Logo de la Universitat de València Logo del portal

• Vicerectorat de Cultura i Esport
  • 19 de desembre de 2019
Josep Piqué.

L’exministre popular Josep Piqué va donar, el passat 18 de desembre, una conferència magistral al Centre Cultural La Nau de la Universitat de València en homenatge a Manuel Marín, president de la Comissió Europea el 1999 i impulsor del programa Erasmus, que va morir al desembre de 2017. La conferència, que prenia el títol de l’últim llibre publicat per l’exministre, 'El mundo que nos viene', s’emmarcà en el cicle ‘Les raons d’Europa’, de l’Escola Europea de Pensament Lluís Vives, i va tindre lloc al Paranimf de la Universitat de València, a La Nau.

En la conferència, seguint el llibre El mundo que nos viene. Retos, desafíos y esperanzas del siglo XXI, Josep Piqué va fer una anàlisi panoràmica de l’evolució de les relacions internacionals en un escenari geopolític fràgil i canviant. Aquest escenari es caracteritza per una Unió Europea dividida després d’una discutible gestió de la crisi de l’euro, amb la Xina en camí de convertir-se en una de les màximes potències mundials, Rússia intentant recuperar la seua antiga influència i els Estats Units liderat per un president aïllacionista, mentre el món arabomusulmà s’estripa entre un cúmul de guerres sectàries. Davant aquest panorama, Piqué sosté la tesi del que denomina “síntesi neooccidental”: el món no virarà cap a la clàssica substitució conflictiva d’una potència decadent per una altra emergent, sinó cap a un nou ordre en què la puixança econòmica i demogràfica oriental coexistiran amb els actuals valors occidentals.

‘El món que ens ve’ continua la programació del cicle ‘Les raons d’Europa’, de l’Escola Europea de Pensament Lluís Vives, que anteriorment va acollir una conferència de l’economista Álvaro Anchelo sobre el Brexit i la taula redona ‘El futur d’Europa en la teua universitat’.

Josep Piqué és un dels líders polítics més destacats del nostre país. En l’àmbit públic, ha sigut ministre d’Indústria i Energia, ministre Portaveu del Govern, ministre d’Afers Exteriors i ministre de Ciència i Tecnologia en diversos governs d’Espanya entre 1996 i 2003.

En la seua dilatada i reconeguda trajectòria professional en el sector privat ha ocupat, entre altres càrrecs, els de president executiu del Grupo Ercros, president de Vueling  i vicepresident i conseller delegat del Grupo OHL. Actualment és president d’ITP  Aero i membre dels consells d’Amadeus, Abengoa i Seat.

L’Escola Europea de Pensament Lluís Vives és un projecte cultural, impulsat des del Vicerectorat de Cultura i Esport i amb el suport de la Fundació General de la Universitat de València, que es configura com un espai per a la reflexió i el debat participatiu i crític sobre els assumptes d’actualitat. En aquest projecte participen també altres actors de l’administració pública i de la societat civil: Presidència de la Generalitat, Ajuntament de València, Conselleria de Transparència, Responsabilitat, Participació i Cooperació, Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport, Acadèmia Valenciana de la Llengua, Caixa Popular, Escola Europea d’Humanitats i Institució Alfons el Magnànim.