Fundació GeneralUniversitat de ValènciaÀrea d'Activitats Musicals Logo del portal

Curs Òpera oberta: El Liceu a la Universitat IX

  • 13 d’octubre de 2010
Orquestra

 

CURS ÒPERA OBERTA: EL LICEU A LA UNIVERSITAT IX

3 crèdits de lliure opció

 

Professorat : Vicente Galbis López, María de los Llanos, Tono Berti, Ana Botella, Juan Luis Martínez i Hilari Garcia
Durada: 30 hores.
Dates: del 13 d’octubre de 2010 al 13 d’abril de 2011
Lloc: Aula Magna de l’edifici històric de la Universitat de València (carrer de la Universitat, 2).
Nombre d’alumnes: mínim 40, màxim 80.
Requisits: estudiants de la Universitat de València. 80% d’assistència (només es pot faltar a una sessió). Els alumnes han d’assistir a cada sessió completa i signar en tots els fulls de control d’assistència que es presenten al llarg de la sessió.

Programa del curs

L’objectiu d’aquest curs és fomentar l’afició al gènere operístic mitjançant el procediment més similar a l’assistència a una representació. Això s’aconsegueix amb la retransmissió en directe d’algunes de les òperes programades per un  dels teatres més importants del món: el Liceu de Barcelona.

Els continguts formatius del curs s’imparteixen en una classe prèvia d’una hora de duració abans de la retransmissió, en la qual s’expliquen, mitjançant diferents materials i la visualització dels fragments més representatius, els trets més importants de cada peça i la seua localització en el context de la producció de cada autor i de la història de l’òpera.

Els subtítols de les obres són en català

Dia i hora

Òpera i autor

Teatre

Professorat

Duració aproximada de la sessió *

Dimecres, 13 d’octubre de 2010

Carmen
Georges Bizet

Teatre del Liceu

María de los LLanos

de 19 a 23:00

Dimarts,16 de novembre de 2010

Lulu
Alban Berg

Teatre del Liceu

Tono Berti

de 19 a 24:00

Dimecres, 2 de febrer de 2011

Iphigenie auf Tauris

Christoph Willibald Gluck

Teatro Real

Hilari García

de 19 a 23:30

Dimarts, 8 de març de 2011

Parsifal
Richard Wagner

Teatre del Liceu

Juan Luis Martínez

de 18 a 01:30 am

Dimecres, 13 d’abril de 2011

Cavalleria Rusticana/Pagliacci
Pietro Mascagni/Ruggero Leoncavallo

Teatre del Liceu

Ana Botella

de 19 a 23:30

* L’horari d’acabament de les sessions pot variar en funció de la durada de les representacions.

 

Preus de matriculació

Estudiants de la UVEG i estudiants de
música de grau professional o superior            _____________      70 €

 

 

 

VICENTE GALBIS LÓPEZ

És llicenciat en Geografia i Història, especialitat Musicologia, per la Universitat d'Oviedo. Obtingué el premi extraordinari de doctorat l'any 2000 per una tesi en què estudia la influència de l'òpera i la sarsuela en la societat de València entre 1832 i 1868. Ha escrit diversos articles sobre òpera per al Diccionari de la Música Española e Hispanoamericana (publicat a Madrid per la SGAE) i per al Palau de la Música de València. Des de 1997 fins a 2005 ha estat crític musical i corresponsal a València de la revista especialitzada de distribució nacional Ópera actual . Ha impartit cursos d'iniciació a l'òpera al Palau de la Música de València i per a la Fundació General de la Universitat de València. És professor d'Història de la Música (titulacions d'Història de l'Art i Magisteri: Educació Musical) i coordinador de l'Aula de Música del Vicerectorat de Cultura de la Universitat de València.

 

 

  MARÍA DE LOS LLANOS, Soprano

Comença els estudis de Cant amb Lambert Climent i els acaba al Liceu de Barcelona amb la professora Montserrat Pueyo. Amplia la seua formació amb Matilde Pinkas. Col·labora habitualment amb Turiae Camerata i amb l’Orquestra de la Universitat de València, l’Orquestra Pablo Sarasate (Pamplona), l’Orquestra del Vallès (Sabadell) i amb altres orquestres de la Comunitat Valenciana. Ha actuat al Palau de la Música de València, a l’Auditori de Saragossa i a l’Auditori Nacional de Catalunya interpretant com a solista un ampli repertori barroc i clàssic.

Pel juny de 2000 debuta en el paper de la Reina de la Nit de la Flauta màgica al Festival d’Estiu de Wetzlar (Alemanya). Pel març de 2003 interpreta la Despina de Così fan Tutte al Moma Teatre de València. Per l’octubre de 2004 interpreta la Lucillade Il burbero di buon cuore al Teatre Principal de València.
Compagina la labor pedagògica amb l’activitat com a intèrpret de recitals. En l’actualitat imparteix classes de tècnica vocal al Conservatori Superior de Saragossa.

 

 

TONO BERTI GARCÍA, director d’escena.

Naix a València i inicia els estudis teatrals a l’EM de Teatre de Burjassot, amb els professors A. Díaz Zamora i A. Moreno. Continua els estudis al Taller de Teatre de la Sala Escalante, on es gradua l’any 2000, amb els  professors E. Alabors, F. Meschini, G. Miralles i E. Herreras.
En la seua experiència com a actor, ha estat dirigit, entre d’altres, per A. Díaz Zamora, J. Juan, G. Miralles, E. Alabors i J. Ricard en diversos muntatges. Ha treballat per al Teatre dels Gats en l’espectacle P.D: El teu gat ha mort. El 2007 interpretà el personatge La criatura en l’espectacle Frankenstein, les cicatrius familiars, dirigit per R. Cruz i representat a Off Teatre. Ha participat com a actor dels curtmetratges Lo más hermoso que tengo i Feroz. Així mateix, ha filmat vuit capítols per a la sèrie Negocis de família de Canal 9.

El 2003 realitza la direcció escènica de l’òpera Le revenant, de J. M. Gomis (estrenada al Palau de la Música de València). El 2004 realitza la direcció escènica de l’òpera Il burbero di buon cuore, de Vicent Martín i Soler (estrenada al Teatre Principal de València). El 2000 dirigeix i realitza l’òpera La violación de Lucrecia, de B. Britten, amb direcció musical de Juan Pablo Hellín; juntament amb ell funda la Companyia d’Òpera de Cambra de València, amb la qual dirigeixen i produeixen Otra vuelta de tuerca (estrenada el 2003) i Albert Hering (estrenada el 2004).
Ha dirigit per a Cultural Producciones diversos espectacles, com Los 7 pecados capitales, de K. Weill/B. Brecht (estrenada al Centre d’Art Contemporani de Sevilla);  Bastien und Bastienne, de W. A. Mozart, La serva padrona de G. B. Pergolesi (Teatre Isabel la Catòlica de Granada) i Merlín: el regreso de la magia, de gira arreu d’Espanya.

Realitza la direcció de la gira de l’espectacle Balansiyya per a Mec: Events (Teatre Principal de València, Teatre Gran Vía de Madrid, etc).
Crea i dirigeix  espectacles musicals per a infants amb Perkumania Ensemble, com ara La vuelta al mundo con 80 instrumentos de percusiónPerkumanicomic.Crea i dirigeix per al grup de percussió El Batec de l’Alé l’espectacle Gaia.
Des del 1998 és director i fundador de l’Aula de Teatre de l’EU d’Informàtica i de l’ETS d’Enginyers en Telecomunicacions de la UPV.
Des del 2006 és professor d’interpretació a l’acadèmia d’Off Teatre.

 

ANA MARÍA BOTELLA NICOLÁS

Naix a Oviedo en 1971. Estudia grau mitjà de piano al conservatori superior de música Eduardo Martínez Torner, d’Oviedo, on obté el títol de professor. A la universitat d’aquesta ciutat es llicencia en Musicologia, carrera que va compaginar amb l’estudi del violoncel. També és mestra en la especialitat d’Educació Musical per la Universitat d’Oviedo.

Ha sigut professora de piano i acompanyament durant quatre anys al centre musical Ángel Muñoz Toca d’Oviedo i professora d’història de la música i estètica musical. També ha estat professora de piano a l’escola de música i dansa Santa Cecilia de Luanco. A més a més, ha coordinat les activitats musicals en aquesta escola i n’ha sigut la directora durant els anys 1997/1998 i 1998/1999, respectivament.

A l’escola de magisteri Padre Enrique de Ossó ha sigut professora agregada del Departament d’Expressió en l’especialitat de música, durant 6 anys.

Participa en nombrosos cursos de pedagogia musical sobre Willems, Kodaly, Wuytack... a Astúries, Barcelona, Saragossa, Vigo, etc, així com de direcció coral, informàtica musical, didàctica de la música, noves tecnologies i musicoteràpia, i ha presentat diverses comunicacions en jornades i congressos.

Durant l’any 2001 obté per oposició una plaça en el cos de professors d’ensenyament de secundària a Alacant.

A l’octubre de 2006 obté una plaça de professora associada al Departament de Didàctica de l’Expressió Musical, Plàstica i Corporal de la Universitat de València, que compagina amb l’ensenyament en secundària. Al febrer de 2008 obté la plaça de professora ajudant al mateix departament.

Actualment compagina la  docència a la Universitat de València amb l’elaboració de la tesi doctoral.

 

JUAN LUIS MARTÍNEZ, director d’orquestra.

Començà els estudis musicals al Conservatori de València, continuà els de Direcció d’Orquestra al de Barcelona amb Salvador Mas i els amplià amb John Eliot Gardiner i Pierre Cao. Des del 1991 i fins l’actualitat és director titular de l’Orquestra i del Cor Turiae Camerata de València. Ha participat amb aquesta agrupació en diversos festivals internacionals i ha dirigit solistes nacionals i internacionals. Al capdavant del conjunt especialitzat en música antiga Estil Concertant de València ha recuperat diverses obres d’autors valencians com Vicente Martín i Soler. A més,  ha dirigit conjunts com la Capilla Musical Los Extravagantes de Granada, l’Orquestra del Centre Musical d’Euskadi (Musikene), l’Orquestra del Conservatori Superior de les Illes Balears o The Israel Chamber Orchestra. Des del 2003 ha dirigit en dos ocasions l’Orquestra de València. En l’actualitat és director de l’Orquestra del Conservatori Superior de Música d’Aragó, a Saragossa, centre on treballa com a professor de direcció d’orquestra.

 

 

HILARI  GARCÍA GÁZQUEZ

Naix a la Pobla Llarga en 1975. Compagina els estudis musicals de viola i piano amb els estudis de filologia a la Universitat de València, on es llicencia amb premi extraordinari. Posteriorment obté el títol superior de direcció d’orquestra, també amb premi extraordinari, al Conservatori Superior de Música “Joaquín Rodrigo” de València i amplia la seua formació musical a l’Haute École de Musique de Ginebra (Suïssa).
Ha estat director assistent de l’Orquestra Filharmònica de la Universitat de València (OFUV) i de la Jove Orquestra de la Generalitat Valenciana (JOGV) i ha dirigit diverses orquestres nacionals i internacionals com l’Orquestra Simfònica del Teatre Chapí de Villena, l’Orquestra Simfònica d’Albacete (OSA), l’Orquestra de Còrdova, l’Orquestra Filharmònica de la Universitat Nacional de Mèxic (OFUNAM), la Symphony Orchestra RWCMD de Cardiff (Regne Unit) o l’Orchestre Symphonique HEM Genève (Suïssa).