La Fundació General de la Universitat de València es va constituir en juny de 1983. La seua experiència des de llavors i el seu coneixement de l’entorn sociocultural, formatiu i docent, així com de l’àmbit de la cooperació universitària al desenvolupament li proporcionen les eines necessàries per a configurar-se com a un pont, entre la Universitat de València i la societat, de transferència, divulgació, difusió, democratització cultural, formació i solidaritat.
La missió fonamental de la Fundació és, doncs, cooperar en el compliment dels fins de la Universitat de València mitjançant l’encomana de gestió de la Universitat, la qual desenvolupa a través de tres grans àrees d’actuació:
- Cultura i Formació, que engloba l’Àrea d’Activitats Musicals (Orquestra Filharmònica de la Universitat de València, Orfeó Universitari de València, Escola Coral La Nau, Club Coral de la Nau Gran i Colla de Dolçaines), la Col·lecció Martínez Guerricabeitia i Exposicions (arts plàstiques), Patrimoni Cultural (programes de catalogació i restauració del patrimoni), Arts Escèniques (teatre i dansa), Alumni UV i Voluntariat Cultural (participació universitària i ciutadana), el Centre Internacional de Gandia (Universitat d’Estiu de Gandia, postgraus i cursos), el Centre de Documentació Europea (informació i documentació), l’Hemeroteca Digital, el Projecte Futura i l´Escola d´Estiu de la Universitat de València.
- Serveis Universitaris, mitjançant l’Observatori d’Inserció Professional i Assessorament Laboral (OPAL) de la Universitat de València i la Unitat per a la Integració de Persones amb Discapacitat de la Universitat de València (UPD).
- Solidaritat, que inclou l’Àrea de Cooperació (Càtedra UNESCO d’Estudis sobre el Desenvolupament de la Universitat de València, sensibilització, beques, Programa 0,7 i InfoSud-Servei d’Informació i Documentació) i el Centre Universitari de Diagnòstic i Atenció Primerenca (CUDAP).
Govern de la Fundació
La Fundació compta amb els següents òrgans per a la seua direcció i govern:
Ple del Patronat
El Patronat és l’òrgan suprem de govern de la Fundació i té la missió d´establir les línies d´actuació i d´aprovar els plans, els programes, els pressupostos i els comptes.
A 31 de desembre de 2018, el Ple estava format pels membres que s’indiquen a continuació:
Presidenta:
- Mª Vicenta Mestre Escrivà
Vicepresident executiu:
- Antonio Ariño Villarroya
Secretària:
- Mª Elena Olmos Ortega
Vocals nomenats a proposta del Consell de Govern:
- Adela Valero Aleixandre
- Elena Martínez García
- Carles Padilla Carmona
- José Manuel Pastor Monsálvez
- Pascuala García Martínez
- Rafael Crespo García
- Guillem Chismol Muñoz Caravaca
- Carles Xavier López Benedí
- Mercedes Elizalde Monteagudo
Vocals nomenats pel Patronat:
- José Pedro Martínez García
- José María García Álvarez-Coque
- Caixa Popular, en la persona de: Francesc Josep Alós Alabajos
- Banco Santander, en la persona de: José Miguel Lorente Ayala
- Heineken España S.A., en la persona de: Carlos Mataix Beneyto
Les funcions del Patronat són:
- Establir l’orientació i fixar les línies generals de funcionament de la Fundació.
- Seleccionar als beneficiaris de les prestacions fundacionals.
- Aprovar el pla d’actuació i la seua liquidació, la memòria d’activitats i els comptes anuals que hagen de ser presentats al Protectorat.
- Acordar l’alienació de béns immobles.
- Acceptar, si escau, donacions i/o llegats i acceptar herències a benefici d’inventari.
- Aprovar les modificacions estatutàries i tots aquells actes que necessiten autorització del Protectorat, així com decidir en els conflictes a què es refereix l’article 13.7 de la Llei 8/1998, de 9 de desembre, de Fundacions de la Comunitat Valenciana o precepte que ho substituïsca.
- En general, quantes altres funcions haja de desenvolupar per l’administració o govern de la Fundació, amb compliment, en tot cas, a les prescripcions legals.
Consell Executiu
El Consell Executiu ha sigut, fins al 5 de desembre de 2018, l´òrgan col·legiat que ha exercit per delegació del Patronat les facultats de gestió ordinària, a excepció de les indelegables legalment.
Segons l’article 25 dels Estatuts de la Fundació General de la Universitat de València, el Consell Executiu, ha estat constituït pels membres següents:
- Presidenta: Mª Vicenta Mestre Escrivà
- Vicepresident executiu: Antonio Ariño Villarroya
- Secretària: Mª Elena Olmos Ortega
- Vocal: Pascuala García Martínez
- Vocal: Adela Valero Aleixandre
- Vocal: Elena Martínez García
Les funcions del Consell Executiu han sigut, principalment:
- Elaborar el pla d’actuació i la seua liquidació, la memòria d’activitats i els comptes anuals, per sotmetre’ls a l’aprovació del Patronat.
- La preparació de tots aquells acords que haja d’adoptar el Patronat.
En general, totes les competències atribuïdes al Patronat, excepte l’aprovació dels comptes i del pla d’actuació, la decisió sobre els conflictes a què es refereix l’article 13.7 de la Llei 8/1998, de 9 de desembre, de Fundacions de la Comunitat Valenciana, o precepte que ho substituïsca, ni aquells que requerisquen l’autorització del Protectorat. Tampoc les facultats de modificació dels Estatuts, fusió i liquidació de la Fundació.
També ha tingut competència en tot allò que feia referència al govern i l’administració d’efectius de la Fundació General de la Universitat de València, tant per a executar els acords del Patronat, com per a adoptar decisions i executar-les, en les matèries següents:
- Acceptar llegats i donacions sense càrregues que puguen desnaturalitzar la finalitat fundacional, i les herències a benefici d’inventari.
- Cobrar i percebre rendes o fruits, dividends, interessos i utilitats o qualssevol altres beneficis.
- Ordenar i efectuar els pagaments necessaris derivats de les obligacions de la Fundació.
- Executar els actes necessaris per a l’adquisició i l’alienació, en borsa o fora d’aquesta, d’accions, d’obligacions i d’altres valors mobiliaris que pertanyen a la Fundació, inclosos els casos de canvi o substitució de títols amortitzats per uns altres d’anàlegs. Tots aquests actes han de ser intervinguts per societats i agències de valors.
- Formalitzar i aprovar tota classe d’actes i de contractes, de caràcter civil, mercantil, laboral, administratiu o de qualsevol altra classe, que requerisquen la millor consecució dels objectius de la Fundació, i aprovar-los, sempre que no estiguen subjectes a l’autorització prèvia del Protectorat.
- Executar els plans i els programes aprovats pel Patronat, després d’efectuar els tràmits necessaris, com ara els anuncis i les convocatòries, i les adjudicacions de beques, premis i ajudes, etcètera. Així mateix, tots els actes i contractes que requerisquen la posada en marxa dels plans i programes esmentats.
- En general, qualsevol activitat que no estigera expressament atribuïda a un altre òrgan.
Amb data 5 de desembre de 2018 el Patronat va acordar, per unanimitat dels membres concurrents a la sessió, l´extinció del Consell Executiu.