Joies de la Miniatura Medieval
Joies de la Miniatura Medieval
Del 18 al 28 de setembre de 2008
Sala Oberta - La Nau
Horari: de dilluns a dissabte de 10 a 20 hores. Diumenge
i festius de
10 a 14 hores. ENTRADA LLIURE |
|
Amb la col.laboració de M. Moleiro Editor |

Atles Vallard,
1547
Original conservat a The Huntington Library, San Marino
(Califòrnia)
Compost per 68 pàgines i enquadernat en pell roja
estampada en or.
Probablement realitzat prop de Dieppe (França) per un
cartògraf portuguès, o basat en un prototip portuguès,
aquest atles mundial conté 15 cartes nàutiques ricament
il·lustrades, a més d’informació nàutica, taules de
declinacions, etc… El seu primer propietari conegut va
ser Nicolas Vallard, de Dieppe.
A més dels traçats i els continguts geogràfics clarament
portuguesos, l’atles deixa veure la mà d’un il·luminador
professional, sens dubte francès o flamenc, que va
pintar extraordinàries imatges del nivell de l’Atles
Miller.
En aquest atles anònim figura una sèrie de bellíssimes
escenes que representen poblacions exòtiques
extraeuropees, episodis del procés de colonització, etc…
Un exemple de les escenes d’aquest tipus és la dels
colons francesos de Roberval, el 1542-1543, al Canadà
descobert feia poc per Jacques Cartier el 1534-1536 i el
1541. |
|
L’OBRA DE M. MOLEIRO EDITOR
M. Moleiro Editor és l’editorial més prestigiosa del món
especialitzada a reproduir còdexs, mapes i manuscrits
il·luminats únics, veritables obres mestres realitzades
entre els segles
viii i xvi.
Es tracta de còdexs singulars, no solament per la gran
bellesa de les seues il·lustracions sinó també per la
seua importància històrica i científica. Els còdexs
triats són testimoni d’un temps passat en què el llibre,
objecte apreciat i exclusiu, tenia una altra dimensió.
Finançats per emperadors i reis, la seua realització
s’encarrega als pintors més prestigiosos de l’època, que
deixen entre les seues pàgines una mostra del seu art.
Les tècniques utilitzades en l’obra de M. Moleiro
Editor, combinades amb la saviesa i l’artesania de
l’ofici, tenen com a resultat unes reproduccions fidels
a l’original en el més mínim detall. Enquadernats en
pell adobada amb els mètodes d’antany i editats sobre un
paper especial fabricat a mà, amb el mateix tacte, gruix
i olor que el pergamí original, aquests còdexs
reprodueixen tots els matisos de les pintures, el
pergamí, ors, plates... raó per la qual podem afirmar
que un còdex de M. Moleiro Editor és un
quasioriginal. Aquestes edicions són, en
realitat, originals nous a penes distingibles dels que
van tenir a les mans reis i emperadors.
Les edicions són úniques i irrepetibles, limitades
rigorosament a 987 exemplars numerats i autentificats
degudament, un per un, amb acta notarial que dóna fe de
la seua exclusivitat.
Per poder entendre i apreciar l’obra en la seua
totalitat, cada quasioriginal va
acompanyat d’un volum d’estudis que recull una
col·lecció d’assaigs escrits per especialistes
internacionals, que n’analitzen els aspectes més
rellevants.
L’EXPOSICIÓ
Fins al pròxim dia 28 de setembre, la Sala Oberta del
Centre Cultural La Nau, de la Universitat de València
alberga l’exposició “Joies de la miniatura medieval”.
Es presenten més de 30 obres quasioriginals,
fidels reproduccions de còdexs que han sobreviscut al
pas del temps i que es conserven a les biblioteques més
importants del món: Bibliothèque nationale de France,
Biblioteca Nacional, British Library, Biblioteca
Casanetense, Biblioteca Nazionale Marciana, Biblioteca
Nacional de Rússia, Pierpont Morgan Library, etc.
Entre les obres presentades en aquesta exposició es
destaquen aquests títols de diverses temàtiques: |

Llibre de La Felicitat, c. 1582.
Original conservat a la Bibliothèque nationale de
France, París.
Encarregat per ordre del mateix soldà i califa Murat III
(el retrat del qual figura en el f. 8v), aquest luxós
còdex és una compilació de diversos tractats d’índole
científica i astrològica: pronòstics per als nascuts
sota cadascun dels dotze signes del zodíac, il·lustrats
amb esplèndides miniatures, pronòstics per a les
diverses situacions de l’ésser humà segons la conjunció
dels planetes, unes taules de concordances fisonòmiques,
taules per a la correcta interpretació dels somnis i un
extens capítol sobre endevinació amb què cadascú pot
pronosticar la seua sort.
El món oriental es desplega davant els nostres ulls en
cada miniatura: personatges misteriosos amb estranys
posats, exòtiques vestidures de vistosos colors, luxoses
mansions i sumptuosos palaus, els banys de Tiberíades,
l’Església de les Donzelles, la mesquita dels Omeies de
Damasc... |
|

Biblia de San Luis
Original conservat a la Catedral Primada de Toledo.
3 volums, 1.230 pàgines. El tresor bibliogràfic més
important del cristianisme. Realitzada entre el 1226 i
el 1234, a París, per a l’educació del rei Lluís, per
encàrrec de sa mare: Blanca de Castella. 4.887 medallons
il·luminats amb escenes de la història bíblica. Una joia
de tan alt valor que Alfons X el Savi va considerar
digna només de reis. |
|

Saltiri glossat,
s. xiii/xiv
Original conservat a la Bibliothèque nationale de
France, París.
El text, disposat en tres columnes, conté les versions
hebraica, romana i gal·licana dels salms. La
il·lustració del manuscrit va ser realitzada en dues
èpoques distintes: Canterbury, c. 1200, Catalunya, c.
1340, obra del mestre Ferrer Bassa. Amb 356 pàgines i
més de 140 fascinants miniatures enriquides amb or.
|
|

Tacuinum Sanitatis
Original conservat a la Bibliothèque nationale de
France, París.
A la darreria de l’edat mitjana, prínceps i poderosos
aprenien les regles de salut i higiene de la medicina
racional en el Tacuinum Sanitatis, un tractat
sobre el benestar i la salut molt difós durant els
segles xiv
i xv.
El tractat va ser escrit originàriament per Ibn Butlān,
conegut a Occident per
Elluchasen Elimithar,
metge cristià nascut a Bagdad i mort el 1068. Proposa
sis elements necessaris per al manteniment quotidià de
la salut: el menjar i la beguda, l’aire i l’ambient, el
moviment i el repòs, el son i la vigília, les secrecions
i les excrecions dels humors, els moviments o els
afectes de l’ànim (l’alegria, la ira, la vergonya...).
Per a Ibn Butlān, les malalties sorgeixen de l’alteració
en l’equilibri d’algun d’aquests elements, per la qual
cosa aconsella la vida en harmonia amb la natura per
conservar o recuperar la salut. |
|

Apocalipsi 1313
Original conservat a la Bibliothèque nationale de
France, París.
Signat i datat el 1313 pel seu il·luminador, Colin
Chadewe, aquest apocalipsi és una creació única, ja que
sembla dissenyat per satisfer les exigents demandes del
seu poderdant. El manuscrit conté un conjunt d’imatges
excepcional, tant per la seua abundància com per la
qualitat de la tècnica pictòrica. Aquest còdex reuneix
el cicle iconogràfic del llibre de l’Apocalipsi més
extens de l’edat mitjana. |
|
CONFERÈNCIA INAUGURAL
Amb motiu de la inauguració, el 18 de setembre, a les 19
hores, tindrà lloc la conferència, “L’art de la
il·luminació en els còdexs miniats” a cura del Dr.
Felipe Vicente Garín Llompart, catedràtic d’Història de
l’Art de la Universitat Politècnica de València i
director honorari del Museo del Prado. |
|

Mapamundi Català |
|

Atles Miller
planisferi |
|

Llibre
Hores Lluís d'Orleans |
|

Apocalipsi Flamenc |
|

Cantar de cantares |
|
|
|
|