Ulls de Ferro. Pintures i dibuixos de María Gómez
Ulls
de Ferro
Pintures i dibuixos de
María Gómez
Del 8 de març al 23 d'abril de 2006
Jardí Botànic (C/Quart, 80)
. |
|
 |
|
En aquesta mostra pictòrica titulada
«Ulls de ferro» ens endinsem en l’univers personal de
María Gómez, una artista compromesa que porta al seu
darrere un extens bagatge professional de molts anys. No
en va és professora de Tècniques Artístiques en la
Universitat de València i ha dedicat una bona part de la
seua carrera professional al camp de la restauració,
especialment a la recuperació de grans cremats.
En aquesta ocasió ens acostem a la seua
faceta artística, la més personal i creativa. Pintures i
dibuixos figuratius que estan resolts amb decisió i
seguretat, i evidencien una sòlida formació acadèmica
que té l’origen en la Facultat de Belles Arts de Sant
Carles. Textures acríliques, volums i primers plans de
tradició expressionista, resolts amb audàcia i
immediatesa en el traç. Elements purs, sense artificis
superflus que emmascaren la visió d’una realitat
compromesa. |
|
 |
 |
|
Probablement, aquelles persones que
coneguen María de primera mà es quedaran una mica
sorpreses. Ella sempre ha estat una persona amb una gran
capacitat d’entusiasme, però poc acostumada a posar en
evidència el seu univers personal, que ací es trasllueix
de forma amagada, encara que amb ulls de ferro.
Serà la mirada de l’espectador, sempre
personal i amb referents socialitzats, qui reconeixerà
el que és icònic de forma immediata, però també
albirarà, sota la rotunditat de les formes, tot un món
de sentiments: viscuts, somiats i absents. Elements
comuns en tots nosaltres que són colpejats per la
realitat. Una realitat que sol imposar-se sobre el que
és oníric de forma contundent.
Les sèries pictòriques, fruit d’una
llarga reflexió personal, s’inicien amb retalls del cos
humà sense referents genèrics. El cos s’hi representa
sempre nu, separat de tot element material, mostrant
plenament la bellesa, la fragilitat i tota la
sensualitat que hi subjau. Són elements distorsionats
–agafats del natural– que ens inviten a la carnalitat
dels sentits. |
|
 |
 |
|
Progressivament, aquest cos humà –bell i
rotund– serà lligat per les regles de joc, socialitzat
per una determinada cultura i torturat per l’abús. El
valor de denúncia sobre fets contemporanis, com una dona
sotmesa sota un burca, una mà que pretén saltar un mur
–a la recerca d’una esperança– o una mirada absent que
ens interroga, sense que ningú acudisca a donar-li
resposta, no és una mera anècdota. L’important en tot
aquest procés creatiu que ens ofereix María Gómez no és
el fet seqüencial per si mateix, sinó la reflexió que
subjau al dolor, a la por i la manca de llibertat,
companys de viatge de la condició humana.
Finalment, l’única esperança sembla que
es troba en un món oníric, especialment present en els
dibuixos, de cossos abstrets i arrupits, que s’abracen i
creen el seu propi món a mida. Mons abstrets i hermètics
on s’evidencien clarament les absències.
El fet que aquesta exposició s’inaugure
el 8 de març no és una mera anècdota, sinó una forma
compromesa de prendre partit per aquells que sofreixen
vexacions –en aquest cas, les dones– i amb elles tots
nosaltres.
Comissari: Joan J. Gavara |
|
   |
|
|
|