20 hores. Diumenge de
10 a 14 hores. ENTRADA LLIURE |
|
|
|
Visita visual |
La col·lecció de José Luis Rupérez
constitueix un conjunt de bells i interessants cartells
que aspira a ser entesa com un mapa de les relacions
entre l’art i la publicitat gràfica, entre la pulsió de
la bellesa i les contingències d’allò funcional al llarg
de més d’un segle d’art al carrer elaborat per
autors internacionals de primera fila. |
|

Richard Avedon
John Lennon, 1967 |
|
Produïda i organitzada per l’Obra Social
de la Caja de Ahorros del Mediterráneo, l’exposició
«Mestres de l’art en el cartell», que es presenta en
diferents espais expositius del MUVIM i de la
Universitat de València, comença amb alguns affiches
del final del segle
xix,
l’anomenada edat d’or del cartell (Toulouse-Lautrec,
Chéret, Steinlen, Mucha, Beardsley, Hardy, Bonnard,
Riquer, Casas...) i acaba ahir mateix (Gordillo,
Barceló, Mariné...), tot abraçant diferents períodes i
circumstàncies a través d’uns 175 cartells elaborats per
quasi un nombre semblant d’artistes, cosa que permet
entendre bé els grans moments de l’art contemporani i la
seua relació amb els moviments artístics (art nouveau,
cubisme, déco, surrealisme, pop-art...). Un dels
conceptes expositius incideix en el que es coneix com
affiche d’artiste; cartells en què, més enllà de la
seua funció publicitària, destaca el prestigi atorgat
per un autor de renom no necessàriament relacionat amb
la comunicació gràfica, però amb la qual estableix una
fructífera relació (Picasso, Braque, Matisse, Dufy,
Chagall, Delaunay, Léger, Dalí, Calder, Lichtenstein,
Rauschenberg, Wesselman, Chillida, Tàpies, Saura, Arroyo...)
o hi influeix clarament (Magritte, Warhol, Hockney...). |
|
|
|
|
Aquesta mostra de cartells té entre els
seus objectius convertir-se en una història de l’art
contemporani dibuixada en pedres litogràfiques, en
pantalles de serigrafia i altres procediments
d’estampació, per artistes de primer ordre fascinats per
la difusió de les seues imatges mitjançant un suport tan
efímer com el paper. També recull l’obra de cartellistes
en sentit estricte, la d’aquells que van exercir
l’activitat gràfica i publicitària com una cosa
important i fins i tot primordial, amb una creativitat i
un sentit artístic tan desbordant que la seua obra ha
transcendit les inicials funcions persuasives –sobretot
en el cas de la publicitat comercial– i s’ha convertit
també en un referent fonamental de l’art i del disseny
del segle xx
(Cappiello, Cassandre, Carlu, Colin, Loupot, Penagos,
Ribas, Renau, Savignac, Prieto, Lenica, Folon, Glaser...).
Davant la qualitat dels cartells i els
seus autors, sembla difícil emprendre una síntesi
d’aquests materials, no sols ja des del punt de vista
crític sinó fins i tot des de les mínimes exigències
didàctiques d’una exposició adreçada a un ampli públic
cada vegada més interessat per l’expressió gràfica i
artística. Entre els diversos objectius d’aquesta mostra
no s’ha d’oblidar que es proposa transmetre una part de
la passió que el col·leccionista ha dipositat tant en la
recerca i l’adquisició, com en la restauració d’aquestes
obres impreses sobre un suport tan delicat com el paper.
Tot perquè l’espectacle que abans es trobava als carrers
ara arribe amb la seua afirmació d’optimisme, la
seua potència visual i la seua imaginació a la nostra
mirada agraïda.
Aquesta mostra es presenta a La Nau
(sales Tesaurus i Donació Martínez Guerricabeitia), el
Col·legi Major Rector Peset (Sala de la Muralla) i el
MUVIM. |
|
|
|
Al MUVIM es presenta la secció
dedicada a l’art nouveau de la Col·lecció José
Luis Rupérez. Es tracta d’una selecció d’obres inscrites
en l’art nouveau i realitzades per destacats
pioners de l’art gràfic: Jules Chéret, Maurice Tamagno,
Pierre Puvis de Chavannes, Pierre Bonnard,
Théophile-Alexandre Steintein, Alphonse Mucha, Dudley
Hardy, Aubrey Beardsley, Miquel Utrillo, Alexandre de
Riquer, Arturo Ballester, Leonetto Capiello i Adrià
Gual, entre d’altres. Tots ells prolonguen la ruptura
amb tot l’art anterior –que subratllaria el cubisme. I
anunciarien, com en el cas de Kasimir Malevich i Oskar
Kokoscha –també presents en la selecció–, les noves
propostes d’avantguarda que es refermarien després de la
Primera Guerra Mundial. |
|

Sonia Delaunay
Fête de l'Humanité. Les Peintres et l'Art du Livre,
1970 |
|
Al Col·legi Major Rector Peset
s’ofereix una selecció de cartells –procedents de la
Col·lecció José Luis Rupérez– relacionats amb els
corrents d’avantguarda i amb l’art publicitari que va
derivar dels seus plantejaments gràfics. Es tracta
d’obres, realitzades en el període d’entreguerres, quan
es va intentar conciliar la figuració amb l’abstracció
geomètrica derivada del cubisme i amb la tipografia
innovadora; una fórmula que, en certa manera, va ser un
dels intents més seriosos per portar l’art modern al
gran públic. Com s’ha escrit, en aquesta època, la de la
mecanització del disseny, el cartell es va convertir en
«una màquina d’anunciar», en part de l’espectacle visual
i sonor que van oferir les principals capitals del món.
Es pot dir que, també en aquest moment, va començar a
perfilar-se la figura i les funcions del dissenyador. Un
d’ells, Cassandre, va escriure sobre això: «La pintura
és un fi en si mateixa. El cartell és només un mitjà per
a un fi, un mitjà de comunicació entre el comerciant i
el públic, una cosa així com el telègraf. El dissenyador
de cartells té el mateix paper que el funcionari de
telègrafs: ell no inicia les notícies, simplement les
transmet». |
|
|
|
|
|
|
A La Nau (sales Tesaurus i Donació
Martínez Guerricabeitia) es presenten cartells
produïts des de l’inici de la Segona Guerra Mundial fins
a l’actualitat. Són obres –també procedents de la
Col·lecció José Luis Rupérez– que abracen un ampli i
complex període de la història del cartell. És a dir,
des de l’instant en què la imatge sobre el paper es va
veure obligada, per les circumstàncies de la contesa, a
deixar a un costat la publicitat de consum, per a
centrar-se a alertar i aconsellar el personal civil,
fins a les últimes tendències molt relacionades amb les
formulacions de l’art contemporani. Després del
conflicte bèl·lic mundial –que va destrossar la utopia
de les avantguardes–, l’art gràfic va tornar a incidir,
de manera ostensible en els anys cinquanta, en
l’entramat comercial. En conseqüència, aquest canvi de
clima va transformar al seu torn el llenguatge gràfic i
es van utilitzar estils figuratius de caràcter
caricaturesc en moltes ocasions. Al marge d’aquest art
comercial es van revitalitzar a poc a poc, notablement a
partir dels anys seixanta, les propostes relacionades
amb les tendències plàstiques renovadores, sobretot amb
el pop-art, un corrent internacional que, encara
avui, deixa sentir la seua influència. També va
ressorgir el disseny gràfic compromès políticament que
en alguns moments –com la guerra de Vietnam o el Maig
del 68– va subratllar la seua presència. En les últimes
dècades, l’univers del cartell gravita al voltant de les
formulacions d’altres vessants artístics, en els quals
la fotografia i els nous tractaments tecnològics de la
imatge tenen una poderosa presència. |
|

David Hockney
Parade. Metropolitan Opera N.Y., 1981 |
|
|
|