Pablo Serrano 1908-1985. Les empremtes del Caminant
Pablo Serrano
1908-1985
Les empremtes del
Caminant
Sala Estudi General - La Nau
Del 21 de juliol al 20 de setembre de
2009
Horari: de dimarts a dissabte de 10 a 14 hores i de 16 a 20 hores. Diumenge
i festius de
10 a 14 hores. ENTRADA LLIURE |
Visita visual
|
|
NIG
1995.01.0018. Hombre andando en la playa. 1953.
170 x 75 x 80. Bronce. |
|
Organitzat per: Universitat de València i Ibercaja
Produït per: Ibercaja
Pablo Serrano
va ser, sens dubte, un dels artistes espanyols més
rellevants de la segona meitat del segle
xx, tot i
que la seua presència en el panorama artístic espanyol
se circumscriu a un període bastant reduït de temps: des
del 1955, en què torna a Espanya amb una beca del Govern
uruguaià, fins al 1985, any del seu traspàs.
En només trenta anys d’activitat a Espanya, la figura de
l’escultor de Crivillén (Terol) adquirirà una dimensió
enorme, recolzada en el seu compromís constant amb l’art
i amb la societat espanyola. Convé recordar que va ser
membre fundador del grup El Paso i un dels artistes més
actius en explicitar públicament l’opinió sobre la
situació política del moment.
Ara, amb motiu del centenari del seu naixement, creiem
oportuna una revisió de la seua obra que ajude a
col·locar-lo al lloc que pels seus mèrits ha d’ocupar. |
|
NIG 1995.01.0029. Polifemo. 1956.
46,8 x 16,5 x 15,5 cm.
Hierro
y canto rodado. |
NIG
1995.01.0200. Interpretación al retrato de Antonio
Machado. 1984. 127 x 108 x 123 cm. Bronce. |
|
L’exposició es planteja com un trajecte que ajude a
comprendre l’itinerari, complex per inusitat, de l’obra
de Serrano, caracteritzada per la insatisfacció amb què
tractarà la línia de treball que pot considerar esgotada
en un moment i la seua voluntat conseqüent de canvi
constant. Això fa que ens trobem amb un camí artístic
eclèctic i ric, possibilitat pel domini dels materials
de treball i l’ofici adquirit en molts anys
d’aprenentatge. Aquesta multitud de “facetes”
artístiques, que va ser subtilment criticada en alguns
moments, no ha estat una posició exclusiva de Pablo
Serrano, sinó que ha tingut referents més recents com el
de l’artista Gerhard Richter, contrari també com
el nostre escultor amb el terme de “peça clarament
identificable amb…”
Plantejada l’exposició, doncs, com un camí amb jalons,
tractarem de mostrar les empremtes de Pablo en aquests
trànsits que seran com reductes individuals en els quals
s’agruparan les peces acollides a plantejaments teòrics
semblants y que mostraran l’evolució consegüent entre
elles dins el mateix discurs. Aniran acompanyades
d’alguns dibuixos preparatoris i, en alguns casos, amb
reproducció de textos manuscrits de Serrano mateix,
recolzant i desenvolupant les teories que reflectiran
les obres. |
|
NIG
1995.01.0062. Bóveda para el hombre. 1962-65.
52,3 x 49 x 45 cm. Bronce. |
NIG
1995.01.0143. Forma táctil nº 3. 1973. 29,4 x
24,5 x 29 cm. Bronce. |
|
Exposició:
Obre l’exposició Hombre andando por la playa,
del 1953, peça singular pel seu significat, ja que va
ser l’única peça que, de bon principi, Pablo Serrano va
recuperar dels seus treballs a l’Uruguai. Simbolitzava
per a ell la voluntat d’iniciar un camí nou i, en
aquesta exposició, l’inici del descobriment de les seues
“empremtes” pel camí artístic que va recórrer.
El primer bloc agrupa mostres dels treballs realitzats
ja a Espanya entre el 1956 i el 1959. Es tracta
d’exemples de les sèries hierros encontrados,
ordenación del caos, quema del
objeto i ritmos en el espacio.
Consta d’11 escultures i alguns dibuixos.
El segon bloc comprèn peces realitzades entre el 1962 i
el 1976 de les sèries bóvedas para el hombre (amb
les quals representa Espanya en la Biennal de Venècia
del 1962), hombres bóveda, hombres con puerta,
lumínicas y unidades táctiles. Agrupa 10 bronzes
i alguns dibuixos. |
|
NIG
1995.01.0070. Hombre bóveda. 1963-64. 33,7 x 31,2
x 36 cm. Bronce. |
NIG
1995.01.0171. Gran pan partido. 1978. 95,5 x 258
x 108 cm. Bronce. |
|
Les unidades yunta componen el tercer bloc,
compost per 5 escultures de bronze i de marbre, a més de
dibuixos.
Amb el quart bloc s’inicien les referències figuratives
de Pablo Serrano, que durant tota la carrera va alternar
amb les obres abstractes. Les interpretaciones al
retrato són, sens dubte, unes de les seues peces més
interessants si considerem que solament les va fer per
retratar els amics o, com és el cas de Machado, com a
homenatge a personatges admirats. Els retrats d’Aranguren,
Gaya Nuño, Alberto Portera, Michel
Tapié, Westherdal o el mateix cap monumental d’Antonio
Machado, són les 6 peces que s’incorporen a
l’exposició.
L’aproximació o la revisió de l’obra pictòrica dels
grans mestres va donar lloc a l’execució de sèries com
ara divertimentos en El Prado o divertimentos
con Picasso, la guitarra y el cubismo. De la primera
d’aquestes sèries, la mostra incorpora La Familia de
Carlos IV, La Duquesa de Alba, El Príncipe
Baltasar Carlos a caballo, el Retrato de Carlos V
i el Retrato de Carlos III cazador.
No es pot oblidar la faceta d’“escultor monumental” de
Pablo Serrano, raó per la qual es preveu mostrar les
maquetes dels monuments d’Unamuno, Galdós,
Ponce de León, Juan March, Labradora
turolense i Encuentro. Acompanyarà el bloc un
audiovisual amb gravacions dels monuments in situ
que ajudarà a comprendre el treball preparatori d’estudi
i la seua definició final en l’entorn previst.
Com a element complementari i a més de l’audiovisual, ja
comentat, dels monuments situats en el seu emplaçament
actual, es projectarà un audiovisual biogràfic de Pablo
Serrano a fi de completar la localització del personatge
i la seua obra. |
|
NIG
1995.01.0113. Hombre caído con puerta. 1966-67.
61 x 79,5 x 50,3 cm (cerrada). Bronce. |
NIG
1995.01.0283. Boceto al Monumento a la Labradora.
1976. 24,5 x 16 x 16 cm. Bronce. |
|
Dades biogràfiques de Pablo Serrano
Nascut el
10 de març de 1908,
es va traslladar per fer estudis primerament a
Saragossa i després
a
Barcelona, on aprèn
escultura fins que se’n va, l’any 1939, a
Montevideo (Uruguai).
Entre aquest país i l’Argentina
passarà vint-i-cinc anys fent escultura.
Els anys
1944-1951 i el 1954
obté el Primer Premio Nacional del Salón de Bellas Artes
de Montevideo per les seues escultures. Però va ser
després d’aconseguir el Gran Premio en la Bienal de
Montevideo del 1955 quan torna a
Espanya, on
aconsegueix, aquest mateix any el Gran Premio de
Escultura en la Bienal Hispano-Americana de Barcelona.
Crea nombroses escultures i la seua obra passa de
neofigurativa a abstracta. El 1957 exposa a l’Ateneo
de Madrid obres figuratives (retrats) i
abstractes (ferros). Posteriorment exposa per tot
Europa i
Amèrica.
L’any 1962 presenta al Pavelló Espanyol de la XXXI
Biennal de Venècia,
23 obres amb el títol Bóveda para el hombre i
aconsegueix un gran èxit de crítica. Posseeixen obres
seues el Museu d’Art Modern de Nova York, el Museu de
l’Ermitage de Sant Petersburg, el Museu d’Art
Contemporani de la vila de París, el Museu Guggenheim,
la Fundació Gulbenkian de Lisboa, el Middelheim d’Anvers,
el Museu Vaticà, etc.
Mor el 26 de novembre de 1985 a Madrid, havent cedit les
seues obres al
Museo Pablo Serrano de
Saragossa. Els seus hereus Pablo Bartolomé
Serrano (fill) i Valeria Serrano Spadoni (néta)
confirmen aquesta donació. |
|
NIG
1995.01.0078. Carlos III. 1974. Serie:
Divertimentos en El Prado. 36,3 x 19 x 15 cm. Bronce. |
|
|
|