
El nostre fill de 6 anys està començant a llegir. Hem detectat que té moltes dificultats en la lectura i es frustra sovint en fer les tasques escolars. Ara com ara, ens han recomanat que esperem que acaben d'ensenyar-li en el col·legi a llegir i escriure (sobre finals de 2n de primària) abans de consultar amb un logopeda especialista. Estem fent el correcte?
Existixen diverses raons per a realitzar una avaluació logopèdica, abans o durant la fase d'adquisició de la lectura i l'escriptura, i no ‘esperar’ a cursos esdevenidors. En primer lloc, l'evidència científica apunta a la necessitat de treballar sobre la prevenció de les dificultats. En altres paraules, ‘esperar’ té el risc de no posar en marxa el suport necessari fins que el xiquet tinga una dificultat significativa i una distància respecte als seus companys molt notable. Una avaluació logopèdica individualitzada i una resposta educativa adequada ha d'oferir-se tan prompte com s'observen les primeres dificultats (Miciak i Fletcher, 2020).
En segon lloc, les intervencions per a la millora de la lectura tenen un major efecte en etapes primerenques (als 6 anys) que en etapes posteriors (als 8 anys) (Fletcher et al. 2019; Lovett et al. 2017). Finalment, sabem que les habilitats de lectura (una lectura fluida i precisa de les paraules) en els primers cursos escolars són possibles gràcies a altres habilitats prèvies (precursores i predictores), com les habilitats fonològiques o la velocitat a l'hora de denominar (Hjetland et al., 2017).
Així doncs, quan s'observen dificultats en l'adquisició de la lectura i l'escriptura en etapes inicials, la recomanació dels logopedes és no esperar. A pesar que no és recomanable establir un diagnòstic fins als 8 anys (una vegada acabat el període d'aprenentatge de la lectura i l'escriptura a l'escola), és possible detectar dificultats en habilitats prelectores (com les habilitats fonològiques) i fer un treball preventiu. Així, volem evitar que les dificultats s'agreugen i es genere una distància major respecte als seus companys (Palazón, 2022).
Lucía Domingo Moscardó, logopeda, Col. Núm. 461236
Referències:
Fletcher, J. M. y Miciak, J. (2019). The Identification of Specific Learning Disabilities: A Summary of Research on Best Practices. Grantee Submission.
Lovett, M. W., Frijters, J. C., Wolf, M., Steinbach, K. A., Sevcik, R. A., & Morris, R. D. (2017). Early intervention for children at risk for reading disabilities: The impact of grade at intervention and individual differences on intervention outcomes. Journal of educational psychology, 109(7), 889–914.
Miciak, J., & Fletcher, J. M. (2020). The Critical Role of Instructional Response for Identifying Dyslexia and Other Learning Disabilities. Journal of learning disabilities, 53(5), 343–353.
Palazón López, J. (2022). Diseño, validación y baremación de un intrumento para evaluar los predictores de la lectura. Proyecto de Investigación.