Accedir a la pàgina principal de la UniversitatImatge decorativa
Vicerectorat de Cultura

Joies de la Miniatura Medieval

Joies de la Miniatura Medieval
 

Del 18 al 28 de setembre de 2008
 

Sala Oberta - La Nau

 

Horari: de dilluns a dissabte de 10 a 20 hores. Diumenge i festius de 10 a 14 hores. ENTRADA LLIURE

 

Amb la col.laboració de M. Moleiro Editor

Atles Vallard, 1547

Original conservat a The Huntington Library, San Marino (Califòrnia)

Compost per 68 pàgines i enquadernat en pell roja estampada en or.

Probablement realitzat prop de Dieppe (França) per un cartògraf portuguès, o basat en un prototip portuguès, aquest atles mundial conté 15 cartes nàutiques ricament il·lustrades, a més d’informació nàutica, taules de declinacions, etc… El seu primer propietari conegut va ser Nicolas Vallard, de Dieppe.

A més dels traçats i els continguts geogràfics clarament portuguesos, l’atles deixa veure la mà d’un il·luminador professional, sens dubte francès o flamenc, que va pintar extraordinàries imatges del nivell de l’Atles Miller.

En aquest atles anònim figura una sèrie de bellíssimes escenes que representen poblacions exòtiques extraeuropees, episodis del procés de colonització, etc… Un exemple de les escenes d’aquest tipus és la dels colons francesos de Roberval, el 1542-1543, al Canadà descobert feia poc per Jacques Cartier el 1534-1536 i el 1541.

 

L’OBRA DE M. MOLEIRO EDITOR

M. Moleiro Editor és l’editorial més prestigiosa del món especialitzada a reproduir còdexs, mapes i manuscrits il·luminats únics, veritables obres mestres realitzades entre els segles viii i xvi.

Es tracta de còdexs singulars, no solament per la gran bellesa de les seues il·lustracions sinó també per la seua importància històrica i científica. Els còdexs triats són testimoni d’un temps passat en què el llibre, objecte apreciat i exclusiu, tenia una altra dimensió. Finançats per emperadors i reis, la seua realització s’encarrega als pintors més prestigiosos de l’època, que deixen entre les seues pàgines una mostra del seu art.

Les tècniques utilitzades en l’obra de M. Moleiro Editor, combinades amb la saviesa i l’artesania de l’ofici, tenen com a resultat unes reproduccions fidels a l’original en el més mínim detall. Enquadernats en pell adobada amb els mètodes d’antany i editats sobre un paper especial fabricat a mà, amb el mateix tacte, gruix i olor que el pergamí original, aquests còdexs reprodueixen tots els matisos de les pintures, el pergamí, ors, plates... raó per la qual podem afirmar que un còdex de M. Moleiro Editor és un quasioriginal. Aquestes edicions són, en realitat, originals nous a penes distingibles dels que van tenir a les mans reis i emperadors.

Les edicions són úniques i irrepetibles, limitades rigorosament a 987 exemplars numerats i autentificats degudament, un per un, amb acta notarial que dóna fe de la seua exclusivitat.

Per poder entendre i apreciar l’obra en la seua totalitat, cada quasioriginal va acompanyat d’un volum d’estudis que recull una col·lecció d’assaigs escrits per especialistes internacionals, que n’analitzen els aspectes més rellevants.

L’EXPOSICIÓ

Fins al pròxim dia 28 de setembre, la Sala Oberta del Centre Cultural La Nau, de la Universitat de València alberga l’exposició “Joies de la miniatura medieval”.

Es presenten més de 30 obres quasioriginals, fidels reproduccions de còdexs que han sobreviscut al pas del temps i que es conserven a les biblioteques més importants del món: Bibliothèque nationale de France, Biblioteca Nacional, British Library, Biblioteca Casanetense, Biblioteca Nazionale Marciana, Biblioteca Nacional de Rússia, Pierpont Morgan Library, etc.

Entre les obres presentades en aquesta exposició es destaquen aquests títols de diverses temàtiques:

Llibre de La Felicitat, c. 1582.

Original conservat a la Bibliothèque nationale de France, París.

Encarregat per ordre del mateix soldà i califa Murat III (el retrat del qual figura en el f. 8v), aquest luxós còdex és una compilació de diversos tractats d’índole científica i astrològica: pronòstics per als nascuts sota cadascun dels dotze signes del zodíac, il·lustrats amb esplèndides miniatures, pronòstics per a les diverses situacions de l’ésser humà segons la conjunció dels planetes, unes taules de concordances fisonòmiques, taules per a la correcta interpretació dels somnis i un extens capítol sobre endevinació amb què cadascú pot pronosticar la seua sort.

El món oriental es desplega davant els nostres ulls en cada miniatura: personatges misteriosos amb estranys posats, exòtiques vestidures de vistosos colors, luxoses mansions i sumptuosos palaus, els banys de Tiberíades, l’Església de les Donzelles, la mesquita dels Omeies de Damasc...

 

Biblia de San Luis

Original conservat a la Catedral Primada de Toledo.

3 volums, 1.230 pàgines. El tresor bibliogràfic més important del cristianisme. Realitzada entre el 1226 i el 1234, a París, per a l’educació del rei Lluís, per encàrrec de sa mare: Blanca de Castella. 4.887 medallons il·luminats amb escenes de la història bíblica. Una joia de tan alt valor que Alfons X el Savi va considerar digna només de reis.

 

Saltiri glossat, s. xiii/xiv

Original conservat a la Bibliothèque nationale de France, París.

El text, disposat en tres columnes, conté les versions hebraica, romana i gal·licana dels salms. La il·lustració del manuscrit va ser realitzada en dues èpoques distintes: Canterbury, c. 1200, Catalunya, c. 1340, obra del mestre Ferrer Bassa. Amb 356 pàgines i més de 140 fascinants miniatures enriquides amb or.

 

Tacuinum Sanitatis

Original conservat a la Bibliothèque nationale de France, París.

A la darreria de l’edat mitjana, prínceps i poderosos aprenien les regles de salut i higiene de la medicina racional en el Tacuinum Sanitatis, un tractat sobre el benestar i la salut molt difós durant els segles xiv i xv.

El tractat va ser escrit originàriament per Ibn Butlān, conegut a Occident per Elluchasen Elimithar, metge cristià nascut a Bagdad i mort el 1068. Proposa sis elements necessaris per al manteniment quotidià de la salut: el menjar i la beguda, l’aire i l’ambient, el moviment i el repòs, el son i la vigília, les secrecions i les excrecions dels humors, els moviments o els afectes de l’ànim (l’alegria, la ira, la vergonya...). Per a Ibn Butlān, les malalties sorgeixen de l’alteració en l’equilibri d’algun d’aquests elements, per la qual cosa aconsella la vida en harmonia amb la natura per conservar o recuperar la salut.

 

Apocalipsi 1313

Original conservat a la Bibliothèque nationale de France, París.

Signat i datat el 1313 pel seu il·luminador, Colin Chadewe, aquest apocalipsi és una creació única, ja que sembla dissenyat per satisfer les exigents demandes del seu poderdant. El manuscrit conté un conjunt d’imatges excepcional, tant per la seua abundància com per la qualitat de la tècnica pictòrica. Aquest còdex reuneix el cicle iconogràfic del llibre de l’Apocalipsi més extens de l’edat mitjana.

 

CONFERÈNCIA INAUGURAL

Amb motiu de la inauguració, el 18 de setembre, a les 19 hores, tindrà lloc la conferència, “L’art de la il·luminació en els còdexs miniats” a cura del Dr. Felipe Vicente Garín Llompart, catedràtic d’Història de l’Art de la Universitat Politècnica de València  i director honorari del Museo del Prado.

 

Mapamundi Català

 

Atles Miller planisferi

 

Llibre Hores Lluís d'Orleans

 

Apocalipsi Flamenc

 

Cantar de cantares

 

 


 

Més informació: cultura@uv.es