Naugrafi del temps
Naufragi
del temps.
Josep Piera i FV
Nogueroles
Del 21 d’octubre al 23 de novembre de
2008
Sala Oberta - La Nau
Horari: de dilluns a dissabte de 10 a 20 hores. Diumenge
i festius de
10 a 14 hores. ENTRADA LLIURE |
|
|
|
Una de les tasques essencials de la nostra universitat és
honorar les persones que han contribuït a la difusió de
la cultura i la llengua del nostre país. La literatura
ha estat en anys de silenci i de persecució pràcticament
l’únic clos on tot semblava surar en una plàcida
normalitat. Des de la recuperació de les llibertats
democràtiques, la literatura ha anat ocupant els espais
de la comunicació, el plaer estètic i el coneixement
semblants als de qualsevol altre país modern. Però
encara queda molt camí per recórrer perquè aquesta
literatura siga rebuda i percebuda com a plenament
normal i que els escriptors vencen una mena
d’invisibilitat en què sovint són relegats.
Josep Piera (Beniopa, 1947) és un escriptor amb una obra
densa, plural, reconeguda. Piera ha treballat, com va
dir un altre poeta, per llegar-nos els mots. I des del
primer moment s’entossudí per viure, com a escriptor,
per aquesta normalitat, malgrat que les condicions no
sempre han estat favorables. El poeta i escriptor Josep
Piera, l’obra literària del qual és una de les més
brillants i tenaces de la nostra literatura, mereixia ja
un reconeixement públic i col·lectiu, que s’ha
materialitzat en un homenatge que se celebra en aquest
any de 2008. Aquesta exposició Naufragi del temps. FV
Nogueroles llegeix Josep Piera forma part d’aquest
homenatge organitza per la Universitat de València. |
|
|
|
|
El
pintor FV Nogueroles (Gandia, 1965), en efecte, en un
gest de generositat, s’ha arriscat a realitzar una
interpretació per mitjà dels pinzells de l’obra i de
l’escriptor Josep Piera. El resultat és l’exposició
Naufragi del temps. FV Nogueroles llegeix Josep Piera
que per primera vegada s’obrirà al públic a la Sala
Oberta de La Nau de la Universitat de València. La
voluntat exemplar, la dedicació i les qualitats
artístiques de FV en són un bon auguri.
Els dictats de Josep Piera han fructificat de manera ben
espectacular amb els pinzells de Nogueroles. Aquesta, és
clar, és una altra forma de salvar els enderrocs, les
borrumballes, bocins i sensacions del naufragi del
temps. “Cadascú ha de pintar com cadascú és” deia
Juan Gris; “cascú és cascú” diu al seu torn Piera. I
aquesta exposició té la profunda originalitat de mostrar
l’obra de dos poderosos intèrprets del pas del temps, on
els records són matèria d’art. |
|
|
|
|
Perfil de Francesc Vicenç Nogueroles
Francesc Vicenç Nogueroles i Peiró va nàixer a Gandia
l’any 1965. De família dedicada a la indústria
alimentària, fins al batxillerat estudia a la mateixa
ciutat. Al mateix temps ajuda a l’empresa familiar. Els
estudis superiors els comença a València, on compagina
les pràctiques al taller de l’escultor José Esteve Edo
amb l’ensenyament a la branca de pintura. A Sevilla
acaba d’estudiar Belles Arts en l’especialitat de
Conservació i Restauració.
Des de ben jove és un lector compulsiu i s’interessa en
especial per la pintura. A pesar de ser poc procliu a
competir, durant els estudis obté el primer accèssit al
III Concurs-Beca Nuevo Centro, València, 1986. L’any
següent, després d’una campanya de pràctiques a
Guadalupe (Càceres), decideix traslladar-se a Sevilla
per continuar els estudis de restauració. Un cop
llicenciat, malgrat que els ingressos provindran dels
treballs de conservació i de restauració, d’encàrrecs
privats i d’intervencions en imatges religioses, l’any
1991, per higiene, reprén intensament l’activitat
pictòrica. És seleccionat a diferents concursos
estatals, com els itinerants XXX Salón Nacional de
Pintura CAM - Fundación Cultural, Comunitat Murciana,
1993, i la II Biennal de Pintura Pascual Tomás,
Comunitat Valenciana, 1993. Obté en 1994 el Premi
ELCOGAS, al XLV Salón de Arte Ciudad de Puertollano.
Aleshores encetarà un seguit d’exposicions col·lectives
entre les quals cal destacar
«Fresca
mirada»,
Claustre de Sant Roc, Gandia, 1994 i 1995;
«Entre el Cel i la Terra»,
Banys Àrabs, Girona, 1998; IV Exposició de Pintura
Unicef, Sala Ibercaja, València, 1998; i
«Codices Pacis»,
Art Galerie N, Munic, 2000. La primera exposició
individual, simultània, és a final de 1994, al Palau,
Terrateig, i a l’Auditòrium de Palma de Mallorca. A
«Ca(u)sa
abandonada. Objectes», Oliva, 1998, qüestiona la cosificació de l’obra d’art. La
primera no-exposició, on s’anul·la el possible paper de
l’artista
«divo»,
és també al Palau, Terrateig, 2001. |
|
|
|
|
L’afecció a la literatura i la realització d’obres
basades en els textos és una constant en la trajectòria
de FV Nogueroles. En la seua obra, fins ara es podrien
destacar tres tipus de pintures: les inspirades en les
cultures de la Mediterrània, les basades en obres
literàries de personatges històrics o de ficció i les
que fan referència al seu món més introspectiu i
intimista. En el primer grup, caldria destacar la sèrie
Signes de la Mediterrània.
En el segon, cal ressenyar les presentades a col·lectives com «Arts
plàstiques a la Safor. VIè Centenari d’Ausiàs March»,
Beniarjó, 1997, l’«Homenatge a Joan M. Monjo», Gandia,
2007, la individual sobre El petit príncep,
Llotja del Tint, Banyoles, 1997, i la sèrie en la qual
treballa des de 1999: Fahrenheit 451. Així mateix,
del tercer grup destaca Quaderns del Molí, Sala
Expocambra, Girona, 2000; i els paisatges i les marines
de l’Empordà, 2002.
Per entendre la seua trajectòria personal, l’any 1996
surt de la Safor, es desplaça a Cambrils, Alp i
Figueres, on viu des del 1998. L’any 2001, encara que
manté l’estudi figuerenc, se’n va a viure Barcelona. El
fet de viatjar en tren cap a l’estudi li permet
aprofitar els trajectes per omplir quaderns amb les
imatges que li suggereixen textos com Fahrenheit 451
o El Vaixell de Genseric. Viatger en el sentit
autèntic de la paraula, les ciutats com Florència,
Londres o Roma, o només una escapada al MNAC de
Barcelona, basten per aprendre dels antics quelcom més
sobre el tractament de la imatge i del color.
Tal com manté la il·lusió per la pintura, manté el gust
per la lectura i segueix des de Barcelona els autors
que, com Josep Piera, escriuen des de la Safor. Així
arribem a Puta postguerra, Barcelona, 2007; el
text sobre el qual FV Nogueroles ha estat treballant en
els últims temps. |
|
|
|
|
Perfil de Josep Piera
Josep Piera i Rubio va nàixer a Beniopa (actual barri
incorporat a Gandia) l’any 1947. De família dedicada al
comerç d’hortalisses, fa els primers estudis a les
Escolàpies de Gandia i el batxillerat elemental als
Escolapis de la mateixa ciutat. Després d’un període
treballant amb son pare, fa el servei militar a
Valladolid i Mallorca. A cavall entre València i Gandia,
acaba d’estudiar Magisteri.
Des de ben jove s’interessa per la literatura,
especialment per la poesia, i comença a publicar en
castellà: Áve Fénix, Màlaga, 1971, i Qasida,
València, 1972. Amb Natanael guanya el premi
Ausiàs March de Gandia l’any 1973.
Tot seguit, comença el procés de canvi de llengua i ja
el 1976 publica el poemari Renou: la pluja ascla els
estels: Renou, València, que encetarà una prolongada
relació de títols, entre els quals podríem destacar
El somriure de l’herba, Barcelona, 1980 (Premi
Carles Riba 1979), i la recopilació Dictats d’amors
(poesia 1971-1991), Barcelona, 1991. La recerca del
passat poètic de les terres valencianes dóna com a fruit
una sèrie d’antologies sobre poetes arabigovalencians i
una culminació d’aquell treball en l’assaig El
paradís de les paraules, Barcelona, 1995 (Premi
Josep Vallverdú 1994). |
|
|
|
|
Per altra part, Piera s’ha dedicat a la prosa des de ben
jove. Tot i que inicia aquesta tasca amb una novel·la,
Rondalla del retorn, València, 1978 (Premi
Andròmina 1977), la seua obra en prosa es podria dividir
en tres grups: els viatges per la Mediterrània, les
biografies literàries i divulgatives dels nostres grans
personatges i l’autobiografia. En el primer grup,
caldria destacar El Cingle Verd, Barcelona, 1981
(Premi Josep Pla 1981); Estiu grec, Barcelona,
1985; Un bellíssim cadàver barroc, Barcelona,
1987 (Premi Sant Joan 1996); i Seduccions de
Marràqueix, Barcelona, 1996.
En el segon grup, cal ressenyar Jo sóc aquest que em
dic Ausiàs March (biografia), Barcelona, 2001, i la
biografia de sant Francesc de Borja (en premsa). Així
mateix, del tercer grup no podem oblidar El temps
feliç, Barcelona, 2001; Puta postguerra,
Barcelona, 2007; i el volum següent que l’autor està
escrivint a hores d’ara.
Reprenent la seua biografia, direm que el 1974 es casa
amb Marifé Arroyo, «la mestra», i se’n van a viure al
paradís particular de la Drova. Piera exercirà de mestre
uns anys fins que demanarà una excedència per a
dedicar-se professionalment a la literatura. Viatger
intermitent però constant, recorre la Mediterrània i fa
de Barcelona la seua capital literària.
El curs docent de 1985-1986 exerceix de lector a la
Cattedra di Lingua e Letteratura Catalana de l’Istituto
Universitario Orientale de Nàpols. Més tard és director
de l’Any del Tirant (1989-1991) de l’Ajuntament de
Gandia i director literari de l’editorial Tres i Quatre
(1991-1993).
Josep Piera ha sigut traduït a diversos idiomes
europeus, com el castellà, l’italià, l’anglès, etc.
Alhora va ser mereixedor de la Creu de Sant Jordi de la
Generalitat de Catalunya. Barcelona, 1991. El 2005 va
ser nomenat membre de la Secció Filològica de l’Institut
d’Estudis Catalans. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|