Preses de Franco
Preses
de Franco
Del 5 de juny al 5 d'octubre de 2008.
Sala Thesaurus - La Nau
Horari: de dimarts a dissabte de 10 a 13.30 hores i de 16 a 20 hores. Diumenge
i festius de
10 a 14 hores. ENTRADA LLIURE
Horari d'estiu
A l'agost de dimarts a diumenge de 10 a 14 hores.
|
Visita visual
|

Ministeri de Cultura. AGA. Secció Cultura. IDD:
(03)084.001. Signatura 33/F/00750. Vista interior d’una
galeria de la presó de Ventas, 1933. |
|
Dones com Tomasa Cuevas, Manolita del Arco, Juana Doña,
Nieves Torres, María Salvo, Trinidad Gallego, Soledad
Real, Leonor Estévez, Mari Carmen Cuesta, Carlota
O’Neill, Concha Carretero, Maruja Borrell, Matilde
Landa, Ángeles García-Madrid, Josefina Amalia Villa i
moltes altres formen part d'una generació –la de la
segona República i la Guerra Civil–, la memòria i la
història de la qual només comença a ser coneguda de
forma molt lenta. Una primera generació de preses
polítiques del Franquisme, que forma part del substrat
democràtic de totes aquelles lluites, reivindicacions i
conflictes que durant el segle XX a Espanya van posar en
dubte, amb més freqüència i impacte que els que s’han
suposat, el model de societat dominant.
Si hui podem parlar del fracàs històric del franquisme
no és ni per les reconversions democràtiques de certs
intel·lectuals del franquisme, ni per les evolucions
internes dels clans de poder de la dictadura, ni per
onades democratitzadores d’abast internacional, com
mantenen certes visions elitistes del passat i de la
societat. Els vertaders protagonistes que ens ajuden a
explicar aqueste fracàs són actualment molt menys
coneguts i els seus noms no solen figurar en carrers,
places o parcs. Ens referim a la militància
antifranquista de base perseguits per la Dictadura i,
molt en particular, a les preses polítiques de les dues
primeres dècades de vida del règim. Dones joves que,
vinculades a la política arran de les reformes
republicanes, van ser castigades per la seua gosadia –la
gosadia de desafiar el feixisme, però també una societat
patriarcal d’arrels seculars–, amb llargues penes de
presó i fins i tot amb la mort. |
|

Ministeri de l’Interior. Biblioteca de la DGIIPP. Presó
provincial de dones de València, s/f. |
|
A partir d’aquests punts de partida cal tenir present la
doble repressió que va patir aquesta generació: com a
roges i com a dones. Tot això en un context
marcat per una dictadura de caràcter totalitari amb
clars elements d'influència feixista durant els seus
primers anys i retroalimentada per un arcaic solatge
patriarcal i misogin: el que imposava un model de
dona-esposa-mare reclosa en la llar, marginada del món
públic, sotmesa a les autoritats masculines.
Per aquest camí les experiències vitals de lluita, de
compromís i en molts casos de mera supervivència de les
preses polítiques del franquisme, tant dins del món
penitenciari com fora d’ell, ens remeten, lluny d'un
passat heroic i en no poques ocasions glorificat, a una
història de dolor, de tristesa, de por... |
|
Cal no oblidar que aquesta història de primer ordre, la
de les
roges
a la presó, la d’aquella primera generació condemnada
per delictes de guerra i de postguerra, formada tant per
dones empresonades únicament per la seua relació amb els
seus familiars barons, com per militants i quadres
d’organitzacions sindicals, feministes o partidàries, ha
quedat durant massa temps vetlada o sumida sota la dels
seus companys barons, i de la qual tenim almenys un
coneixement general. Així, si el valor dels testimonis
d’aquestes militants és ara essencial per a explicar les
dimensions qualitatives i quantitatives de la repressió
franquista, cal recordar que aquests testimonis van ser
durant no pocs anys, si bé no ocultats ni silenciats, en
poques ocasions sentits tant per part de l’acadèmia com
per part de les institucions. Premisses, consignes
partidistes, conjuntures polítiques i, per què no
dir-ho, certes reminiscències d'un passat massa present,
van ser alguns dels elements que van conformar el sempre
tan citat pacte de silenci. Qüestió a la qual,
per a explicar la més que freqüent omissió en la
construcció dels relats històrics d’aquestes
experiències militants, cal sumar el caire patriarcal
del sistema de relacions socioeconòmic i cultural que en
la seua transversalitat no coneix classes ni ideologies.
|
|

ARCM. Fons Santos Yubero. 45581. Festa infantil a la
presó de San Antón (Madrid) amb motiu de rebre la visita
dels fills dels reclusos, 5 de novembre de 1939. |
|
En fi, determinades realitats històriques, totes elles
singularitzadores de la repressió femenina durant el
franquisme –la vivència de les preses-mares amb els seus
fills a la presó, el treball a la presó per a mantenir
els seus familiars, les presons especials de
prostitutes, la labor femenina de suport als seus
companys barons empresonats–, que han quedat
tradicionalment al marge, en tant que no degudament
reconegudes, no sols del discurs institucional, sinó
també de l'antagonista, del resistent. Quelcom sap la
nostra memòria col·lectiva de la resistència
antifranquista de la presó d'homes de Burgos, però a
penes no res de les presons de dones: les centrals de
Segòvia, Ventas o Palma.
La conseqüència no ha estat cap altra que la
persistència continuada d'una invisibilitat que té el
reflex actual reflex en l'absència d'aquesta experiència
històrica en els processos de reconeixement
institucional, desigualment repartits pel territori
espanyol, i acadèmic, en tant que objecte d'història poc
estudiat, almenys fins molt avançada la dècada de 1990.
Llacunes, en fi, en una memòria històrica col·lectiva
generacional, que comprenen des de l'absència de
reconeixement i senyalització de llocs de la memòria
–murs d’afusellaments, presons– fins a un clar
desinterès per desentranyar la història dels seus
protagonistes, homes i dones. |
|

Arxiu personal de María Salvo. Taller de la presó
d’Alcalá de Henares, 1956. |
|
L'exposició Preses de Franco es proposa
contribuir a fer visible l’experiència penitenciària
femenina de les primeres dècades de la dictadura
franquista a partir d'un diàleg continu entre memòria i
història, en la qual es conjuguen les imatges i els
documents amb el record i els testimonis de les dones
empresonades. Documentació i fotografies d’origen
variat, tant d’arxius personals com públics, conviuen
amb els records, enregistrats i transcrits, de les
vertaderes protagonistes de l'exposició. Al mateix
temps, el recorregut pels diferents eixos temàtics (els
xiquets a la presó, el treball, la resistència
organitzada) inclou el tractament individualitzat de
les presons més significatives: Ventas, Saturrarán,
Palma, Les Corts, veritables universos particulars
allotjats dins del més ampli de la repressió franquista
de les dones.
El nostre propòsit és continuar reconstruint un període
de la història contemporània marcat pel trauma i el
terror de la Guerra Civil, i més concretament per la
Dictadura franquista, en el qual la veu, el testimoni,
la memòria dels marginats i marginades de les grans
històries formen part, com a actors principals que van
ser, d’un període històric que van viure i van
protagonitzar. Al mateix temps, l'exposició pretén
mostrar a un públic general una experiència històrica,
humana, social, política, tan singular com fonamental en
el procés de sedimentació del substrat democràtic que
esmentàvem abans. El que hi ha en joc no és ni més ni
menys que la construcció d'una memòria democràtica i
social que sempre necessita noves aportacions i noves
mirades. |
|

ARCM. Fons Santos Yubero. 38127. Presó especial de
Calzada de Oropesa, 1941. La de Calzada va ser la
primera presó especial de regeneració i reforma,
àmpliament feta pública pel règim. La imatge recull la
«missió» realitzada pel pare jesuïta Martínez Colom amb
motiu de la seua fundació. |
|
La documentació que es presenta prové dels següents
arxius públics i privats: Arxiu General de
l'Administració (AGA), Arxiu General de la Guerra Civil,
Arxiu Nacional de Catalunya (ANC), Archivo Histórico del
PCE (AHPCE), Arxiu Fotogràfic de la Ciutat de Barcelona,
Arxiu Regional de la Comunitat de Madrid (ARCM), Arxiu
Històric de les Corts (AHLC), Arxiu del Museu Reina
Sofia, Arxiu Alfons, Arxiu Agència EFE, Arxiu Militar de
Segòvia, Arxiu del Centre Penitenciari Victoria Kent
(Madrid), Arxiu de la Presó Provincial de Segòvia,
Archivo de la Asociación de Expresos y Represaliados
Políticos Antifranquistas, Arxiu General de la Primera
Regió Militar, Archvo Histórico de la CONC / Fundación
Cipriano García, Biblioteca de la Direcció General
d'Institucions Penitenciàries, Biblioteca Nacional,
Biblioteca de la Fundación de Investigaciones Marxistas,
Centro de Documentación de la Asociación Matilde Landa.
Arxius personals: Carmen Rodríguez Sánchez, Matilde
Landa, Blanca Brissac, Carlota O’Neill, Manolita del
Arco i Martina Barroso. |
|

Ministeri de l’Interior. Biblioteca de la DGIIPP. Presó
de Sevilla, s/f. |
|

AHCB-AF. Pérez de Rozas. CG/24-09-1952. Només en tres
ocasions especials, Nadal, Reis i la festa de la Mare de
Déu de la Mercè, patrona de les presons —el 24 de
setembre—, es permetia la visita de xiquets durant
algunes hores al recinte carcerari. A la imatge
apareixen diverses gitanes, gaudint de la visita dels
seus fills a la presó barcelonina de les Corts. |
|
|
|