Simeón Saiz Ruiz. J’est un je
Simeón Saiz Ruiz.
J’est un je
Del 29 de maig al 31 d'agost de 2008.
Sala Martínez Guerricabeitia - La Nau
Horari: de dimarts a dissabte de 10 a 13.30 hores i de 16 a 20 hores. Diumenge
i festius de
10 a 14 hores. ENTRADA LLIURE
Horari d'estiu
A l'agost de dimarts a diumenge de 10 a 14 hores.
|
Visita visual
|

“Matanza de civiles en Sarajevo por proyectiles caídos
junto al mercado principal el lunes 28 de agosto de
1995. Víctima en la barandilla (A partir de imagen
aparecida en Tve-1)”, 1998 |
|
La primera exposició que Simeón Saiz Ruiz, guanyador de
la Biennal Martínez Guerricabeitia en 1999, realitzà amb
el títol de J’est un je data de 1996. Porta
treballant, doncs, més d’una dècada en aquesta sèrie de
quadres sobre les passades guerres dels Balcans, basada
en les imatges de premsa i de televisió que aparegueren
durant el conflicte. La sèrie es va començar en la fase
final de la guerra a Bòsnia-Herzegovina, quan més
agreujada estava la violència en aquesta zona; continuà
amb l’esclat de Kosovo, i segueix hui en dia vigent com
demostra la negociació sobre la independència de Kosovo.
Els quadres al principi imitaven l’il·lusionisme propi
de la fotografia i el vídeo amb els procediments propis
de la pintura i anà desplaçant-se d’una forma lògica i
natural cap a la imitació del píxel de la televisió.
Aquest canvi venia afavorit per la importància que
adquirí per a l’autor subratllar el caràcter documental
de les fonts. |
|

“Error de la OTAN en Grddelica Ravino (Yugoslavia) al
atacar un tren de pasajeros (A partir de imagen
aparecida en Tve-1)”, 2007 |
|
L’exposició que es presenta, organizada per la
Universitat de Salamanca, la Universitat de València i
la Junta de Castella-La Manxa, permet mostrar la sèrie
amb una amplitud que el pintor no ha pogut assolir fins
ara. D‘una banda, a Salamanca i a València es podran
veure els quadres de l’última fase, els que precisament
per la laboriositat de l’execució no s’han vist junts
mai fins en aquesta ocasió, i a Toledo es podrà veure
tota l’obra que constitueix la sèrie actualment, i per
primera vegada s’hi podrà apreciar la seqüència de les
imatges en deu posicions que estructuren la sèrie. |
|

“Víctimas de bombardeos serbios a zona croata por encima
de las posiciones bosnias en Mostar (A partir de imagen
aparecida en Tve-1)”, 1996 |
|
Les fotografies que provenen de la premsa i la televisió
són refotografiades situades en cada una de les deu
possibles inclinacions respecte a l’objectiu de la
càmera, que van des d’una visió quasi rasant a una
posició frontal, mètode que dóna lloc a tot un ventall
de deformacions de la imatge, que va des d’una
compressió quasi límit de les formes que les fan
irrecognoscibles, fins a la imatge original sense cap
deformació. Aquest procediment ordena la sèrie en una
seqüència que estableix un procés de desvelament a
mesura que l’espectador va passant d’unes imatges
abstractes a d’altres recognoscibles cada vegada amb
més nitidesa. |
|

“Mujer
croata muerta sobre alfombra, víctima de comando bosnio
(A partir de imagen aparecida en Antena 3)”, 1996 |
|
La dificultat del reconeixement i la impossibilitat que
la imatge t’abandone una vegada s’ha arribat al
reconeixement es converteixen en tema de l’obra. Amb
aquest recurs l’autor pretén que a l’espectador li siga
difícil desentendre’s de les imatges, totes de víctimes
del conflicte. La possibilitat de veure totes les
imatges juntes permetrà a l’espectador comprovar si la
repetició d’escenes de víctimes inhibeix el seu efecte
traumàtic o si, al contrari, manifesta l’abjecció, allò
que ha quedat fora de la imatge i però que pot aparèixer
en la seua ment.
La sèrie no jutja els agents en el conflicte ni
distingeix entre víctimes, totes elles civils, sinó que
més aviat dirigeix l’atenció a la nostra recepció i a
com en aquesta recepció es posen en qüestió les nostres
conviccions sobre com, quan i on es pot generar
violència. Al final, l’obra pretén condemnar l’horror de
la guerra civil i dissuadir l’espectador de fer ús de la
violència en nom d’una identitat, siga aquesta la que
siga, la d’un estat, una nació, una cultura, una
religió, una raça, una classe o un gènere. |
|

“Dos niñas, víctimas de proyectiles de mortero el sábado
22 de enero de 1994 (A partir de fotografía de Corinne
Dufka, Reuter)”, 1995 |
|
|
|