Recinte d'Idees - Damià Díaz
Recinte
d'Idees - Damià Díaz
Del 30 de març al 30 de maig de 2004
Capella de la Sapiència - La Nau
Visita visual |
|
Dimensions, per Aramis López.
La lluita per atrapar, emular, desafiar i
dominar les quatre dimensions són tasques que s’imposen
a l’intent de mostrar la realitat a través de la
reflexió artística.
Tres dimensions delimiten allò físic,
allò material, la carn, el món, allò perible, l’espai
que ens conté. Les mides d’un cos s’expressen en
centímetres, polzades o peus cúbics, és a dir, de manera
numèrica, i en descriuen els contorns, la pell, allò que
es troba en relació amb el món exterior, que és
material, que reconeixem i pel qual ens reconeixen. Però
cal la quarta dimensió, el temps, per nomenar l’ànima.
En art, les mancances no impedeixen que
el resultad busque amb encert la veritat. En pintura, la
representació no disposa més que de dues dimensions,
però en la recerca de les dimensions impossibles es van
crear artificis fonamentals per al desenvolupament del
llenguatge artístic. Representar el mateix personatge
moltes vegades en diferents accions era un intent
d’emular el moviment, al capdavall, el pas del temps.
L’espectador comprenia sense dificultat l’estratagema i
interpretava l’escena completant allò que no hi
apareixia amb la pròpia experiència personal i amb els
seus coneixements. Això comportava, a més d’una economia
de significants, que l’individu, davant de l’obra,
incloïa la seua vivència personal, un component
emocional que facilitava la interrelació amb l’obra
d’art.
El desenvolupament de les tècniques de
composició, l’ús de les perspectives, el color i les
seues tonalitats, les ombres, doten la pintura, tancada
en el pla, de la sensació volumètrica. No hi ha engany,
sinó mecanismes que permeten mostrar el món sobre una
superfície, un món físic i un món transcendent, el món
de la carn i el de les idees.
Damià Díaz ha buscat des de les seues
primeres obres l’aprenentatge de les tècniques per dotar
la seua pintura de les quatre dimensions. Busca el volum
i el moviment de forma innata, com inscrit en el seu
codi genètic, de manera vegetativa i autònoma, i
involuntària en un principi. L’artista s’inicia en la
pintura amb una mancança intuïda. Els traços
expressionistes, el tractament sofisticat del color i el
traçat d’una línia indefinida entre l’abstracció i la
figuració són les eines elegides per construir el seu
llenguatge, la seua manera de mostrar allò que busca
larvat al seu interior.
El temps li va desvetlant els seus
horitzons, descobreix les seues inquietuds i desmunta la
seua pintura. Canvia, necessita el trànsit, i inicia una
fugida, es reformula. Modifica els
suports, els pigments, les formes, les representacions,
les tècniques, els materials i els seus pensaments.
I en el camí descobreix que hi ha noves
possibilitats. |
|
|
L’obra d’art és el resultat d’haver estat
en perill, d’una experiència duta a les últimes
conseqüències, com ens ensenya Rilke. Damià Díaz es
planteja que el procés no ha d’incloure únicament
l’artista. Decideix moure l’espectador. Canvia la seua
posició físicament davant la pintura. Decideix fer la
seua obra allamaniera de la instal·lació, busca en allò
que mira un nou punt de vista, el mateix moviment de
l’espectador és transferit a l’obra. El suport de la
pintura passa a ser transparent, de manera que el pas de
la llum i les seues ombres siguen un element més de la
peça. Les empremtes de la pintura en terra, en el mateix
públic, són parts essencials en les seues obres i en la
seua recerca de totes les dimensions.
En Recinte d’ideas combina tots els
processos agafats de l’escultura i la pintura per crear
un híbrid. Fabrica un llenç tridimensional, quasi
escultòric, sobre el qual pinta la seua reflexió sobre
el lloc de les idees. Emmagatzemades en caps, les idees
es mouen, canvien, s’apassionen, pateixen metamorfosis
de color, intenten una fugida. Potser és un nou repte
per a l’artista el fet de mirar el futur amb les seues
idees fora de si mateix, exposades al capritx dels
altres, a la tirania dels altres.
Els esbossos preparatoris de la peça són
altament aclaridors; un d’aquests, el més
elaborat,
mostra un cap de baró, profusament descrita, amb el
rostre a l’esquerra de l’espectador, com en quasi tots
els esbossos, un rostre al qual se li sostrau l’element
d’unió entre l’interior i l’exterior: els ulls. És
aquest un intent perquè el món de les idees interiors no
s’escape, una necessitat d’autisme, una imposició de la
reflexió pròpia, la recreació de l’hermetisme. És la
necessitat de trobar en un mateix el camí cap al món.
L’imperatiu més cert de la vida, el pas del temps, el
nostre camí cap a la nostra fi, comuna a tots, capturat
en una imatge hieràtica, difícil, dolorosa, cega i muda,
sorda, les orelles han estat tapades.
Les peces centrals, els grans caps, que
participen de la doble condició de continents i
continguts, tenen la continuació en una sèrie de petites
peces, no menys interessants, d’objectes tridimensionals,
superposats i repetitius que, col·locats inundant
l’espai, busquen una conversa interessada amb l’entorn.
També han donat com a resultat peces
bidimensionals que, situades com un conjunt,
aconsegueixen dominar el volum i el temps. Són rostres
opacs, impenetrables i que miren cap a l’esquerra de
l’espectador, cal preguntar-se si en referència al
passat.
El treball i el camí de l’artista
s’estanquen en autocomplaences, assumeixen el risc de la
invenció i la dialèctica que Damià Díaz estableix entre
el mitjà, la forma i el mètode i donen bells resultats,
tant per a l’emissor com per al receptor del missatge
murmurat. |
|
|
|
|
|