.jpg)
La Universitat de València va posar en marxa al novembre de 2024 un servei extraordinari de préstec d’ordinadors portàtils i mòdems per a donar suport l’alumnat afectat per les inundacions provocades per la dana en diferents municipis de la província i en les pedanies de la ciutat de València. La iniciativa, coordinada pel Servei de Biblioteques i Documentació junamt amb el Servei d’Informàtica i la Vicegerència de Coordinació Econòmica i Serveis, va permetre que l’estudiantat que va patir danys materials o dificultats de connexió poguera continuar amb les seues classes i treballs acadèmics amb normalitat.
Entre els dies 11 i 21 de novembre de 2024, el Servei de Biblioteques va rebre 112 sol·licituds vàlides de préstec i el 15 de novembre va començar el lliurament del material, prioritzant l’ordre de recepció de les peticions. Es va atendre finalment 56 estudiants: 23 van rebre ordinadors portàtils i 27 mòdems, mentre que 4 persones van sol·licitar els dos dispositius. En alguns casos, el lliurament es va realitzar mitjançant empreses de missatgeria per a arribar a municipis com Catarroja, Albal, Benetússer o Paiporta, on l’empresa habitual de repartiment no tenia cobertura.
El material es va centralitzar a la Biblioteca d’Humanitats, per la seua proximitat a l’edifici de Rectorat i pel seu horari estés, que incloïa l’obertura en caps de setmana.
El préstec es va mantindre actiu fins al 30 de març de 2025, amb possibilitat d’ampliació segons les necessitats de les usuàries i els usuaris. Aquesta acció va reflectir la capacitat de resposta de la Universitat de València davant situacions d’emergència i el seu compromís amb la igualtat d’oportunitats en l’accés als recursos acadèmics.
L’experiència va demostrar la importància de disposar de mecanismes flexibles i ben coordinats per a respondre a imprevistos. A més, la col·laboració entre els diferents serveis de la institució va permetre donar una resposta àgil en només uns dies i atendre les necessitats més urgents de l’estudiantat afectat.
La Universitat de València va valorar aquesta experiència com un exemple de cooperació entre serveis i de sensibilitat cap a la seua comunitat universitària. De cara al futur, la institució estudia com reforçar la reserva d’equips disponibles i millorar els canals de comunicació amb l’alumnat davant situacions excepcionals, amb l’objectiu de consolidar aquest tipus de suport com a part de la seua planificació preventiva i solidària.











