Biennals Martínez Guerricabeitia 1999-2010 (adquisicions)
Biennals Martínez
Guerricabeitia 1999-2010(adquisicions)
Del 19 de maig al 4 de juliol de 2010
Sala Martínez Guerricabeitia - La Nau
Horari: de dimarts a dissabte de 10 a 14 hores i de 16 a 20 hores. Diumenge
i festius de
10 a 14 hores. ENTRADA LLIURE |
Patronat Martínez Guerricabeitia[+] |
Visita visual |
|

Ángel
Mateo Charris “La alegre divorciada”, 2005 |
|
La
col·lecció Martínez Guerricabeitia
D’art, i de col·leccionistes, n’hi ha de molts tipus,
però no n’hi ha molts exemples com el que representa la
Col·lecció Martínez Guerricabeitia. En aquesta
col·lecció els propietaris, Jesús Martínez
Guerricabeitia i Carmen García Merchante, van posar el
convenciment dels valors i de les idees per damunt del
pragmatismo inversor, van dotar la seua col·lecció d’un
perfil d’art políticament compromès i van demostrar la
seua generositat mitjançant la donació que feren a la
Universitat de València l’any 1999. Una de les vies
d’adquisició d’obres és la realització de la biennal que
porta el seu nom i que, des de 1990, amb un lema
diferent en cada edició, ha continuat augmentant el seu
patrimoni artístic. La fórmula habitual que fa servir
l’organització consisteix a invitar cinc crítics i cinc
galeristes que proposen els artistes que integren
l’exposició i a partir dels quals s’acorda l’adquisició
d’obres. Ara, després de fer-ne la desena edició, el
Patronat Martínez Guerricabeitia mira enrere i presenta
una exposició que aplega les obres adquirides des de la
cinquena biennal. Un balanç que permet al públic
actualitzar la visió de conjunt d’una col·lecció que
prossegueix el seu ritme serè, però segur, mitjançant
les darreres incorporacions. |
|

Chema
López “Nubes negras” [díptico], 2002 |
|
Les últimes biennals
La
cinquena biennal, realitzada en 1999, va reflexionar
sobre la visió exterior de l’art jove espanyol amb el
lema «Mirant-nos des de fora». En aquella ocasió,
almenys, la percepció interior i l’exterior no eren
coincidents. Les obres adquirides van ser
Matança de civils a Sarajevo per projectils caiguts al
costat del mercat principal, dilluns 28 d’agost de 1995
de
Simeón Sáiz Ruiz i
Double viewer-microevent
de
Darío Urzay. La sisena Biennal, l’any 2001,
«ConscienciART», va fixar coherentment l’atenció en les
propostes artístiques més recents que expressaren formes
de contestació social o política mitjançant l’art, amb
una voluntat de denúncia ideològica a través de mirades
crítiques i compromeses amb l’ésser humà i els seus
conflictes. Es van adquirir les obres
Esperant Zachary Fitz (Bilbao, un conte d’hivern)
de
José Ramón Morquillas i
Mare nostrum
de
Juan Ugalde. La setena Biennal, l’any 2004, a partir del
concepte de «Violències» es va centrar en la manera com
tenen lloc les nombroses demostracions de violència de
què som receptors i còmplices ben sovint, i també en la
manera com aquestes es filtren en la nostra
quotidianitat, persistents, a través dels mitjans de
comunicació de masses, com a testimoni visual de les
desgràcies humanes. Les peces adquirides van ser
Núvols negres
de
Chema López i
Moments ago
d’Isidre Manils. A partir de la idea de «Robatoris» en
l’àmbit de l’art, l’any 2005, la vuitena Biennal va
incidir, d’una banda, en el procés d’apropiació que es
produeix en l’àmbit de la creació, com a base del procés
de generació cultural i, de l’altra, en el robatori
simbòlic i la destrucció material d’obres d’art
realitzat per la pressió del poder polític i econòmic, o
en les noves barreres que s’alcen davant la societat a
causa de l’extrema mercantilització dels drets d’autor i
de la propietat intel·lectual. Aquesta vegada només es
va adquirir una obra,
L’alegre divorciada,
d’Ángel Mateo Charris. |
|
 |
 |
Salomé
Cuesta / Bárbaro Miyares “Experiencia de relacionar:
autorretrato_contexto”, 2007 |
|
En
la novena edició, l’any 2008, la Biennal va adoptar el
lema «Immigració. Emigració», per fer-se ressò de la
creixent preocupació en la societat espanyola per
l’increment en el flux dels moviments migratoris i la
transformació del perfil poblacional, tot coincidint amb
el principi de la fi d’una època d’intensa activitat
econòmica. Les adquisicions realitzades van ser
El
somni: un lloc entre les flors,
de Manuel Bouzo, i
Experiència de relacionar: autoretrat context,
de Salomé Cuesta i Bárbaro Miyares, amb la peculiaritat
que ambdós treballs són fotogràfics, en una col·lecció
caracteritzada perquè abraça predominantment el
llenguatge pictòric com a vehicle d’expressió. Després
de vint anys des de la primera Biennal Martínez
Guerricabeitia de la Universitat de València, l’any
2010, se’n va fer la desena edició, en què es va abordar
la problemàtica ambiental, amb el lema «Contra natura».
El veritable repte de les nostres societats ja no és
produir més ni generar més riquesa, sinó aconseguir
satisfer les necessitats presents sense hipotecar la
possibilitat de futur de les generacions venidores. Les
peces adquirides aleshores van ser
El
desguàs
de
Jordi Ribes i
Sèrie Rangali
d’Enrique Zabala. |
|

Manuel
Bouzo El sueño: un lugar entre las flores, 2006 |
|
Sumar voluntats
Per a aquest pas ha de ser fonamental el paper de
l’educació, perquè és la força del futur i constitueix
un dels instruments més poderosos per a fer el canvi. En
aquest sentit, un dels grans desafiaments serà modificar
el nostre pensament de manera que faça front a la
creixent complexitat, la rapidesa dels canvis i la
imprevisibilitat que caracteritza el nostre món. Caldrà
reconsiderar l’organització del coneixement, caldrà
tombar les barreres tradicionals entre les disciplines i
concebre una manera de reunir allò que fins ara ha estat
separat. No s’ha de passar per alt que la no-acció també
compta com a acció i que, ni tan sols els qui es neguen
a creure en la continuïtat, ni els qui no veuen cap
sentit a ajornar la satisfacció i decideixen viure el
moment, es queden asseguts sense fer res, ja que no fer
res, o fer-ho massa lentament, potser és perjudicial.
L’educació, el coneixement i el saber són les claus que
obriran un nou temps de veritable llibertat i equilibri.
La balança suporta ja massa pes a la part de les
passions, de les reaccions primitives.
S’imposa un canvi de cicle, però no arribarà sol. Sumem
voluntats.
José Luis Pérez Pont |
|

Isidro
Manils “Moments ago”, 2003 |
|
|
|