Accedir a la pàgina principal de la UniversitatImatge decorativa
Vicerectorat de Cultura

Identitats Estratègiques. Taller

 

TALLER DE REIS

bastos, copes, oros, espases i dildos.

els reis de la baralla espanyola

 

Per O.R.G.I.A

 

14 i 17 de juny de 2005

 

16,00 h. - 21,00 h

 

Sala Matilde Salvador - La Nau

 

Taller gratuït

Aforament limitat: 20 Persones

Omplir inscripció [+]

 

 

Si hem de donar una justificació a la incorporació d’un taller de reis en “Identitats estratègiques”, és fonamental tenir present el valor d’una pràctica artística, cultural i política, en definitiva híbrida, que apunta a la deconstrucció i al qüestionament d’un dels estigmes, encara massa invisibilitzat, paradigmàtic de les identitats normatives de la cultura hegemònica: la masculinitat.

Si fins al moment el feminisme ha sabut generar un discurs autocrític al voltant del subjecte feminista, de la identitat del subjecte dona o bé del dispositiu del gènere que és la feminitat, i l’ha desvelat com una farsa, queda com a tasca a la qual han d’aplicar-se les mirades crítiques la pròpia farsa de la masculinitat. Però encara que és precària encara, especialment en el context de l’Estat espanyol, una anàlisi profunda de la identitat masculina heteronormativa, així com dels seus estereotips, no podem sinó incidir en el seu qüestionament des de les fissures que ja se li han fet, perforant aquests intersticis...

Aquesta pràctica híbrida de què parlem, que té un alt component de performance com a pràctica artística —entenent el sentit de la performance com una pràctica en si resistent a una definició dins de les categories artístiques i dels seus gèneres i, per això, entenem la performance com un territori creatiu híbrid—, té la seua matriu en els tallers drag king[1] que s’han desenvolupat en el context anglosaxó especialment en aquests deu últims anys i dels quals hem pogut comptar amb alguns exemples de realització en el context espanyol.[2]

ORGIA ha tingut de marc referencial aquests tallers anteriors, si bé —i ací descansa el seu valor— han aconseguit desenvolupar una tasca que se situa en l’especificitat de la masculinitat espanyola, la qual cosa suposa d’una banda una valuosa aportació a aquest debat encara carencial al voltant del qüestionament identitari de l’heterocentrisme i, d’una altra banda, situa aquest debat en unes coordenades letals, ja que sorgeix com una veu i un discurs que responen per la seua memòria històrica, pel seu context sociocultural i pels seus propis valors dissidents. Volem recollir en el taller tot aquest catàleg representatiu del PNB (producte nacional brut), tots aquests estereotips masculins cañís, antichic i casposos, i fer de l’estètica “manolo” la nostra particular bandera per després cremar-la.»

Aquest taller de reis suposa una reflexió crítica sobre l’imaginari masculí generat des de l’àmbit cinematogràfic de l’Espanya franquista dels anys seixanta i setanta, farcit d’estereotips i prejudicis, que ha continuat tenint cabuda, reposició rere reposició, en les programacions televisives de les dècades dels vuitanta i noranta.

BASTONS, COPES, OROS, ESPASES I DILDOS combina l’aspecte lúdic que implica el transvestisme amb una intenció política mitjançant la paròdia performativa, actuant rols, assenyalant el seu llenguatge, citant codis i alterant-los; subvertint i evidenciant que la masculinitat és el resultat d’una construcció sociocultural i que té una lectura política que s’incardina en el mateix cos, i és constitutiva  de la mateixa subjetivitat, del pensar-se a si mateix, de les nocions d’identitat que ens creem sobre la base del trauma que va generar el franquisme i, la ranera del qual, en paraules d’O.R.G.I.A, ens arriba filtrada tres dècades després.

Guillermo Cano, Rían Lozano i Johanna Moreno

[1] Les pràctiques drag king, per bé que es dinamitzen durant els anys vuitanta, han tingut clars precedents històrics durant el segle xx i s’han constituït com unes pràctiques paròdiques del gènere. Dins del context anglosaxó, Diana Torr representa una de les principals referències d’aquests tallers.

[2] Retòriques del gènere i tecnologies del gènere.

 

Programa

1.                  Projecció del documental: Producto Nacional Bruto (O.R.G.I.A, 2005)

2.                  Caracterització i pràctica en relació amb la masculinitat proposada

3.                  Taller de floretes

4.                  Posada en escena sobre decorats

5.                  Sessió fotogràfica

Sessió musical exclusiva a càrrec de StupendoKalamar

 

Requisits

1.                  Actitud oberta, desinhibida i col·laboradora

 

Fitxa que han d’emplenar els/les participants

1.                  Nom, cognoms, adreça, DNI , correu electrònic i núm. de telèfon

2.                  Talla de pantalons, de samarreta i de sabates

 

Omplir inscripció [+]

 


[<] Tornar

Més informació: cultura@uv.es                     [Darrera actualització: 13/05/05]