Si mi pluma valiera tu pistola
"Si mi pluma valiera
tu pistola"
Segón Congrés Internacional d'Escriptors
per a Defensa de la Cultura (1937)
Del 27 de novembre de 2007 al 20 de gener de
2008.
Sala de la Muralla - C. M. Rector Peset
Horari: de dimarts a dissabte de 10 a 13.30 hores i de 16 a 20 hores. Diumenge de
10 a 14 hores. ENTRADA LLIURE |
Programa València Capital Cultural de
la República (1937-2007) |
|
 |
|
EL
SEGON CONGRÉS INTERNACIONAL D’ESCRIPTORS PER A LA
DEFENSA DE LA CULTURA (València-Madrid-Barcelona-París,
juliol de 1937)
La
creació de l’Aliança d’Intel·lectuals per a la Defensa
de la Cultura (AIDC), organització internacional dels
intel·lectuals antifeixistes, fou un resultat pràctic
del Primer Congrés Internacional d’Escriptors per a la
Defensa de la Cultura, celebrat a París el juny de 1935.
Un any després, el juny de 1936, es reuní a Londres el
Secretariat General ampliat de l’AIDC internacional i,
en aquesta reunió, els delegats espanyols (Ricardo Baeza
i José Bergamín) van proposar que el Segon Congrés
Internacional es realitzés a Madrid. Aprovada la
proposta pel Secretariat abans de l’inici de la guerra
civil, a començament del novembre de 1936, iniciada ja
l’ofensiva franquista contra Madrid, el Secretariat
Internacional de l’AIDC ratificà a París la decisió
presa cinc mesos abans a Londres.
Nogensmenys, el trasllat el novembre de 1936 del govern
republicà de Madrid a València fou la raó que el Segon
Congrés Internacional s’organitzés i s’inaugurés a la
nostra ciutat, aleshores capital de la República. El
ministre d’Instrucció Pública i Belles Arts (MIP), el
comunista Jesús Hernández, nomenà secretaris
d’organització tres escriptors de la secció espanyola de
l’AIDC: Juan Gil-Albert, Emilio Prados i Arturo Serrano
Plaja. |
|
 |
 |
|
La seua
inauguració tingué lloc el 4 de juliol de 1937 en la
Sala de Sessions de l’Ajuntament de València per part
del president del govern republicà, el doctor Juan
Negrín. Solemne inauguració d’un congrés que constitueix,
sens dubte, l’acte de propaganda cultural més
espectacular organitzat pel MIP durant la guerra civil
espanyola. En aquest congrés —que desenvolupà també
sessions a Madrid (dies 5, 6, 7 i 8) i Barcelona (dia
11), i que es clausurà a París (dies 16 i 17)—
intervingueren més d’un centenar d’escriptors
antifeixistes d’arreu del món.
El
Congrés plantejava problemes culturals de fons que
haurien necessitat una reflexió intel·lectual
col·lectiva en un context de relaxació i pau radicalment
contrari al d’una guerra civil. Així, per imperatiu de
la història, el Congrés es convertí, lògicament i
inevitablement segons el parer de Corpus Barga, en un
«acto de oposición a la barbarie fascista», puix que «el
Congreso, sobre todo en Madrid, sólo podía ser un acto
de guerra». Molt lluny aquells escriptors antifeixistes
de les torres d’ivori i de les galindaines poètiques, la
indagació de formes concretes d’ajuda a l’Espanya
republicana i les condemnes de la política de no-intervenció
practicada per les democràcies occidentals foren
constants. Per altra banda, el replantejament de la
mateixa funció social de la literatura, del compromís de
l’escriptor o del poder real de la paraula com a arma
específica de la intel·ligència foren qüestions candents
que es plantejaren també a la consideració col·lectiva
dels congressistes. |
|
 |
 |
|
La
defensa de la cultura significava intel·lectualment la
defensa d’un nou humanisme revolucionari, d’un humanisme
socialista que lluitava per la conquesta de la dignitat
humana i de la llibertat dels pobles. Per això, aquesta
defensa de la cultura implicava també, en aquella
Espanya republicana en guerra contra el feixisme
internacional, la defensa de les nacionalitats culturals
dels seus diferents pobles. La presència d’una delegació
del País Valencià en un Congrés Internacional
d’Escriptors constituïa una rigorosa novetat històrica
que palesava la voluntat de «normalització» del nostre
procés de «redreçament» polític i cultural durant els
anys de la Segona República. |
|
 |
|
Al
marge d’incidents com la polèmica exclusió d’André Gide
o d’algunes misèries polítiques o insuficiències
estètiques dels mateixos discursos —impregnats
lògicament de la temperatura passional en què es
desenvoluparen els treballs i els dies d’aquells
escriptors estrangers que patiren visceralment una
experiencia singular en un context tan excepcional como
el d’una guerra civil—, el que de cap manera hom pot
negar a aquest Segon Congrés és la seua grandesa
antifeixista. Perquè la seua raó fonamental era
precisament aquesta: tots aquells escriptors estrangers
viatgaren a una Espanya en plena guerra civil per a
expresar la solidaritat internacional de l’antifeixisme
intel·lectual amb la República espanyola.
Manuel
Aznar Soler
GEXEL-CEFID-Universitat
Autònoma de Barcelona |
|
 |
|
|
|