Accedir a la pàgina principal de la UniversitatImatge decorativa
Vicerectorat de Cultura

Tàpies. Certeses Sentides

Tàpies. Certeses Sentides

 

Del 24 d'octubre de 2003 a l'11 de gener de 2004

 

Sala Estudi General. La Nau

Visita visual

 

TÀPIES. CERTESES SENTIDES 

Divuit obres sobre tèxtil sintètic, 1991 

“Tàpies. Certeses sentides” presenta divuit peces realitzades durant 1991 a l’estudi que l’artista posseeix a la serralada del Montseny. Les obres tenen en comú l’ús d’un suport amb el qual no havia experimentat mai. Es tracta d’una tela d’ús industrial que Tàpies sol utilitzar per a protegir el paviment del seu estudi i, al damunt, ha aplicat les tècniques habituals del vernís, la pintura i el collage

La seua recerca incessant en l’àmbit de la tècnica i el material artístic derivà en l’ús d’aquests tèxtils sintètics sobre els quals va traçar el seu llenguatge pictòric propi. Només l’experimentació quotidiana i el fet de situar-se constantment en estat d’alerta –afirma el mateix Tàpies– fan que, a vegades, en el moment més impensat, es produïsca el miracle que uns materials, per ells mateixos inerts, comencen a parlar amb una força expressiva que difícilment es pot comparar a cap altra cosa. Si passa això, l’artista haurà trobat l’adequació entre forma i contingut. 

És una mostra representativa de la visió personal creativa i polivalent de Tàpies, de la seua forma de mirar el món. Aquestes obres expressen, amb tota la seua força, l’espiritualitat de la matèria i la poètica visual de l’artista. Ho fan per mitjà dels símbols, de les referències religioses, de les seqüències numèriques, que han estat presents al llarg de tota la seua trajectòria artística. En definitiva, representen una síntesi, un compendi i un balanç de la creació artística de Tàpies, a través de la creació d’un llenguatge propi.

Per a aquesta mostra, la Universitat de València ha editat un catàleg, de format singular, que juntament amb la catalogació d’aquesta sèrie pictòrica de Tàpies inclou un text del poeta i teòric Antoni Marí en què s’analitzen les claus d’aquesta singular sèrie pictòrica, a més d’una cronologia i una bibliografia actualitzades de la trajectòria d’Antoni Tàpies.

   

 

TÀPIES. CERTESES SENTIDES 

De molt petit s’entretenia amb ell mateix i amb tot alló que la seva imaginació configurava; es recloïa en el racó més amagat del jardí de casa seva o del seu enteniment i, absort i sol, restava molt de temps contemplant el traginar de les formigues, les possibilitats de moviment del dit gros del peu, el creixement de les fulles dels arbres o la lenta descomposició dels organismes i dels éssers vius. Li agradava veure com tot es transformava fins esdevenir el que no havia estat mai: amb una ampolla trencada i buida havia cobert el cos mort d’un estornell i observava com unes formigues roges i ventrudes se’l cruspien, amb parsimònia i pulcritud, tots els capvespres. 

Escoltava les pedres, i les foradava, les mullava, les deixava morir al sol o bé ofegades amb oli i salfumant. Hi cercava, a les pedres, allò que les feia semblants a ell, a les bèsties o al record, i veia com s’hi aplegaven tots els regnes de la natura, els gèneres i les espècies, els canvis i les mutacions. El seu silenci, el de les pedres, el sentia com aquella part d’ell mateix que sempre havia estat callada i es resistia a ser anomenada com ho són gairebé totes les coses. 

Consultava llibres de geologia, de botànica i d’oceanografia, diccionaris i llibres vells; res, però, no era útil a la disposició del seu enteniment; alguna de les pàgines il·lustrades d’uns tractats antics li donava una certesa lleugeríssima i remota com la que li havia donat la contemplació de la naturalesa canviant de les coses; i als marges dels fulls de tots els llibres dibuixava formes que no havia vist mai ningú, i ocells i arborescències i ulls que esguardaven el buit i dits que exploraven la foscor. 

A tot estava atent; al que fos viu i fos minúscul, el fes moure la vida l l’hagués astorat la mort; i la seva imaginació construïa una cadena infinita d’éssers, on cada graó era una forma o una idea, que s’alterava, progressiva i lenta, fins a perdre els límits i la identitat. Era una successió interminable dels caràcters que el guiaven cap a una presència inalterable i fugissera que com una gran certesa, semblava contenir tot el que ell pogués veure del món i el fes pensar. Allí s’unia tot; i la memòria i l’esguard sabien recollir-ho amb la minuciositat de l’home de ciència i amb la imaginació llunyana de l’àugur; després pensava que el principi de tot era la confusió d’una substància espessa i caòtica i que realitat no era sinó la concreció material i organitzada d’aquella substància, empresa per una rara voluntat o un desig. 

No esperava que cap cosa li donés la raó d’aquelles certeses que el seu enteniment no gosava encara formular, però que veia créixer davant dels seus ulls atònits i ordenar-se i conformar-se seguint l’ordre secret que la seva imaginació els imposava. Per aixó els fulls de tots els llibres es van anar cobrint de dibuixos, d’anagrames, d’heràldiques i d’emblemes que ocultaven les lletres de les pàgines, cada vegada més difícils de llegir per la profunda incisió que les tapava. Fins que tots els fulls van quedar coberts per una gasa atapeïda de grafismes que envelaven la impressió de l’escriptura i el seu antic significat. 

S’hauria pogut lliurar a la botànica i a la geologia, a l’efecte que els astres exerceixen sobre el destí obscur de les coses, de tan intensa com era la seva curiositat pel saber i pel món. Però el saber que obtenia d’aquell coneixement no es deixava anomenar, ni ordenar, ni aïllar de la matèria mateixa que s’havia ofert a l’escrutini dels seus ulls ni del procés que la ment configurava en la seva contemplació i el seu coneixement. Semblava com si només els dibuixos, els emblemes, les incisions poguessin recollir aquell saber minuciós o secret que no es podia pas anomenar. 

Aquest coneixement minuciós i secret de les coses del món cobria molt sovint (com havia cobert els llibres) aquell altre d’establert i de rutinari que havia elaborat amb l’ajut dels sentits i de l’abrivada lògica de l’enteniment. Llavors en procurava la clara i exacta correspondència de l’un amb l’altre, la perfecta avinença; però molt sovint, com si cadascun d’aquests coneixements hagués estat escrit per dues mans contràries i antagòniques i per uns ulls que no havien mai vist el mateix, s’establia una lluita de contraris, un desacord entre el que veia i el que la seva imaginació configurava; i el desig d’harmonitzar aquesta divergència li presentava una forma de la realitat abans no contemplada; una idea del món que es confonia amb el perfil del seu desig i amb l’espuma enlluernadora de l’afany. 

Llavors tot podia esdevenir de la mateixa substància que la substància del desig. Un desig que semblava no sadollar-se amb res, encara que tota cosa el concernia. En un instant tot podia mostrar la seva correspondència, el clar i enigmàtic senyal que cada cosa s’avenia amb una altra, allunyada, enterrada o oblidada, que sol·licitava la seva recerca i el seu descobriment. Es va lliurar a aquesta recerca que ho era també del perfil del seu desig, d’aquella minúscula certesa que li havien donat els troncs dels arbres, els cristalls de la sal, l’estructura dels ossos o la superficie clivellada d’un quadre de Kazimir Màlevitx o d’Antonello da Messina. 

Aquestes certeses eren com la consonància i l’acord entre el desig i la realitat, la quasi perfecta acomodació de la veritat i de la idea, i del camí que s’ha recorregut per copsar-les i acomplir-les. Certeses sentides com un cop al front. Certeses indemostrables com l’ordre amb el qual s’han ofert als ulls les formes del món, certeses que mostren com s’han fet d’intel·ligibles els regnes de la natura i de la gràcia. Epifanies de la realitat que l’alliberen i la redimeixen del seu obscur destí de l’oblit. 

Era allí, sobre els fulls dels llibres, on s’acomplia la veritat del món i de la idea, del caos i del cosmos, de tot i de no-res; la matèria confusa i inintel·ligible, la massa sense forma d’aquella presència espessa que constitueix el no-res es feia forma intel·ligible, presència transparent, sentida certesa. 

I també allí, en el procés de la seva configuració, ell, Antoni Tàpies, podia albirar les mutacions i els canvis d’allò que roman per sempre inalterable i que es clou darrere el perfil tremolós del desig, inassolible. 

Són divuit certeses, com en podrien ser una infinitud, de tant com és d’inassolible el desig que les desvetlla. Certeses sentides i albirades en l’instant furtiu de la perfecta síntesi i de la més abrivada contrarietat. Recollides en el lleuger moment de la seva cristal·lització i del seu esvaniment, quan sense deixar de ser el que eren esdevenen el que ara són: deixalles sublims, rebregades i brutes com la vida, quan les frega l’existència; presències que arriben del no-res, carregades d’indiferència i de sutge; aparences, ara, del desig i de la perplexitat, del temor d’esdevenir com elles; i, esdevenint com elles, matèria de la mort i de la resurrecció. 

ANTONI MARÍ

Aquesta exposició ha estat possible gràcies a la Fundació Antoni Tàpies. Barcelona

   

 


Més informació: cultura@uv.es