Disseny i anàlisi estadística d'experiències

 

Titulació: Llicenciatura de Biologia

Duració: 7.5 crèdits (4.5 teòrics i 3 pràctics)

Caràcter: Troncal de segon cicle

Tipus: TeoricOpràctic

Departament: Estadística i Investigació Operativa

Coordinadora de l'assignatura: MªTeresa Rabena

Professors coordinadors de grup: Carmen Armero (Grup A, en valencià), Mario Sendra (Grup B, en castellà), José Bermúdez (Grup C, en castellà) i MªTeresa Rabena (Grup D, en valencià)

Calendari: Els grups B i D s'impartiran en el quadrimestre de tardor del curs 2003-2004. Els grups A i C en el quadrimestre de primavera del curs 2003-2004.

 

 

 

Programa teòric.

 

Tema 1: Introducció a l'anàlisi de la variança

Objectius del disseny d'experiències. Fases del disseny. Factors: tipus i relacions entre ells. Condicions d'aplicabilitat de l'anàlisi de la variança (ANOVA).

 

Tema 2: Anàlisi de la variança amb variable de classificació única

Model d'un factor. Anàlisi del model: Taula ANOVA. Estimació dels paràmetres. Anàlisi de les condicions de validesa de l'ANOVA. Contrastos de mitjanes. Comparacions múltiples. Selecció del tamany mostral.

 

Tema 3: Anàlisi de la variança amb factors creuats.

Dissenys experimentals amb criteri de classificació doble: model saturat. Anàlisi del model i estimació de paràmetres. Disseny factorial d'ordes superiors.

 

Tema 4: Anàlisi de la variança amb dissenys niats.

Model amb factors encaixats. Taula ANOVA i estimació de paràmetres. Assignació òptima de recursos.

 

Tema 5: Anàlisi de la covariança

Disseny unifactorial amb una covariable. Altres models de covariança.

 

 


 

Bibliografia:

 

Pixeu, R, Curnow,  RN i Hasted, AM (1993). Statistical Methods in Agriculture and Experimental Biology. Second edition. London: Chapman & Hall.

Montgomery, D.C. (1991) Disseny i Anàlisi d'Experiments. Mèxic DF: Grup Ed. Iberoamerricana.

Peña D. (1994). Estadística, models i mètodes: 2. Models lineals i sèries temporals. Segona edició revisada. Madrid: Aliança Universitat Textos.

Rohlf, FJ i Sokal, RR (1995). Statistical Tables. Third edition. New York: WH Freeman & Co.

Sokal, RR i Rohlf, FJ (1995). Biometry. Third edition. New York: WH Freeman and Co.

Steel, RGD. i Torrie JH (1985). Bioestadística, principis i procediments. Bogotà: McGraw-Hill

 

 

Programa pràctic.

 

Pràctica 1. Descripció i tractament de mostres.

Pràctica 2. Anàlisi gràfica de comparació de mitjanes de mostres independents. Taula d'ANOVA

Pràctica 3. ANOVA bàsic per a criteri de classificació únic.

Pràctica 4. Anàlisi de les condicions de validesa de l'ANOVA.

Pràctica 5. Contrastos de mitjanes i comparacions múltiples.

Pràctica 6. Anàlisi de components de la variança per a dissenys d'efectes aleatoris.

Pràctica 7. ANOVA de dos factors creuats.

Pràctica 8. Anàlisi de blocs complets aleatoritzats.

Pràctica 9. Altres dissenys factorials.

Pràctica 10. ANOVA de factors encaixats.

Pràctica 11. Anàlisi de la covariança.

Pràctica 12. Anàlisi de casos pràctics generals.

 

 

Bibliografia:

 

Norusis J M. (1993). SPSS for Windows: Base system user’s guide. Rellija's 6.0.Chicago: SPSS Inc.

Norusis J M. (1994). SPSS Advanced Statistics 6.1. Chicago: SPSS Inc.

 

 

 

 

Objectius:

Es pretén que l'alumne conega els dissenys experimentals d'ús més freqüent i siga capaç de realitzar una valoració crítica en la seua adequació als diferents contextos d'aplicació que presumiblement trobarà en el futur desenrotllament de la seua professió, tant en el camp de la investigació pura com en el tecnològic, i de control de qualitat.

Es fa especial insistència en la correcta interpretació dels resultats de l'anàlisi estadística d'acord amb el plantejament del disseny experimental.

A pesar del caràcter eminentment pràctic del curs, encara sense abandonar una presentació predominantment intuïtiva, s'estudia la justificació estadística de les tècniques empleades.

Les pràctiques presenten casos reals en els que s'ha utilitzat els dissenys estudiats en les lliçons teòriques. Amb això, es pretén que l'estudiant siga capaç de: (i) identificar els objectius de la investigació, (ii) proposar la realització de l'experiment adequat per a aconseguir eixos objectius, (iii) formular el model estadístic que descriu eixe disseny experimental i (iv)analitzar les condicions d'aplicabilitat.

Les dades corresponents als exemples estudiats són analitzats amb el SPSS, un dels programes estadístics més difosos en la pràctica professional. Per tant, resulta fonamental: (i) la identificació dels resultats presentats pel SPSS amb els introduïts en les lliçons teòriques, (ii) la interpretació dels resultats estadístics obtinguts i (iii) l'elaboració d'informes que resumisquen l'anàlisi realitzada.

 

Criteris d'avaluació:

L'avaluació del curs es realitzarà mitjançant un examen final que inclourà problemes, semblants als proposats al llarg del curs i una situació pràctica analitzada amb el SPSS, en base a la qual, l'estudiant haurà de resoldre qüestions semblants a les plantejades en les classes pràctiques. Serà fonamental la correcta identificació dels models adequats i l'anàlisi dels resultats obtinguts