Fundació GeneralUniversitat de ValènciaÀrea d'Activitats Musicals Logo del portal

Curs De-Construint la música: Verdi a Les Arts! 2022

  • 4 de març de 2022
Image de la noticia

De-construint la música: Verdi a Les Arts! 2022 és un curs organitzat pel CEFIRE artisticoexpressiu en col·laboració amb l’Àrea d’Activitats Musicals de la Fundació General de la Universitat de València. El curs es farà en dues parts, la primera serà una jornada formativa el dia 26 de març, i la segona consistirà en l’assistència al concert de l’Orquestra Filharmònica de la Universitat de València, el Conservatori Superior de Música Joaquín Rodrigo de València i la Universitat de Linköping (organitzat gràcies al projecte europeu MEETS, cofinançat pel programa Erasmus+ de la Unió Europea) el dia 3 d’abril al Palau de les Arts Reina Sofia.

Preinscripció

Professorat:

Mònica Perales i Massana

Jerahy García García

Beatriz Fernández Aucejo

Ainoa García García

 

Durada: vuit hores lectives.

Nombre de places: màxim 60.

Requisits: un mínim del 80% d’assistència. L’alumnat ha d’assistir a cada sessió completa i signar tots els fulls de control d’assistència que es presenten al llarg del curs.

Certificació: L’alumnat que complisca el requisit d’assistència rebrà una certificació d’aprofitament del curs signada per la vicerectora de Cultura i Esport.

Data i lloc de realització:

  • Dissabte 26 de març, de 9 a 14.30 h., Centre Cultural de la Nau de la Universitat de València (carrer de la Universitat, 2).
  • Diumenge 3 d’abril, de 11.30 a 14 h. Palau de les Arts Reina Sofia (Av. del Professor López Piñero, 1).

Preu de matrícula: Gratuït. Places limitades.

PROGRAMA

Dissabte 26 de març, de 9 a 14.30 h.

Centre Cultural de la Nau de la Universitat de València

 

9 h. BENVINGUDA I SIGNATURA DELS ASSISTENTS.

9.30 a 14.30 h. CONFERÈNCIES I TALLER PRÀCTIC.

9.30 a 11.30 h.

- El cant i la pràctica vocal. La veu com a instrument socialitzador.

-Taller pràctic.

Mònica Perales i Massana, professora de música d’educació secundària i directora de l’Escola Coral la Nau, el Club Coral la Nau Gran, l’Escola de Música del Camp de Morvedre i el cor de dones A Cau d’Orella.

11.30 h. 

Descans.

12 a 12.45 h.

El nacionalisme musical en la figura d’Aleksandr Borodín: anàlisi a través de la simfonia núm. 2 en si menor.

Jerahy García García, musicòleg.

12.45 h. 

Descans.

13 a 13.45 h.

Giuseppe Verdi: pont entre el bel canto i el verisme musical.

Beatriz Fernández Aucejo, directora de l’Orquestra Filharmònica de la Universitat de València.

13.45 a 14.30 h.

El desenvolupament de les habilitats transversals a partir de la pràctica musical conjunta. El projecte MEETS.

Ainoa García García, cap de gestió de l’Àrea d’Activitats Musicals de la Fundació General de la Universitat de València.

 

Diumenge 3 d’abril, d’11.30 a 14 h.

Palau de les Arts Reina Sofia

11.30 h. BENVINGUDA I SIGNATURA DELS ASSISTENTS.

12 a 14 h. CONCERT A CÀRREC DE L’ORQUESTRA FILHARMÒNICA DE LA UNIVERSITAT DE VALÈNCIA I EL CONSERVATORI SUPERIOR DE MÚSICA JOAQUÍN RODRIGO DE VALÈNCIA.

 

Simfonia núm. 2 en si menor                                                                    Aleksandr Borodín (1833-1887)

  1. Allegro
  2. Scherzo prestissimo
  3. Andante
  4. Finale allegro

 

Selecció d’àries                                                                                               Giuseppe Verdi (1813‐1901)

Qui, qui!… O fatidica foresta (Giovanna D’Arco)

                Ilona Matarazde, soprano.

 

La donna è mobile (Rigoletto)

                Álvaro Diana, tenor.

 

Per me giunto è il di supremo (Don Carlo)

                Óscar Velázquez, baríton.

 

Volta la terrea (Un ballo in maschera)

                Rafael Quirant, sopranista.

 

È strano!...Ah, fors’è lui (La Traviata)

                Saray Garcia, soprano.

 

ALUMNAT DE CANT

ALUMNAT DEL MÀSTER D’ENSENYAMENTS ARTÍSTICS D’INTERPRETACIÓ OPERÍSTICA

Conservatori Superior de Música Joaquín Rodrigo de València

 

ALUMNAT DE LA LINKÖPING ACADEMIC ORCHESTRA, LAO.

Universitat de Linköping

 

ORQUESTRA FILHARMÒNICA DE LA UNIVERSITAT DE VALÈNCIA

Beatriz Fernández Aucejo, directora

 

El cant i la pràctica vocal. La veu com a instrument socialitzador

Cantar és inherent a l’ésser humà i una activitat inclusiva en la qual podem ser iguals i estar connectats entre tots. Efectivament, la importància de la pràctica coral es manifesta en els molts valors que es transmeten: el respecte, l’empatia, la comprensió, la tolerància, la paciència, l’autoestima, el sentit cooperatiu, la solidaritat i la sensibilitat, entre molts altres. En aquest taller es proposa abordar amb un enfocament pràctic el paper de la veu com a instrument de socialització i el cant coral aplicat a l’àmbit educatiu.

Mònica Perales i Massana

 

El nacionalisme musical en la figura d’Aleksandr Borodín: anàlisi a través de la simfonia núm. 2 en si menor.

A mitjan segle XIX la música russa va desenvolupar conscientment una postura nacionalista gràcies al denominat Grup dels Cinc, que es va reunir a la ciutat de Sant Petersburg durant els anys 1865-1870 amb l’objectiu de promoure una música culta característicament russa. En aquesta ponència s’analitzarà el nacionalisme musical rus a partir de la figura d’un dels seus integrants: Aleksander Borodín (1833-1887), en concret a través de la seua simfonia núm. 2 en si menor, composta entre els anys 1869 a 1876, en la qual queden reflectides les històries i els mites de l’antiga Rus de Kíev.

Jerahy García García

 

Giuseppe Verdi: pont entre el bel canto i el verisme musical.

Amb Giuseppe Verdi (1813‐1901) es van superar els límits del bel canto representat fonamentalment per Rossini, Bellini i Donizetti. Es van obrir nous camins per a la lírica italiana i l’evolució que acabaria derivant en l’eclosió del verisme que es va articular entorn d’una nodrida generació d’autors com Leoncavallo, Mascagni o Puccini. En aquesta ponència s’analitzarà aquesta evolució personal i musical de Verdi mitjançant una selecció d’àries per a tot tipus de veu.

Beatriz Fernández Aucejo

 

El desenvolupament de les habilitats transversals a partir de la pràctica musical conjunta.

Partint de l’educació musical com a vertadera educació per a la vida, en aquesta ponència reflexionarem sobre el procés d’interpretació musical col·lectiva com una manera de connectar-se amb l’altre i de desenvolupar les habilitats transversals dels estudiants, una sèrie d’habilitats de desenvolupament propi, interactives, comunicatives, humanes i transferibles essencials per a les seues futures vides personals i professionals. En aquest sentit, aquesta comunicació també versarà sobre el projecte europeu MEETS, que té l’objectiu principal de contribuir al desenvolupament de competències clau i habilitats transversals dels estudiants d’educació superior.

Ainoa García García