Fundació General UVUniversitat de ValènciaCinema Logo del portal

De la comèdia negra al terror: ‘Nits de Cinema’ projecta huit clàssics del 9 al 17 de juliol al claustre de La Nau

  • Fundació General UV
  • M. Angelica Morales Lopez
  • 18 de juliol de 2025
Primera nit de cinema al claustre de La Nau.
Primera nit de cinema al claustre de La Nau.

'Nits de Cinema', el festival de cine d’estiu de la Universitat de València, va obrir les seues portes del 9 al 17 de juliol al claustre del Centre Cultural La Nau. El cicle, organitzat per l’Aula de Cinema UV i que en 2025 va arribar a la seua 16a edició, projectà huit llargmetratges en versió original amb subtítols per a abordar la nit en el cinema des de diferents perspectives, èpoques, gèneres i països.

Sota el títol ‘La nit al cinema’, ‘Nits de Cinema’ va proposar diferents històries romàntiques, de terror, crim o misteri contades per realitzadors com ara Martin Scorsese, Francis Ford Coppola, Blake Edwards, Louis Malle o Anatole Litvak, entre altres.

Inaugurà el cicle, dimecres 9, ¡Jo, qué noche! (After Hours), comèdia dirigida per Martin Scorsese el 1985 que narra la boja i fatídica nit d’un programador informàtic quan, en tornar a casa del treball, perd el metro a un dels pitjors barris de Nova York. El film ha exercit una enorme influència en nombroses pel·lícules de diversos països.

Dijous 10, ‘Nits de Cinema’ va fer un salt a mitjan segle passat amb la projecció de Voces de muerte (Sorry, Wrong Number) d’Anatole Litvak (1948). Protagonitzada per Barbara Stanwyck i Burt Lancaster, està basada en una obra radiofònica i suposa un thriller de misteri que manté la tensió al llarg de tot el metratge.

Un altre dels realitzadors excel·lents en el festival d’enguany va ser el francés Louis Malle, amb el film Ascensor para el cadalso (Ascenseur pour l’échafaud) (1958), cinema negre en el seu estat més pur, amb música de Milers Davis, per a la nit de divendres dia 11.

La música va ser també protagonista dissabte 12, amb la projecció d’un clàssic del cine mut amb acompanyament musical en directe. Es tractava del cicle ‘En mut i en directe’, amb el qual l’Aula de Cinema UV es proposa divulgar el cine previ al so. En aquesta ocasió, el film triat va ser La pasión de Juana de Arco (La Passion de Jeanne d’Arc), de Carl Theodor Dreyer (1928).

La història comptà amb una banda sonora composta per la professora Ana Teruel Medina i interpretada en directe per Tránsito Sonoro, duo d’electrònica i clarinet format per Bartolomé Llorens i Alberto Trabajos que explora diferents territoris de la música contemporània. Així, La Nau estrenà aquesta partitura que acompanyà un dels clàssics absoluts de la història del cinema mundial.

Diumenge 13, es projectà Nina, d’Andrea Jaurrieta (2024), un relat actual de venjança; i dilluns 14 es presentà La noche del cazador (The Night of the Hunter), de Charles Laughton (1955), obra clau dels anys 50, amb la icònica presència de Robert Mitchum amb les paraules ‘amor’ i ‘odi’ tatuades en els dits de la mà.

La festa va prendre part en ‘La nit al cinema’ dimarts 15 amb El guateque (The Party) de Blake Edwards (1968), una absurda comèdia que posa el focus en les vicissituds que tenen lloc en el si de la mateixa producció cinematogràfica; mentre un clàssic del gènere de terror va ser l’encarregat de posar el fermall d’or a les ‘Nits de Cinema’ dijous 17: va ser el Dràcula, de Bram Stoker (Bram Stoker’s Dracula), obra mestra de Francis Ford Coppola, estrenada el 1992, una de les més destacades adaptacions de la novel·la original.

‘Nits de Cinema’ és un festival que en 2025 va celebrar la seua 16a edició, organitzat per UVCultura a través de l’Aula de Cinema UV i que va tindre per primera vegada la col·laboració de l’Escola d’Art i Superior de Disseny de València (EASD) mitjançant el disseny del cartell del cicle, realitzat per l’estudianta Teresa Giménez.

Les projeccions del festival van estar precedides de sessions introductòries a càrrec de crítics i professorat universitari per a situar les claus contextuals i analítiques de cada llargmetratge.