Logo de la Universitat de València Logo Fundació General Logo del portal

L’Aula de Cinema UV reprén el cicle de terror sobre la figura del “científic boig” a l’Institut López Piñero

  • Fundació General UV
  • 10 de gener de 2025
Fotograma de la pel·lícula 'El jorobado de la morgue' (Javier Aguirre, 1973).
Fotograma de la pel·lícula 'El jorobado de la morgue' (Javier Aguirre, 1973).

L’Aula de Cinema UV, a través del Vicerectorat de Cultura i Societat, reprén en gener el cicle de terror ‘Eidoloscopium’ a l’Institut Interuniversitari López Piñero, amb seu al Palau de Cerveró, després de la cancel·lació de dues de les projeccions com a conseqüència de l’adaptació de l’agenda cultural de la Universitat de València per la dana.

Així, dimecres 15 de gener es projectarà ‘El jorobado de la morgue’ (Javier Aguirre, 1973), prevista en un principi per al 30 d’octubre de 2024, i dues setmanes més tard, 29 de gener, la pel·lícula ‘El experimento del doctor Quatermass’ (Val Guest, 1955), que s’havia de visionar el 6 de novembre passat. Ambdues projeccions començaran a les 18 hores i seran comentades pels investigadors de la Universitat Ignacio Nebot i Marcos Bonet, respectivament.

El cicle cinematogràfic ‘Eidoloscopium’, que s’inicià amb el ‘Re-Animator’ d’Stuart Gordon (1985) el 23 d’octubre, s’emmarca en la jornada titulada ‘L’imaginari científic en el cine de terror: Mad Doctors’ per a l’anàlisi de la figura del “científic boig” en el cinema. Es tracta d’una iniciativa dels investigadors Ignacio Nebot (UV), Marcos Bonet (UV) i Sergio Martín (UPV) que compta amb el suport de l’Aula de Cinema UV i del Servei de Llengües i Política Lingüística de la Universitat.

“La finalitat és analitzar el perquè d’aquestes representacions que generalment responien (i encara responen) a explicacions històriques i socioculturals: hem de tindre en compte que l’estereotip del científic boig sempre ha navegat entre la fascinació per la ciència i la inquietud que aquesta genera, portant a la pantalla debats ètics que preocupen a la societat”, comentava Ignacio Nebot.

Són pel·lícules clàssiques fàcilment reconeixibles pel públic més addicte al gènere. En ‘El jorobado de la morgue’, el protagonista busca uns científics perquè ressusciten la seua amiga, mentre ‘El experimento del Dr. Quatermass’ s’introdueix en la primera missió espacial britànica i les conseqüències sobre la salut de l’únic supervivent que torna a la Terra.

Segons explicava Ignacio Nebot, ‘El jorobado de la morgue’ “és un bon exemple de cine amb ‘Mad Doctors’ produït a Espanya, fortament inspirat en l’imaginari gòtic amb el que podem reprendre el tema del robatori de cadàvers i les resurreccions” atenent al context històric i social del moment; i el Dr. Quatermass, que es realitza a l’inici de la carrera espacial amb la Guerra Freda de rerefons, reflecteix la preocupació de la societat pels límits ètics de la ciència.

Llista d'enllaços: