Rodalies. Fotografies de José Mª i José Vte. Penalba

Niños del barrio de Nazaret. 01.09.1975 |
Rodalies
Fotografies de José Mª
i José Vte. Penalba
Del 23 de novembre de 2004 al 9 de
gener de 2005
Sala Thesaurus - La Nau |
Visita visual |
Mes imatges |

Ofrenda de flores a la Virgen durante las fiestas
falleras. Marzo de 1955 |

Viçent Andrés Estellés recita sus versos en el teatro
Principal. 19.12.1972 |
|
Escrivia Marc Bloch en Apologie pour l’histoire ou
métier d’historien que la incomprensió del present
naix fatalment de la ignorància del passat, però que
tampoc es pot comprendre el passat sense saber res del
present.
Afortunadament, la fotografia se’ns presenta com un pont
màgic entre temps estranys que contribueix tant a la
comprensió del món pretèrit com del món actual. Encara
més, sabent com sostenia Bloch que el temps històric és
una realitat concreta i vivent, lliurada a la
irreversibilitat del seu impuls, i que és també el
plasma on se submergeixen els fenòmens i el lloc de la
seua intel·ligibilitat, podem descobrir en la fotografia
la pulsió d’un viatge particular en el temps. Un
singular i apassionat trajecte que té com a missió
recollir els fragments dispersos de la memòria per
copsar així el sentit del temps de la història i lligar-lo
emocionalment als nostres significats més existencials.
Bloch, M. (1949): Apologie
pour l’histoire ou
métier d’historien,
París, Armand Colin; publicat en català com a
Apologia de la història, Barcelona, Empúries, 1984. |
|

Riada
del Túria. Distrito marítimo. Octubre de 1957 |

Nevada. Av. del Oeste esquina a la calle del Hospital.
Enero de 1960 |
|
En
la boira inestable del passat, les impressions
fotogràfiques aconsegueixen l’efecte de crear zones
nítides, visibles tant al fred escrutini de la ciència
com a la mirada nostàlgica, l’acció estètica o l’impuls
sentimental. Potser per això la fotografia, filla
predilecta d’una modernitat sempre obsedida amb el seu
passat, es perfila amb un doble vessant. D’una banda,
mostra un costat instrumental, on la fotografia apareix,
sobretot, com a testimoni gràfic, font de dades,
procediment tècnic, instrument periodístic i,
essencialment, com a document de coneixement en mans de
la ciència social. D’una altra banda, però, la
fotografia ofereix un costat expressiu, càlid, on aflora
l’evocació i el record, l’emoció i el sentiment, el
subjectivisme d’un objectiu que es lliura a la creació
artística més que a la recreació tècnica del temps fugit.
Així doncs, com a creació estètica i com a recreació
històrica, com a art i com a tècnica, la fotografia
acompleix una doble funció social, clarament visible en
la sèrie d’imatges que tant José María Penalba com José
Vicente Penalba ens ofereixen del darrer mig segle
valencià. |
|

Plantá de la falla de la plaza del Ayuntamiento. La cara
de Palas Atenea es arrastrada por un turismo en medio
del tráfico matutino. 13.03.1974 |

Camas del Hospital La Fe se alinean en la parte
delantera de Ciudad Sanitaria para recibir a los heridos
de la tragedia del Camping Los Alfaques. 11.07.1978 |
|
Sense entrar en valoracions estètiques dels moments
captats per la càmera dels Penalba, sí que hem de
descobrir en ells els perfils d’una fotografia en clau
documental i existencial. Com a fixador sociològic,
condensador històric i espill antropològic on mirar-nos
a distància, la fotografia expressa la funció de la
imatge en l’estudi de les problemàtiques socials i en la
seua capacitat transformadora, una funció a través de la
qual podem conèixer, descriure, denunciar, expressar,
difondre i qüestionar tot allò que ens commou de la
realitat que ens envolta. En l’acte de fotografiar, que
expressa a la perfecció la col·lecció d’instantànies
dels Penalba, convergeixen les nostres experiències, la
nostra història, les nostres concepcions, interessos,
gustos, valors, sabers i creences, producte en última
instància del nostre pas per la vida i del nostre
esdevenir social. L’impuls que duu a disparar
l’obturador, així com allò que determina la selecció
d’una o altra imatge, no és aliè a la nostra
subjectivitat, a la nostra forma d’entendre allò que
observem i retratem. Com tampoc ho és a la mirada de
l’espectador, confrontat amb les propostes provocadores
del fotògraf en la seua interrogació del món. |
|

Velada a las puertas de la universidad en la calle de La
Nave para obtener una plaza. 08.07.1975 |

Accidente de tren en Vallada. 20.06.1980 |
|
En
atrapar els fragments congelats de temps on es condensen
els trets de cada època, la fotografia opera com a font
fèrtil d’experiències capturades, estímul per a la presa
de consciència i recuperador d’emocions llunyanes.
Viatjant així en el temps recordem, és a dir, duem al
cor sensacions colpidores (dolor, por, plaer, sorpresa),
alhora que ens inunda el fulgor inquietant de la
malenconia o se’ns aviva en la ment la guspira del deler
pel coneixement. Per això, els quaranta-dos anys de
València sintetitzats per l’objectiu fotogràfic dels
Penalba ens dibuixen la transcendental metamorfosi d’una
urbs mediterrània, que en aquest lapse de temps passa de
ser una ciutat provinciana ancorada en la grisa
autarquia de postguerra a esdevenir una metròpolis
abocada al vertigen de la modernitat avançada. I això no
sols li ocorre a la ciutat expandida i vessada sobre el
seu hinterland agrari, sinó també a aquest mateix
territori, dramàticament tenallat entre les inclemències
de la mare natura i l’acció perversa de la civilització
industrial. |
|

Alfons Cucó, Antonio García Miralles, Ricard Pérez
Casado, Felipe González, Joan Lerma y Felip Guardiola,
paseando por delante del Ayuntamiento. 16.01.1980 |

Estación de Alzira tras la rotura de la presa de Tous.
23.10.1982 |
|
La
sèrie d’imatges seleccionades, la majoria en blanc i
negre, ens descriuen la decadència d’una societat quasi
premoderna, on els paisatges, les persones i els
artefactes semblen deslliurar-se definitivament de la
pell de la tradició per enfundar-se un nou embolcall, el
de la València desarrollista, que ix com pot de
la nit franquista i s’endinsa a través d’una convulsa
transició en l’era tecnològica i global. En aquesta
singular travessia la càmera de José María Penalba narra
els anys que des de la gran riuada de 1957 condueixen a
la València dels “feliços” seixanta. Per contrast,
l’objectiu de José Vicente Penalba destaca l’adveniment
d’una València socialment fracturada, inundada pel fang
de les identitats en disputa, però que anys després es
transforma en una ciutat accelerada i canviant, captiva
entre la conservació problemàtica de la seua herència i
l’aposta arriscada pel segle
xxi. Al
remat, el conjunt d’aquesta mostra essencial del
patrimoni fotogràfic valencià palesa l’autèntic
patrimoni sentimental dels valencians i valencianes, els
quals potser ara contemplen aquestes variades
instantànies amb una barreja de desencant i estupefacció. |
|

Retirada de la estatua del General Franco. 09.09.1983 |

Primer trasplante de corazón en Valencia, Ciudad
Sanitaria La Fe. Un integrante del equipo medico
traslada el corazón enfermo después de extraerlo del
paciente. 16.01.1987 |
|
Les quasi 150 fotografies que componen la mostra es
poden agrupar en cinc grans àrees temàtiques, cadascuna
de les quals, al seu torn, té una lògica cronològica que
testimonia les mudances històriques d’allò social. Una
primera gran àrea es refereix a l’urbanisme i al
paisatge, on la ciutat i els territoris adjacents
apareixen com els contenidors vius de la vida humana,
escenaris i suports de la història econòmica i social.
En segon lloc es dibuixa l’àrea multiforme del temps
d’oci, de la festa, de l’art, de l’esport i del lleure,
terreny privilegiat dels esdeveniments de la història
cultural. Un tercer camp és el dels afers de la
política, el de la Història en majúscula que condiciona
les experiències dels ciutadans. Tant, almenys, com les
catàstrofes i els successos de tota mena que, en quart
lloc, tracen els trets de la història natural i humana,
on conflueixen l’atzar sinistre, els elements físics i
les passions desfermades. Finalment, una quinta àrea
apareix conformada per les imatges d’aquells personatges
que evoquen la microhistòria dels pobles, barris i
comunitats, l’experiència quotidiana on caben l’abandó i
l’esperança, l’antigor i la novetat, les personalitats i
les despersonalitzacions. Totes juntes, les cinc àrees
esmentades componen el mosaic complex d’una València
sacsejada, bandejada i saquejada pels vents borrascosos
de la contemporaneïtat. |
|

Cicciolina visita la falla de Na Jordana. 18.03.1988 |

Pedro Almodóvar en la calle de Santa Eulalia. 13.04.1988 |
|
Text extret del article “Els
fragments de la memòria, o la fotografia com a viatge en
el temps”, de Gil-Manuel Hernàndez i Martí publicat al
catàleg d’aquesta exposició Rodalies. Fotografies de
José Mª i José Vte. Penalba, Universitat de
València, 2004. |
|

Reyerta en el jardín del río Túria. 05.01.1999 |

La
alcaldesa Rita Barberá visita los talleres falleros.
04.03.1999 |
|
|
|