Logo de la Universitat de València Logo Fundació General Logo del portal

Formació, adaptació, treball en equip i anticipació, claus en l’educació inclusiva davant la crisi del coronavirus

  • Fundació General UV
  • 9 de juliol de 2020
 

Què hem aprés davant el nou desafiament que ha suposat la crisi del coronavirus per a l’educació inclusiva? “La importància i el valor de la formació i l’adaptació, el treball en equip i la constància d’una unitat especialitzada en atenció a la discapacitat i la diversitat, i la necessitat d’anticipar-nos i ser ràpids en la cobertura de les diferents necessitats específiques”.

En aquests termes contestava la directora d’UVdiscapacitat, el servei d’atenció especialitzada de la Universitat de València, Celeste Asensi, davant els experts internacionals que van participar en el webinar ‘Reptes de l’educació inclusiva enfront del COVID 19, qualitat i equitat en temps de pandèmia’, organitzat el passat 26 de juny pel Laboratori d’Idees per a la Generació de Coneixement de República Dominicana.

La Universitat de València és un referent en educació superior inclusiva a Espanya per disposar d’un servei pioner especialitzat en l’atenció a la discapacitat i la diversitat del seu alumnat, professorat i personal d’administració i serveis, així com per tractar-se del centre universitari presencial amb major nombre d’estudiants matriculats (més d’un miler).

Precisament, a causa d’aquesta característica, l’amenaça de la pandèmia de la covid-19 ha obligat a posar en marxa un paquet de mesures que garantisquen la qualitat i l’equitat de l’educació inclusiva. Tenint en compte que les persones amb alguna condició de discapacitat o diversitat corren major risc d’exclusió, UVdiscapacitat ha treballat de manera ràpida i eficaç, anticipant-se a les necessitats educatives específiques de cadascun dels sectors poblacionals de la seua comunitat universitària.

S’ha tractat, doncs, de definir fórmules per a garantir que tot l’estudiantat continue aprenent en contextos segurs; d’oferir respostes educatives davant situacions de vulnerabilitat; i d’executar estratègies efectives destinades a l’alumnat amb discapacitat segons contextos i grups d’atenció.

A partir d’ací, el webinar, disponible gratuïtament en el canal YouTube OEI RD, serveix per a reflexionar sobre com els sistemes educatius han d’enfrontar-se a l’epidèmia de la covid-19 garantint la continuïtat docent, així com el dret a l’educació de la totalitat de l’estudiantat.

En la seua intervenció, Celeste Asensi es refereix al compliment en 2020 de tres dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) aprovats per Nacions Unides l’any 2015: educació de qualitat (ODS4), innovació i infraestructures (ODS9) i reducció de les desigualtats (ODS10). “Amb l’arribada de la pandèmia, ens hem adonat que no aconseguirem aquests objectius fins al 2030 perquè les societats no hem sigut capaces d’establir-los en cadascun dels nostres països”, afirma.

Així doncs, què s’ha fet des de les universitats espanyoles presencials per a donar una resposta davant la crisi sanitària a l’estudiantat amb discapacitat o diversitat? Des de la Universitat de València, la directora d’UVdiscapacitat remarca la necessitat “d’anticipar molts dels coneixements que feien falta tractar, d’una banda, amb l’estudiantat i, d’una altra, amb el professorat”.

D’aquesta manera, al marge de la presencialitat de la UV, s’ha realitzat un disseny universal de tot el material educatiu programat perquè siga accessible a totes les persones amb discapacitat. “Va caldre canviar la dinàmica, perquè ja no es tracta d’adaptar el material existent, sinó de dissenyar els continguts des del principi tenint en compte que aquests han de ser percebuts, entesos i navegables pel major nombre de persones possible. Les barreres digitals, per exemple, són difícils de percebre, però són reals i, amb aquest canvi de paradigma, han d’anar desapareixent”, argumenta.

En el cas de l’estudiantat, UVdiscapacitat ha mediat per a reduir el seu nivell d’estrés i ansietat, i per a ensenyar als joves a planificar-se i organitzar-se; i en el del professorat, per a mostrar-los com dissenyar continguts en línia a través de cursos de formació accessible, que també ha adaptat al personal d’administració i serveis.

Així mateix, el servei de la Universitat de València s’ha encarregat de crear el material per a la continuïtat educativa de l’estudiantat, adaptat a les principals dificultats de cada discapacitat: motriu, amb atenció i adaptació de l’entorn a través de l’aportació de recursos accessibles; dèficit auditiu, amb la transcripció del material locutat, la contractació d’intèrprets de llengua de signes i connexió lliure a les classes en línia; discapacitat visual, amb cursos intensius dirigits al professorat per a adaptar el seu material (amb subtítols en les imatges, per exemple) i fer exàmens accessibles; salut mental (amb una complexitat major), a través de la mediació amb el professorat per a poder reduir el ritme de treball, oferint assessorament per a la gestió de l’estrés i amb tallers virtuals; i persones amb necessitats educatives especials, com TDH o dislèxia, amb suport mitjançant tallers individuals i col·lectius sobre organització del temps i planificació de tasques per a estudiants, i assessorament al professorat per a la distribució del temps en els exàmens a través de l’Aula Virtual.

La intervenció de Celeste Asensi en el webinar ‘Reptes de l’educació inclusiva enfront del COVID 19, qualitat i equitat en temps de pandèmia’ pot visualitzar-se íntegrament en el canal YouTube de l’Organització d’Estats Iberoamericans per a l’Educació, la Ciència i la Cultura (OEI) a República Dominicana.