Re-Nau. Associació de dissenyadores de la Comunitat
Valenciana
Re-Nau. Homenatge dels dissenyadors valencians a Josep
Renau.
Del
23 d'octubre
al 6
de gener de 2008
Sala Oberta - La Nau
Horari: de dimarts a dissabte de 10 a 13.30 hores i de 16 a 20 hores. Diumenge de
10 a 14 hores. ENTRADA LLIURE |
Programa València Capital Cultural de
la República (1937-2007) |
Visita visual
|

Pepe Gimeno |
|
Renau renaix
Pocs artistes d’avantguarda han resistit tan bé el pas
del temps com Josep Renau (València 1907 – Berlín
Oriental 1982). La seua figura transcendeix el moment
històric a què habitualment se l’ha vinculat, el període
republicà i la guerra civil, i es mostra com un vertader
mestre del disseny gràfic. Si haguérem de destacar dos
característiques principals de la seua personalitat
creativa podríem esmentar en primer lloc la perfecta
conjunció entre la representació classicista de les
formes i l’adopció dels trets estilístics de
l’avantguarda moderna. En aquest aspecte, cal destacar
la combinació de les figures escultòriques, de poderós
atractiu i impacte visual, preses en principi de la
Grècia clàssica i reinterpretades pel neoclassicisme
francès de la fi del segle
xviii i el
començament del
xix, juntament amb una representació fragmentada,
el·líptica, visualment sòbria, pròpia de les
avantguardes, en les quals ja començava a
experimentar-se amb alguns trets que caracteritzarien la
modernitat artística del segle
xx: el
moviment, l’aparentment inacabat, l’abstracció
figurativa o la combinació de materials amb efectes
expressius. El resultat d’això és una sèrie d’imatges
metonímiques que s’han convertit en icones del nostre
temps, com un enorme puny tancat que representa la
força, el soldat que mira amunt esperançat en un futur
millor o els grans gratacels com a emblema d’una
enganyosa sensació de progrés. |
|

Estudio giro |

Paco bascuñán |
|
L’altre aspecte admirable de la seua obra és el gran
domini de la tècnica gràfica en totes les seues
vessants, des de la retolació fins a la il·lustració en
les seues diferents facetes, des de petites peces
gràfiques, com ara portades per a llibres i revistes i
etiquetes, fins a cartells, anuncis comercials o
retolacions tipogràfiques. Renau manejava perfectament
el color, la composició i la perspectiva de les seues
obres gràfiques, en les quals utilitzava tipografies
modernes en perfecta composició amb la imatge. I l’obra
de l’artista valencià augmenta més encara el seu valor
per l’ús de noves tècniques artístiques aplicades al
disseny gràfic d’una manera completament revolucionària,
com ara l’ús del collage, els fotomuntatges o
fins i tot cel·luloides i materials plàstics en la seua
obra gràfica i pictòrica. També destaquen els seus
estudis teòrics i els seus treballs relacionats amb
l’art (com a director general de Belles Arts, per
exemple, l’any 1936 va encarregar a Pablo Picasso la
realització del Guernica). |
|

Ibán Ramón |

Dídac
Ballester |
|
Tanmateix, el motiu de la revaloració de la figura de
Josep Renau i en particular el d’aquest homenatge dels
dissenyadors en ocasió del seu centenari, no són aquests
trets de la seua creativitat artística, sinó el seu
activisme compromès lligat a la seua obra gràfica. Com a
persona del seu temps va ser un intel·lectual vinculat
amb l’esquerra i els seus valors de justícia, igualtat i
sobretot d’educació del poble i eradicació de
l’analfabetisme endèmic que arrossegava la població
espanyola. D’aquesta manera, va posar el seu nom i la
seua signatura en una gran quantitat d’activitats i
campanyes educatives, culturals i sanitàries, i durant
la guerra civil va donar suport sense reserves al règim
legítim, dins del qual va ocupar càrrecs de gran
responsabilitat. |
|

Juan Martínez |

Kike
Correcher |
|
En concret, Renau va col·laborar de manera molt activa
en Estudios, revista d’avantguarda d’alt
contingut ideològic que va començar a publicar-se a la
València dels anys vint, primer com a escriptor i a
partir dels anys trenta també com a il·lustrador de
pàgines interiors i portades. Allí també va començar una
faceta per la qual es faria molt popular, com és la dels
fotomuntatges, influït per l’obra de Heartfield, on
manifesta posicions obertament crítiques sobre diferents
temes i esdeveniments del moment o aborda temes tabús
com la sexualitat, d’acord amb la línia editorial de la
revista. Així mateix, va participar en altres revistes,
com Nueva Cultura, d’ideologia marxista, o
Orto, en les quals va desenvolupar l’estil impactant
i directe que el caracteritza. Renau també va plasmar en
els seus treballs el seu compromís amb el Partit
Comunista, al qual es va afiliar en 1931, realitzant
cartells abans i durant la guerra civil, a més de
pasquins, postals i fullets per a diferents ministeris
del Govern de la República, que en plena contesa
encoratjaven a la victòria de les forces republicanes.
El compromís ideològic i l’esperit crític de Josep Renau
van quedar també palesos en molts dels cartells i murals
i en els coneguts fotomuntatges que va realitzar en
l’exili a Mèxic i més tard a Berlín.
I el més important és que l’esperit crític i compromès
de Renau es manté avui en dia en el disseny espanyol i
es manifesta molt sovint en el treball de molts
dissenyadors valencians de prestigi reconegut:
professionals que anteposen el seu compromís amb causes
socials o iniciatives cíviques per davant del treball en
projectes en què ideològicament no estan d’acord, com de
manera semblant ho va començar a fer Josep Renau ja fa
més de setanta anys. Així, el dissenyador gràfic no es
limita a ser un espectador més de la societat, sinó que
se’n
sent partícip i promou idees per millorar-la. |
|

Juan Nava |

Ramón Pérez
Colomer |
|
En el cas concret dels grafistes valencians d’avui,
trobem molts casos de professionals compromesos amb la
societat actual, alguns dels quals estan presents en
aquesta mostra. Els seus treballs s’han centrat a
denunciar desastres mediambientals com el del
Prestige o la destrucció de l’horta valenciana a
causa de l’especulació immobiliària; també han donat
suport a organitzacions no governamentals, de
solidaritat o de pensament crític, o mitjançant les
seues obres han denunciat la pobresa, la violència
contra les dones, les desigualtats socials o l’exclusió
social dels col·lectius minoritaris. Les seues accions
artístiques plantegen noves formes de veure el món, al
voltant de les quals reflexionen. Naturalment, el
racisme, la xenofòbia o la violència masclista també es
troben al seu punt de mira. D’aquesta manera la relació
entre el dissenyador i els seus treballs s’estreny
encara més, involucrant el creador en la societat en què
viu, reflexionant entorn d’ella, proposant noves
solucions per a la seua millora, ajudant a conscienciar
els altres entorn de la realitat que ens envolta i,
sobretot, actuant com a ciutadans crítics per poder
ser dissenyadors.
Ibán Ramón i Dídac Ballester
comissaris |
|

Xavi Calvo |

Daniel nebot |
|
|
|