Accedir a la pàgina principal de la UniversitatImatge decorativa
Vicerectorat de Cultura

Vinilo Art

Vinilo Art

Del 5 al 29 de febrer de 2004

Sala Oberta - La Nau

Veure les obres

Visita visual

Tola Clérigues, Re.evolución

 

UN DISC, DOS DISCS, TRES DISCS... Catedral gòtica amb orifici central. Caramell blavós encaputxat de música. Caragol amb forat perfecte. Emboscada excepcional d'intervals muts. Harmonia lleial reinventada cada volta. Mínim esforç de l'oïda que trasbalsa la seua funció a l'ull. Permuta de sentits sense sentit. Deterioració de l’equilibri cap a la perfecció de l’absurd. Esforç convertit en faula per obra i gràcia de la intenció casual. Lladruc de l’inconscient que esquinça l’observador. Perversió de l’objecte total que pessigolleja la sorpresa.  Sàtira de fer l’ullet distingit. Usuari que no usa la clau acomodada. Èmul de la sorpresa inconsistent i amic de la delació a traïció. Fracàs de l’objecte al seu lloc i lloc llogat al millor postor. Dejecció d’estrelles personals, intransferibles i úniques. Letargia per sempre més dels codis imposats. Donant d’òrgans audiosensuales. Sorteig diari d’interpretacions soltes. Aldarull matemàtic d’operacions mortes. Miscel·lània de passos de ball visual. Cultiu d’eixides i metes perdudes. Solució envoltada en enigma i misteri vestit de resposta. Un disc, dos discs, tres discs...

Manel Costa

 

Costa Adrián, Una canción triste

Carmen Barber, La vitrina de la abuela

 

Com el vinil

El vinil, encara que ho semble, no és un material. És un record. Però un record especialment farcit d’alguna cosa que semblaven ranures, solcs els anomenaven, i que sent alguna cosa purament material, com un camp llaurat concèntricament, tenia sembrades una successió de sensacions segurament inexplicables i, per descomptat, invisibles. El miracle de la sembra es produïa quan començava a girar, i d’aquells racons brollava una fruita que, fins llavors, romania amagada i sense germinar esperant el senyal acordat. Un simple gir.

Va ser, ja veus, el primer transport de la música, la primera manera de portar-la d’ací cap enllà. El primer suport que va permetre, des de la maneta fins al més modern plat, per la màgia d’una simple agulla, convertir un plàstic fosc i rodó en música, la música en sentiments i els sentiments en no sé què.

Semblava un ull dipositat en un llit circular que cantava melodies per acompanyar els solitaris, per estimar d’amagat, per tocar a la penombra allò més prohibit; per cantussejar imitant ídols invisibles; per ballar, un-dos-tres, un-dos-tres, aquells boleros que parlen i menteixen sense desvergonyiment eriçant-nos la pell; per mirar i descobrir mirades; per relliscar les mans per una cintura aliena; per  moure els malucs impúdics a un compàs sensual; per apagar el llum i amagar tot; per voletejar al voltant dels canapès mirant de reüll que no hi apareguen els meus pares; per a trencar la sesta d’un veí (xiquet, abaixa una mica l’aparell); per recordar records i maleir-los, i tornar-los a recordar i beneir-los.

Perquè ella sempre era dins d’una manera inexplicable. Què haguera estat del vinil sense ella. I quan ell girava, aquell era el senyal, apareixia i ficant-se per tots els racons, res a veure amb l’oïda, qualsevol racó era bo, activava uns ressorts que ni tan sols sabíem que hi existien (o és que sabies que el pols s’accelera per escoltar «Yesterday» o «Smoke gets in your eyes»?) Ja veus, girava davant de tots sense cap pudor, despullant-se de cançons i cançons, perquè entenguérem que ella, la música, més que so era moviment i brollava del vinil aparentment inert com els desigs d’una vella llum que fregues i fregues, gira i gira, mentre el geni intenta endevinar les teues preferències. Un rock, un bolero (aneu amb compte amb aquests que enamoren, adverteix el geni), un fox, un txa-txa-txa, una salsa (tan sensual, tan calenta), un son, una samba, un mambo (amb l’orquestra de Pérez Prado entre els feliços solcs) un swing, un tango (arrauxat amb tall llarg a la falda i la cuixa a l’aire), un pasdoble, un vals (demà tinc una boda), un merengue, una bachata (amb el maluc dalt i baix)... tot es troba dins i et sorprèn perquè els teus desigs es compleixen (coses del vinil) i, de sobte, et trobes estrenyent la teua galta contra la seua i fregant els vostres ventres mentre el disc, enfilat pel centre, gira deixant-se furgar entre els seus secrets per l’agulla màgica que transforma el no-res en tot, matèria en sentiments, vinil en música.

Per això, quan s’acomiada, devorat pel temps i per això que en diem progrés, i es veu substituït per mecanismes que trenquen el vell ritu del pols acurat quan posaves el disc, del drap que acaricia per traure’n la pols, de la cura perquè no es ratlle, del posa només la segona cançó, de paraules que ja no són (single, long play, 45 rpm...) aquell personatge, company de vida, necessitava un homenatge que només podia donar-li el món de l’art, de les gents que han compartit temps amb ell (benvolgut vinil) i volen immortalitzar-ho un poc més en les seues humils obres com a representació d’un objecte que ens va ajudar a viure.

A ells, en el fons, els agradaria ser com el vinil, i tenir a les seues entranyes enregistrades totes les músiques que han acompanyat les seues vides dispars. Per això s’ajunten, dibuixen, esculpeixen, pinten, fotografien i després ho ensenyen al món perquè mire, perquè mire.

Rafael Rivera

 

Gema Hoyas, El sonido de la piel

Chelo Serrano, Este disco es la hostia

 

Relació d'artistes i obres

 

CONCHA ALONSO

EL OCASO

JOSÉ MANUEL ALONSO

SAN VINILO, VIRGEN Y MARTIR

JOSE ANTONIO AMATE

D. J

J. A. ANDREU SATORRE

RITMOS DEL PASADO

TERESA APARICIO

GIRANDO

ENCARNA ARNAL

UNA MIRADA, SUEÑOS DE JUVENTUD

SUSI ARTAL

TWIST AGAIN

CURRO BAÑOS

PSICOANALÓGICO

CARMEN BARBER

LA VITRINA DE LA ABUELA

FERNANDA BARONA

COSER Y CANTAR

MONIQUE BASTIAN

DAISY DEE

AMPARO BERENGUER

“THAT’S   JASS”

BLANCA ROSA

ATRAPASUEÑOS ATRAPADO, LA MARSELLESA

CURRO CANAVESE

EL BESO DE DISCO

CARLES CANO

BONNIE AND CLYDE

CANDELA CARROZA REAL

RELOJ DE VINILO.COM

TOLA CLÉRIGUES

RE.EVOLUCIÓN

COSTA ADRIÁN

UNA CANCIÓN TRISTE

MANEL COSTA

PEÇA PER A EXERCICI MUSICAL

FRANCISCO DELGADO

NOCTURNO Nº 3

DELIA DÍAZ

ÁFRICA

PURI DOMINGO

ATARDECER

PEPA FOS

B ANDA ORIGINAL DE  “EL SUEÑO

DE UNA NOCHE DE VERANO”

AMPARO FOSATI

GUARDANDO FRAGMENTOS DE MIS RECUERDOS

JUVI GALAN

¡COMO ME GUSTA EL VINILO!

FANNY GALERA

LINEA DE SILENCIO

J. L. GARCÍA IBÁÑEZ

ICONO  I-II

VICENTE GASCÓ

METAMORFOSIS

JULIO GERMÁN FORT

S/T

CRISTINA GHETTI

DON´T STOP DANCING

CELESTINO GIL

Y DIOS CREO …

JAIME GIMENES DE HARO

TIC, TAC, TIC, TAC.

AQUILINO GONZÁLEZ

NO - SONORO

MIGUEL GUILLÉM

45  R.P.M.

GEMA HOYAS

EL SONIDO DE LA PIEL

HEIDI

MAMANT MÚSICA

MANOLO LEÓN

EVA Mª

LLAPIS

CANARIS

JORGE MARAT

L. V. F. (LAST VINIL FLY)

EMILIA MARÍN

PRELUDIO AIROSO EN  Mi  BEMOL

PILAR MARTÍNEZ

GIRA GIRA LLUNA PER A TU (NORA)

ALICIA MATIES

THE SULTAN OF SWING

MIGUEL MOLINA

MI TIERRA CUBANA EN UN BURDEL U.S.A.

ENCARNA MONTEAGUDO

ESTOY POR TI: 3´ 07´´

FRANÇOIS MOUKARZEL

+ 3  - 2

JOAN BATISTE

DEL VINIL AL C.D.  i… D.C.

MERCÈ NAVARRO

THE LAST BLUES

LUIS PÉREZ

MÚSICA ENLATADA

MARIA LUISA PÉREZ

RECORDANDO LOS 60.

CAROLINA RAGA

MIRANDO HACIA ATRÁS SIN IRA

Mª JOSÉ RAMIS

EL DISCÓBOLO MARCIANO

TONI RAMOS

FAUSTO

J. M. RAMOS

REQUIEM

LUIS RIVERA

LAS DOS CARAS

RAFA RIVERA

QUE NOCHE LA DE AQUEL DISCO

ANA RUIZ RUIZ

A PESAR DE TODO

RAFAEL SANTIBÁÑEZ

INFINIT IMPULSIU CAPTURAT

LEONOR SEGUÍ

JE T´AIME MOI NOW PLUS

CHELO SERRANO

ESTE DISCO ES LA HOSTIA

CARMEN SEVILLA

AL HILO DE LA MÚSICA

VICENTE TELLO

EL SOMNI BLAU

VICTORIA TORMO

JEROGLÍFICO: INSTRUMENTO MUSICAL

ESTELA TORROGLOSA

“NA TE PÍO, NA TE DEBO… ME FUI DE TU VERA OLVIDAME YA…”

AMPARO TORTAJADA

DU – DU - A

AMPARO TORTONDA

ES UN ADIOS

SARA VIVES

LEY DE VIDA

MARTA VIVES

S/T

 

Més informació: cultura@uv.es